رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی گفت: هموطنان عزیز می توانند برای ارتباط با مركز در ماه رمضان با توجه به حجم زیاد تماس‌ها، با استفاده از شماره پیامك 30009640 ، بصورت شبانه روزی و 24 ساعته، سوالات فقهی و احكام شرعی خود را ارسال كنند و در اسرع وقت پاسخ سوالاتشان را دریافت نمایند.
حجت الاسلام والمسلمین علی مخدوم رییس مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به فعالیت این مركز از نیمه شعبان سال 86 زیر نظر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، گفت: روزانه از طریق پنج مسیر ارتباطی، بیش از 11 هزار سوال شرعی و دینی مردم پاسخ داده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مخدوم با اشاره به برنامه‌های مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در ایام ماه مبارك رمضان، افزود: در ماه مبارك رمضان پاسخگوی تلفنی مركز صبح‌ها از ساعت 9 تا 13 و بعدازظهرها از ساعت 15:30 تا 19:30 به صورت زنده در خدمت هموطنان عزیز خواهد بود. مسیر سایت‌ها نیز برای دریافت سوالات آماده است و محدودیت زمانی ندارد.

وی خاطرنشان كرد: برای سوالات پیامكی هم تلاشمان بر این است كه در كمترین زمان ممكن پاسخ پیامك‌ها را ارسال كنیم. لذا از مردم عزیز می‌خواهیم برای ارتباط با مركز در ماه رمضان با توجه به حجم زیاد تماس‌ها، با استفاده از پیامك، سوالات فقهی و احكام شرعی خود را ارسال كنند و در اسرع وقت پاسخ سوالاتشان را دریافت نمایند.

رییس مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینكه تلاش ما بر این است كه در ماه مبارك از ظرفیت شب‌ها برای پاسخ به سوالات پیامكی استفاده مناسبی داشته باشیم، تصریح كرد: ساعاتی كه امكان دسترسی به سایر مراكز برای مردم وجود ندارد، می‌توانند بعد از مغرب تا ابتدای صبح روز بعد سوالات شرعی و احكام مربوط به روزه را به شماره پیامك 30009640 ارسال كنند.

مخدوم با اشاره به فعالیت 5 مسیر در این مركز برای پاسخگویی به سوالات دینی و شرعی هموطنان، گفت: برای این كار مسیرهای پاسخگویی متنوعی در حوزه‌های مختلف ارتباطی از جمله تلفن، اینترنت و ایمیل كه می‌تواند جایگزین مناسبی برای نامه مكتوب و مرسوله‌های پستی باشد و همین‌طور مسیر پاسخگویی از طریق پیامك راه‌اندازی شده است.

وی یادآور شد: در پاسخگوی تلفنی، امر پاسخگویی به صورت زنده و از طریق كد خدماتی كشوری از سراسر كشور انجام می‌شود و افراد بدون گرفتن پیش شماره می‌توانند با مركز ارتباط برقرار كنند.

رییس مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با اشاره به اینكه در مجموعه امر پاسخگویی استقبال هموطنان بیش از همه مسیرها از طریق تلفن است، افزود: در این روش مردم به صورت زنده از طریق شماره تلفن 09640 با كارشناسان پاسخگویی مركز صحبت می‌كنند و با توجه به سرعت ارتباطی كه می‌توانند برقرار كنند این مسیر بیشترین استقبال را از سوی مردم دارد.

مخدوم پاسخگویی از طریق اینترنت را یكی دیگر از مسیرهای ارتباطی بین مركز و مردم برشمرد و گفت: فضاهای مختلفی از جمله دو انجمن گفت‌وگو برای این امر ایجاد شده است كه یكی مربوط به مباحث دینی به صورت تخصصی و دیگری انجمن اختصاصی مربوط به بحث‌های قرآنی با آدرس‌های askdin.ir و askqoran.ir است.

وی ادامه داد: مسیر ارتباطی دیگر برای ارسال‌ سوالات مكتوب، سایت رسمی مركز به نشانی pasokhgoo.ir است و محلی برای ارسال‌ سوالات به صورت مكتوب دیجیتال وجود دارد كه افراد با ثبت آدرس ایمیل می‌توانند منتظر پاسخ سوالاتشان باشند.

رییس مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینكه در فضای مجازی همچنین حضور دیگری را به صورت آنلاین داریم كه در آنجا پاسخگویی به صورت زنده در چت‌روم اتفاق می‌افتد، تصریح كرد: مسیر پاسخگویی آنلاین از طریق سایت رسمی مركز است كه مردم می‌توانند از طریق آن به صفحات پاسخگویی آنلاین متصل شوند.

مخدوم خاطرنشان كرد: در كنار این مسیرها، پاسخگویی به سوالات شرعی از طریق پیامك را نیز راه‌اندازی كردیم كه ویژگی كار پاسخگویی از طریق پیامك در مركز این است كه مردم با ارسال سوال شرعی و فقهی خود را با مشخص كردن مرجع تقلید به شماره پیامك 30009640 جواب آن را از طریق پیامك دریافت می‌كنند.

وی با اشاره به اینكه در فعالیت‌های مركز تنها بخش پیامك اختصاصا در مورد سوالات فقهی و احكام است، افزود: در سایر مسیرهای ارتباطی مركز كارشناسان به صورت تخصصی به سوالات مردم در همه حوزه‌های دینی پاسخ می‌دهند.

مخدوم همچنین با بیان اینكه سقفی برای تعداد كارشناسان این مركز قائل نیستیم، اظهار كرد: تلاشمان بر این بوده تا جایی كه بتوانیم از فضلای حوزه استفاده كنیم با این ویژگی كه همكاران در حوزه‌های مختلف كه پاسخگو هستند علاوه بر تحصیلات حوزوی در رشته خود كارشناس ارشد آن رشته باشند، لذا ما پیوسته در حال دعوت از فضلای حوزه برای همكاری در این مركزهستیم.

وی درپاسخ به این سوال كه عمده سوالات مردم در چه حوزه‌هایی است، گفت: نوع سوالات با توجه به زمان‌های مختلف، متفاوت است یعنی در مناسبت‌های خاص مثل ماه رمضان سوالات فقهی درصد بسیار بالایی از سوالات مردم را به خود اختصاص می‌دهد.

رییس مركز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پایان از مردم خواست با توجه به حجم زیاد تماس‌ها در ماه مبارك رمضان، با استفاده از پیامك، سوالات فقهی و احكام شرعی خود را ارسال كنند و در اسرع وقت پاسخ سوالاتشان را دریافت نمایند.