بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليكم
معني حديث «شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا» چيست؟ فرح و حزن اهل بيت سلام الله عليهم در چيست و فرح و حزن ما چگونه بايد باشد؟
آيا فرح ايشان صرفا در اعياد اسلامي و حزن ايشان در مناسبت‌هاي مذهبي نظير عاشوراست؟ فرح ما همان شادي و پايكوبي و حزن ما همان عزاداري است؟ به نظر مي‌رسد مطلب عميق‌تر است كه علامت شيعه شناخته شده است!

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط تان با این مرکز
آنچه در حدیث مذکور از امام صادق (ع) نقل شده، بیانگر علامتی تکوینی برای شناخت شیعیان و پیروان اهل بیت (علیهم السلام) است . در این روایت آمده که شیعیان در شادی ما شاد و در حزن و اندوه ما اندوهناک هستند. شادی در اعیاد اسلامی و عزاداری در شهادت اهل بیت گرچه بخشی از آن اموری است که موجب شادی یا اندوه اهل بیت می گردد اما مسلما شادی و حزن آنان منحصر در این امور نیست . شیعه واقعی به همین امور اکتفا نمی کند بلکه در همه افعال و ابعاد زندگی، ملاک حب و بغض و شادی و اندوه خود را اهل بیت قرار می دهد . سیره و روش آنان شاخصی برای رفتار و منش شیعه می باشد. اگر انجام گناهان و معاصی ناپسند اهل بیت است، باید ناپسند شیعه وی هم باشد. اگر اهل بیت به انجام عبادات و طاعات الهی عشق می ورزند،شیعه واقعی هم به عبادت الهی عشق می ورد. دروغ می گوید کسی که ادعای تشیع دارد، ولی با دشمن اهل بیت دوستی دارد و با دوستان اهل بیت دشمنی دارد. از امام صادق (ع) می خوانیم:
« كَذَبَ مَنِ ادَّعَى مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ يَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَا؛(1) کسی که ادعای دوستی ما را دارد، ولی از دشمنان ما برائت نمی جوید ،دروغ می گوید».
پی نوشت:
1. علامه مجلسي، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء ، 1404 هـ ق، ج‏27، ص 58.