سلام. من یه نوجوونم. هر وقت که یه شخص زیبا رو می بینم، فرقی نمی کنه چه مسه خودم پسر باشه و یا غیر پسر، سریع دلم می ره، صرف اینکه اون زیباس. چیکار کنم؟ انصافا بدجوری واسم مشکل ساز شده. ممنون

پاسخ:
####پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
نگاه کردن به اشخاص زیبارو، به دو نحوه تصور می شود:
1. این که نگاه به آن ها، همراه با لذت جنسی یا به قصد لذت جنسی باشد که در این صورت، مسلماً حرام است و گناه دارد. (1) در این مسئله، فرقی بین همجنس و غیر همجنس نیست.
2. این که این نگاه به آن ها بدون لذت جنسی باشد. در این صورت، هر چند از نظر شرعی نگاه کردن اشکال ندارد (البته نگاه به غیر از صورت و دو دست تا مچ زن نامحرم، حتی بدون قصد لذت هم حرام است)، اما از نظر اخلاقی بهتر است سعی کنید با کنترل چشم و نگاه، از نگاه به فردی که به جهت زیبارویی، از او خوشتان می آید، اجتناب کنید! چون ممکن است انسان در دام شیطان افتاده و خدای نکرده مبتلا به حرام شوید؛ اصولاً جذب زیبایی شدن، بدون تحریک شدن شهوت، کم اتفاق می افتد.
دوست عزیز!
راهكار اصلي در پيشگيري و درمان این مشکل، طبق فرموده قرآن، دو چیز است: یکی ازدواج و دیگری داشتن تقوای درونی و عملی.
قرآن کریم نخست دستور می‌دهد: که دختران و پسران، زنان و مردان بی‌همسر را همسر دهید و فقر و تنگدستی را بهانه نکنید که خداوند آن ها را از فضل خود بی‌نیاز می‌سازد. (2) مخاطب این فراز می‌تواند والدین، اقوام و خویشان، مردم مسلمان، ‌جامعه و حکومت اسلامی باشد.
حالا اگر کسی شرایط عادی و عاقلانه ازدواج برایش فراهم نبود و با تمام تلاش و کوشش خود و دیگران، وسیله ازدواج او فراهم نشد، باید تا فراهم شدن زمینه ازدواج، عفت پیشه کند.
قرآن می‌فرماید: آن ها که راه و وسیله ازدواج نمی‌یابند، باید عفت و تقوا پیشه کنند تا خداوند آنان را به فضلش بی‌نیاز و وسیله ازدواج‌شان را فراهم نماید.(3)
خوشا به حال تقواپیشگانِ اهل عفت که خداوند پذیرفته خود اسباب و وسایل ازدواج‌شان را از فضل و کرم خویش فراهم سازد.
نکته دیگری که لازم است و می تواند سبب کمال روحی شما شود، این است که حس زیبایی گرایی خود را متوجه زیبایی طبیعت و ستارگان و گیاهان و حیوانات کنید و ظرایف صنع الهی را مشاهده کنید.
انجام راهکارهای عملی زیر را نیز مورد توجه قرار دهید. عمل به آن ها تا حد زیادی شما در حل این مشکل کمک می کند:
1. هفته‏ای یکی دو روز، روزه مستحبی بگیرید.
2. هر روز به منظور تخلیه انرژی جسمانی خود، ورزش کنید.
3. اوقات فراغت خود را با انجام کارهای هنری، فنی و... پر کنید.
4. در خوردن مواد غذایی انرژی‏زا و محرک مثل: خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ و... به حداقل لازم اکتفا کنید.
5. از تماشای رفتارها و برجستگی‏های بدن دیگران و صحنه‏های تحریک کننده جداً خودداری کنید. امام صادق(ع) فرمود: «نگاه، تیری از تیرهای شیطان است و چه بسا نگاهی اندوه‏های زیادی در پی داشته باشد».
6. برای تمام اوقات شبانه روز خود برنامه‏ای منظم و تدوین کنید و هیچ زمانی را بدون برنامه قبلی سپری نکنید؛ زیرا برای آن اوقات، شیطان برنامه‏ریزی می‏کند.
7. با شرکت در مجالس مذهبی، دعا، خواندن نمازهای نافله و نافله شب، پیوسته در صدد تقویت نیروی ایمان خود باشید.
دوست عزیز! برای کنترل چشم و قوه غریزه جنسی راهکارهای دیگری نیز وجو دارد. در صورت تمایل می توانید در مکاتبات بعدی مطرح کنید تا پاسخ دهیم.
این نوشتار را با این جمله به پایان می‏بریم که بزرگان گفته‏اند: «نفس را مشغول بدار؛ وگرنه او تو را به خود مشغول خواهد ساخت».

پی نوشت ها:
1. به رساله های عملیه مراجع تقلید، احکام نگاه کردن مراجعه نمایید. استفتائات جدید، آیت الله مکارم، تهیه و تنظیم ابوالقاسم علیان نژادی، انتشارات مدرسة الامام علی بن ابی طالب، چاپ سوم، ج 1، ص 228، سؤال 799.
2. نور (24)، آیه 32.
3. نور (24)، آیه 33.