سلام
چگونه میتوان بدون استفاده از آیات قرآن عدم تحریف قرآن را اثبات نمود؟

تاکید می کنم بدون استفاده از خود آیات قرآن و برای شخصی که اعتقلدی به حقانیت اسلام و پیامبر اسلام و کتاب آسمانی مسلمانان ندارد.

#### با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز؛ و تشکر به خاطر ارتباطتان با این مرکز؛
برای اثبات عدم تحريف قرآن، بدون استفاده و استناد به خود قرآن، دلایل و براهين فراواني وجود دارد که البته با توجه به اعتقاد مخاطب متفاوت می باشند. بهترین دلیلی که می توان در این زمینه برای فردی که اعتقادی به حقانیت اسلام و پیامبر و کتاب آسمانی ندارد، بیان کرد، دلیل تواتر تاریخی در عدم تحریف و تغییر قرآن در طول تاریخ می باشد. اين برهان، مبتني بر نوع نگرش مسلمانان بر مسئله وحي و آیات قرآن می باشد. مسلمانان معتقدند وحي در واقع تكلم و گفتار لفظي خداوند است كه توسط جبرئيل به پيامبر مي رسد و پيامبر موظف است عين همان الفاظ را بر مردم برساند. روشن است كه مسلمانان، طبق این نگرش، در طول تاریخ با حساسیت خاصی خود را موظف به حفظ عین عبارات و کلمات قرآن می دانسته اند و تمام آيات و سور كنوني قرآن مجيد همانند قرآنِ گذشته دست به دست و سينه به سينه به طور همگاني توسط مسلمانان نقل گرديده است. اين تواتر منطقي، دلالت مي كند بر اين كه هيچ كلمه و آيه يا سوره اي، نه از قرآن كاسته شده و نه بر آن افزوده شده است. بنابراين، قرآن كنوني با توجه بر واجد بودن به صفت تواتر، از هرگونه تحريفي سالم مي باشد. (1)
به بیان دیگر، در طول تاریخ، قرآن برای مسلمانان كتابي بوده است كه با تمام شئون زندگي فردي و اجتماعي آن ها مرتبط بوده و مسلمانان سياست، اقتصاد و قوانين اخلاقي و حتي آداب و رسوم معاشرتي خود را از آن مي گرفته اند و در مسائل خود به آن مراجعه مي كردند. كتابي كه تا اين اندازه با زندگي مردم در آميخته و مورد استفاده و مراجعه آن ها بوده، چگونه ممكن است كاهش در آن پيدا شود و مسلمانان متوجه آن نشوند. اين احتمال، به منزله اين است كه احتمال دهيم در قانون اساسي يك ملت بزرگ، تغيير و حذف واقع شود و كسي متوجه آن نگردد؛ در حالي كه نقش قرآن در زندگي مسلمانان بيش از نقش يك قانون اساسي در زندگي ملت هاي امروز بوده است. بنابراین، اگر كوچك ترين حذفي و كاهشي در آن مي خواست صورت بگيرد، با واکنش شديدي مواجه مي گشت. حال با اين تفصيل، چگونه ممكن است كج انديشان بتوانند چيزي از قرآن كم كنند و یا اضافه نمایند. (2)
از طرف دیگر، اهتمام به نگهداري و حفظ قرآن كريم در ميان مسلمانان، به اندازه اي بود كه پس از نبي اكرم و در زمان خلافت ابوبكر، وقتي در جنگ يمامه تعدادي از حافظان قرآن كشته شدند، مسلمانان تصميم گرفتند توجه بيش تري در حفظ قرآن به خرج دهند و به اين منظور، همه نسخه هاي قرآن را در يك جا جمع آوري كرده و از اين كه نقصاني در آن ها واقع شود، جلوگيري نمودند. حفظ اين نسخه ها، به شدت مورد توجه قرار گرفت و همين طور نسل بعد از نسل، قرآن را سينه به سينه حفظ مي كردند و به نسل بعد انتقال مي دادند. (3)
البته ادله دیگری نیز جهت اثبات مصونیت قرآن از تحریف می توان به چنین افرادی ارائه نمود که برخی از آن ها در ذیل اشاره می شود:
الف) برهان اعجاز قرآن: اين دليل، به تعبير علامه طباطبايي، بهترين و متقن ترين دليل براي صيانت قرآن در زمان كنوني به شمار مي رود. تقريرش اين است كه همان وجوه اعجازي كه براي قرآن زمان رسول الله وجود داشت، مثل: تحدي، فصاحت و بلاغت و زيبايي الفاظ آن، روحاني و معنوي بودن آن، هدايت انسان به سوي حق، صدق مطلق مطالب آن و بالاخره خيلي از اوصاف ديگر، بر همين قرآن كنوني ما منطبق و يافت مي شود. بي ترديد، در صورتي كه بين اين فاصله زماني، كم ترين نقصان و يا اضافه اي در آن به وقوع مي پيوست، به طور يقين، ديگر از آن اوصاف خبري نمي ماند و حال آن كه همه آن ها در قرآن كنوني باز هم يافت مي شود. (4)
ب) برهان تحدي دائمي: قرآن در همه زمان ها و مكان ها و حتي در زمان حاضر، توان و قدرت فكري و ذهني بشر را براي همانندسازي به مبارزه فرا مي خواند. اما بشر حاضر مثل انسان هاي گذشته عاجزانه در مقابل آن شكست را پذيرا مي شود. از اين ناتواني موجود، به راحتي مي توان پي برد كه حتي قرآن كنوني به تحريف مبتلي نگرديده است.
ج) برهان جامعيت: قرآن به منظور هدايت و راهنمايي بشر، از بيان چيزي كه لازمه بشر در امر سعادت باشد، فروگذار نكرده است. قرآن حاضر، همانند قرآن موجود در گذشته ها اين صفت را دارا است. حال اگر قرآن در زمان حاضر دارای چنين صفتي مي باشد، چگونه مي توان احتمال نقصان يا زيادت را در آن داد. بنابراين، قرآن كنوني از هر گونه تغييري مصون است. (5)
جهت مطالعه بیش تر، به منابع زیر مراجعه نمایید:
- خرمشاهي، بهائ الدين، قرآن پژوهي، ج 1، واژه تحريف ناپذيري.
- معرفت، محمدهادي، مصونيت قرآن از تحريف، ص 22 - 26.
- سبحاني، جعفر، اعجاز قرآن، نشر موئسسه تحقيقاتي امام صادق.
- مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، ج 2، ص 155، انتشارات صدرا.
- علامه طباطبايي، محمدحسين، قرآن در اسلام، ص 151، نشر دار الكتب الاسلاميه و تفسير الميزان، ج 18، ص 75.
- كيهان انديشه، شماره 28، مقاله تحريف ناپذيري قرآن، اثر علامه مرتضي عسكري.
- ابو عبدالله زنجاني، تاريخ القرآن، ص 42، مؤسسه الاعلمي، بيروت.
- مصباح يزدي، محمدتقي، قرآن شناسي، ج 1، ص 215، نشر موئسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره).
- سعيدي روشن، محمدباقر، تحليل وحي از ديدگاه اسلام و مسيحيت، ص 96، نشر موئسسه فرهنگي انديشه.

پی نوشت ها:
1. آیت الله معرفت، تاريخ قرآن، نشر سمت، بی تا، ص 159.
2. همان، مصونيت قرآن از تحريف، ترجمه محمدشهرابي، نشر دفتر تبليغات اسلامي، بی تا، ص 29.
3. همان، ترجمه الميزان، مركز نشر فرهنگي رجا، بی تا، ج 12، ص 161 - 167.
4. علامه طباطبايي، قرآن در اسلام، بی تا، بی جا، ص 117.
5. استاد مطهري، مجموعه آثار، ج 2، ص 241 و ج 3، ص 164، نشر صدرا، 1375ش.