سلام
با توجه به اینکه در کتب اسلامی عنوان شده است که در زمان نزدیکی باید دونفر باوضو باشند و مرد نباید جنب باشد. اگر اینگونه باشد بچه به وجود آمده دیوانه خواهد شد.
اگر به صورت ناخواسته نطفه در آن شرایط بسته شده باشد راه حل چیست؟ در این شرایط چکار کنیم تا خداوند فرزندی سالم و مومن به ما بدهد؟ با توجه به اینکه به صورت ناخواسته به این مساله برخورد کرده ایم و باعث دل نگرانی ما شده است

با تشکر

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط تان با این مرکز .
دو نکته ( بدون وضو و جنب بودن هنگام نزدیکی ) را در پرسش خود ذکر کرده اید .اما آن چه در روایات به عنوان «مستحبات» در زناشویی آمده ، با وضو بودن و گفتن بسم اللّه‏ است . ولی نیامده که اگر کسی با وضو نباشد و نزدیکی کند ،بچه ای که به دنیا می آید ، دیوانه خواهد بود . اما در مورد جنب بودن ،آن چه در روایات به عنوان «مکروهات» در زناشویی آمده ، زناشویی و نزدیکی بعد از احتلام و پیش از غسل کردن است . (1) از پیامبر اکرم (ص) روایت شده که بعد از محتلم شدن قبل از آن که غسل کند ،نزدیکی نکند. چون اگر در این حال نطفه فرزند بسته شود ، ممکن است فرزند دیوانه شود . (2) .
اگر مرد در خواب محتلم نشده ،بلکه بر اثر بازی با همسرش جنب شده باشد ، برای نزدیکی با همسر نیاز به غسل ندارد ، و عمل زناشویی مکروه نیست. چنان که اگر یک بار با همسرش نزدیکی کرده و جنب شده ، و بخواهد مجددا عمل زناشویی و نزدیکی را تکرار کند، نیازی به غسل ندارد. اگر چه خوب است وضو بگیرد ،سپس نزدیکی کند . (3) اگر منظورتان از « مرد نباید جنب باشد.» دو صورت و فرض اخیر است ،هیچ ناراحتی و دلهره ای ندارد ،چون آن چه شنیدید ، مربوط به احتلام است ،نه جنب بودن . اگر منظورتان نزدیکی بعد از احتلام است ، اولا در روایات به صورت یک زمینه و اقتضا ذکر شده است، یعنی در میان احتمالات زیاد و صدها یا هزاران بچه ای که به دنیا می آید، ممکن است فرزندی که نطفه اش در این شرایط بسته می شود، از جهت فکری با مشکل مواجه شود .
ثانیا - هیچ مشکلی نیست که راه حل نداشته باشد ،چنان که هیچ دردی نیست که دوا و درمان نداشته باشد. بنا براین برای حل مشکل به دستورات زیر عمل کنید :
1- زن در دوران حاملگی کُندر بخورد ( کندر را در دهانش بگذارد تا به تدریج با آب دهن حل شود ) تا عقل بچه زیاد شود و از جهت روحی قوی و شجاع گردد. ( 4)
2- چهار ماه که از دوران حاملگی گذشت ، شما و همسرت وضو بگیرید . رو به قبله بایستید ، و آیت الکرسی را بخوانید . بعد از خواندن آیت الکرسی دست بر پهلوی راست همسرت بگذار و بگو : خدایا! اگر فرزندم پسر باشد، نام او را « محمد - یا علی » گذاشتم . اگر دخترت باشد ،نام او را فاطمه گذاشتم ، خدایا ! فرزندم را به حرمت محمد صلی الله علیه و آله سالم ، مؤمن ، با هوش و عقل و درایت کامل قرار بده .
لااقل چند روزی پس از تولد او را بدین نام صدا بزنید.سپس هر اسمی خواستید،بر او بگذارید.
3- پس از زایمان اولین غذایی که مادر بچه می خورد ، نُه عدد رطب باشد ، تا از طریق شیر به بچه برسد . افزون بر تقویت مادر در رشد و کمال جسم و عقل بچه مؤثر است .

4- در گوش راست بچه اذان و در گوش چپ او اقامه بگویید تا هرگز از طرف جن به او ضرری نرسد و هیچ گاه دیوانه نشود . ( 5)
پی نوشت ها :
1- علامه محمد باقر مجلسی ، حلیه المتقین ،چاپ اول ، 1384 ، انتشارات عصر جوان ،ص 107.
2. همان.
3. همان ، ص 110.
4. همان ، ص 119 .
5. همان .