سلام

با توجه به اينکه در مذهب شيعه طواف نساء بر مرد و زن واجب است و بر صحت کيفيت انجام آن هم تاکيد شده که در غير اين صورت زن بر همسرش حرام ميشود، تکليف زن شيعه که همسرش سني مذهب است چيست وقتي که شوهر بنا به مذهب خود چنين حکمي را نمي پذيرد و حاضر به انجام آن هم نمي شود؟
استدعا دارم علاوه بر پاسخ به پرسش فوق در صورت امکان در مورد فلسفه اين حکم برايم توضيح دهيد. چرا در ساير مکاتب که حج را تکليف کرده اند چنين حکمي نيامده و ...

ترک طواف نسا ، توسط مرد سنی، مشکلی در ازدواج و محرمیت زن شیعه و مرد سنی ایجاد نمی کند و اگر مرد طبق مذهب خودش عمل کند اشکالی از این جهت برای ازدواج آن ها نیست.(1)
اما در رابطه با سوال دوم تان باید بگوییم که فلسفه این حکم روایاتی که از معصومین (ع) به دست ما رسیده است و ما مطیع و تابع محض دستور آن ها هستیم.
لازم است بدانید که فلسفه و علت ، بسیاری از دستورات شرعی برای ما روشن نیست و در آموزه های دینی هم بیشتر از اینکه ما را تشویق به یاد گرفتن فلسفه و علت حکم کرده باشند. ما را تشویق به تعبد و اطاعت کرده اند.
و اینکه چرا اهل سنت طواف نسا ندارند باید بدانید که شیعه و اهل سنت در برخی از احکام با هم اختلاف دارند و ریشه اصلی این اختلافات هم این است که آنها ولایت و امامت اهل بیت و ائمه (ع) را قبول نکرده اند و دچار گمراهی و ضلالت شده اند.
و همچنین سایر مکاتب از دستورات پیامبر و معصومین (ع) و وحی ، فاصله گرفته و دچار اشتباه شده اند.
این گونه مسائل احتیاج به پاسخ های مفصل و بحث های کلامی و اعتقادی دارد در صورت تمایل می توانید سوالات خود را با بخش کلام و اعتقادات این مرکز مکاتبه کنید.
پی نوشت:
1.سوال تلفنی از دفتر آیت الله صافی (7479-0251).