آیاخداوند و قانوناسلامی گفته است زنی به هر علتی از شوهرش راضی نباشد شوهر تکلیفش چیست و وظیفه زن در اسلام چیست؟

پرسشگر گرامی باسلام و تشکر از ارتباط با این مرکز.
این که به هر دلیلی زن از شوهرش راضی نباشد مطلبی است و این که به خاطر انجام ندادن وظایفش از او راضی نباشد مطلبی است دیگر .
در اسلام برای هر یک از زن و شوهر وظائفی واجب یا مستحب قرار داده شده که اگر به همه آن ها عمل شود، زندگی آن ها روز به زور با صفا تر خواهد بود و در غیر این صورت هر یک به خاطر انجام ندادن وظائف واجبشان مرتکب گناه شده اند که بعضی از آن وظائف بار حقوقی نیز دارد در ذیل حقوق واجب مرد را با روایتی بیان می کنیم :
«جَاءَتِ امْرَأَةٌ إِلَى النَّبِيِّ ص فَسَأَلَتْهُ عَنْ حَقِّ الزَّوْجِ عَلَى الْمَرْأَةِ فَخَبَّرَهَا ثُمَّ قَالَتْ فَمَا حَقُّهَا عَلَيْهِ قَالَ يَكْسُوهَا مِنَ الْعُرْيِ وَ يُطْعِمُهَا مِنَ الْجُوعِ وَ إِنْ أَذْنَبَتْ غَفَرَ لَهَا ؛ (1) زنی خدمت پیامبر اعظم رسید و از حقی که زن بر گردن شوهر دارد، سوال کرد؛ حضرت فرمود: باید او را بپوشاند و او را از گرسنگی سیر کند و اگر گناه کرد، او را ببخشد.
که دو مورد اول از وظائف مرد ، وظایفی است که بار حقوقی نیز دارد؛ یعنی قابل پیگیری در دادگاه است. البته موارد دیگری نیز در عقدنامه ها ذکر می شود که مورد تایید اسلام و قوانین اسلامی است و اگر آن ها را مرد از دست بدهد، برای زن حق خاصی در قبال آن قرار داده شده است و این گونه نیست که زن به هر دلیلی از شوهرش راضی نباشد ، بر علیه شوهرش قانونی وجود داشته باشد.
اما بحث ‌درباره‌ وظایف‌ زن‌ نسبت ‌به ‌شوهر مجالی‌ وسیع‌ می‌طلبد. در این ‌زمینه‌ به ‌کتاب‌ آئین‌ همسرداری‌ نوشته ‌آیتة الله ابراهیم‌ امینی‌ مراجعه ‌فرمایید.
در عین‌ حال‌کلیات‌ وظایف‌ زن‌ در برابر شوهر را با حدیثی‌ از پیامبر اکرم ‌(ص‌) بیان می کنیم : «أَنْ تُطِيعَهُ وَ لَا تَعْصِيَهُ وَ لَا تَصَدَّقَ مِنْ بَيْتِهِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ لَا تَصُومَ تَطَوُّعاً إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ لَا تَمْنَعَهُ نَفْسَهَا وَ إِنْ كَانَتْ عَلَى ظَهْرِ قَتَبٍ وَ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهَا إِلَّا بِإِذْنِهِ؛ 1. اطاعت‌ از شوهر ،2 . حفظ‌ مال ‌شوهر ، 3. بدون ‌اذن ‌او روزه ‌مستحبی‌ نگیرد ، 4. در مورد مسائل ‌جنسی‌ مانع‌ شوهر نشود ، 5. بدون ‌اذن‌ شوهر از خانه‌ خارج ‌نگردد».(2)
در پایان به یک نکته مهم اشاره می کنم و آن این که :
چیزی که به زندگی استحکام می دهد و آن را زیبا می کند و به آن دوام می بخشد با اخلاق بودن و گذشت از یکدیگر و فداکاری و عمل کردن به دستورات مستحب زناشویی است که در زیر فهرست وار به بعضی از آن ها اشاره می کنم . امیدوارم با بهره گیری از این توصیه ها به زندگی با صفاتر و مستحکم تری دست یابید:
1. حفظ حریم و احترام و خوش رفتاری با هم.
2. تأمین نیاز جنسی و روحی و روانی یکدیگر.
3. اجتناب از سوء ظن‏های بی‏مورد.
4. تندخوی، بدزبان، درشت گفتار، ترشروی و سرسنگین نبودن در برابر یکدیگر.
5. اجتناب از تمجید دیگران در مقابل یکدیگر.
6. تحقیر نکردن یکدیگر و همین طور خویشان و بستگان همدیگر.
7. تندخویی و بداخلاقی همدیگر را تحمل نمودن.
8. هرگز به هم دروغ نگفتن و رعایت صداقت، امانت، فداکاری و گذشت.
9. با تمام توان از میهمانان یکدیگر پذیرایی کردن. هیچ گاه ابراز ناراحتی نکردن.
10. به خویشاوندان هم خصوصا خویشاوند نزدیک همدیگر احترام فوق العاده گذاشتن.
11. عیوب یکدیگر را پیش هیچ کس بازگو نکردن و به رخ هم نکشیدن.
12. در حق همدیگر دعا کردن . از خداوند خواستن توفیق در کارها .
13. با مشکلات زندگی به طور منطقی برخورد کردن و کم تر دچار احساسات شدن.
14. در تمام مدت زندگی به هم ابراز علاقه و عشق کردن . در مناسبت ها برای هم هدیه (هر چند ارزان قیمت) تهیه کردن.

پی نوشت ها:
1.ثقة الاسلام كلينى، الكافي، 8 جلد، دار الكتب الإسلامية تهران، 1365 هجرى شمسى، جلد : 5 صفحه : 511.
2.شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، 29 جلد، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، 1409 هجرى قمرى،جلد : 20 صفحه : 158.