در گذشته استمنا کم بوده است چون سن ازدواج پایین بوده است اما امروزه چون سن ازدواج بالا است نوجوان و جوان راهی برای تخیه ی غریزه ی جنسی خود ندارد و دائم فکر او مشغول می شود بنابراین استمنا می کند تا بتواند غریزه جنسی خود را تخلیه کند که از گناهان است و عمل بدی است در ضمن در ابتدا که به این گناه مبتلا می شود ممکن است اگاهی چندانی در مورد مضرات ان نداشته باشد چون مادر و پدر و مدرسه از صحبت کردن در این مورد خودداری می کنند بنابرین این عمل گناه را می کند من هم یکی از نوجوانان هستم که این شرایط را دارم و اکثر دوستانی هم که دارم به این عمل مبتلا هستند من را راهنمایی کنید

برخی فرمایشات شما برادر گرامی قابل قبول است، ولی بالا رفتن سن ازدواج یا ابتلای همه همسالان به خودارضایی و یا عدم اطلاع رسانی خانواده و مدرسه و... هیچ کدام توجیه کننده خودارضایی جوانان این مرز و بوم نمی باشد. من و بسیاری از دوستانم در سنین نزدیک به سی سال ازدواج کردیم ،ولی فاصله 10 تا 15 ساله بین بلوغ و ازدواج را با استمنا آلوده نکردیم، یعنی با همه این اوصاف می توان به خویشتنداری جنسی همه جانبه نایل آمد، حتی یک بار به این گناه تن نیالود.
مهم ترین عارضه خودارضایی، نه عارضه جسمی یا روانی، بلکه عارضه معنوی گناه بودن آن است.پس اگر خودارضایی در ظاهر هیچ عارضه ای نداشت،صرفا از جهت نافرمانی امر خدا بودنش باید از آن پرهیز می شد.
شک نکنید می توانستید در اوج غرایز جنسی به خوایشتنداری جنسی اولیه نایل آیید. حالا هم دیر نشده و می توانید با عزم و همت بالاتر به خویشتنداری جنسی ثانویه همت گمارید.
راهکارهای ترک خود ارضایی در سایت پاسخگو آمده است.