سلام
1.اگر در نماز شك كنيم و احتمال به يك سمت شك داشته باشيم بايد به ان احتمال نماز را ادامه دهيم؟فرق شك بين حالت نشسته و ايستاده چيست؟
2.كسي كه گاز روده اش زياد است و گاهي حتي بعد از اتمام وضو هم بلافاصله وضو باطل ميشود چه بايد بكند؟اگر در بين نماز باشد چه؟اگر نتواند تا آخر نماز وضو را نگه دارد چه؟(من گاهي براي يك نماز سه يا چهار بار باطل ميشود و دوباره وضو گرفته و نماز ميخوانم چون وضويم باطل ميشود نماز را ميشكنم و با تجديد وضو از اول ميخوانم-گاهي هم آنقدر كوتاه نمازم را ميخوانم كه وضويم باطل نشودمثلا قنوت، ذكر قيام و ... را نميگويم.يعني فقط واجبات.آيا صحيح است؟)
اگر احتمال بدم كه صبر كنم تا نزديك آخر وقت نماز شايد بهتر شوم جايز است؟اگر بهتر نشد چه كنم؟
وقتي بيرون يا مسافرت ميرويم خيلي اذيت ميشوم كمكم كنيد
3.اگر گاز روده به مقدار خيلي كم باشد چه؟اگر فقط احساس كنيم كه بادي خارج شده ولي مطمئن نباشيم چه؟(خواهرم ميگويد حساس شده اي)
خيلي ناراحتم چون همش در نماز نگرانم كه وضوم در نماز باطل نشود.چه كنم؟
4.اگر بعد ازحمام موها را با حوله خشك كنيم و فقط كمي نم داشته باشدولي محل مسح را كاملا خشك كنيم در هنگام شستن صوره كه ريشه هاي مو اطراف صورت كمي نم دارد وضو را اشكال دار ميكند؟
5.اگر شست پا موقع مسح حركت كنه وضو باطله؟
6.اگه از آب دست قبل از مسح پا آب روي آن موضع بريزد وضو اشكال دارد؟
اگر ريمل كه به مژه زديم را پاك كنيم ولي بعدا كمي سياهي ببينيم بايد نمازي كه با ان حال خوانديم را قضا كنيم؟(درصورتي كه تلاش كرديم كه كاملا برطرف شود ولي بعدا بفهميم نشده)
7.چگونه با النگو در دست وضو بگيريم؟

پرسش 1:
از
شرح : 1.اگر در نماز شك كنيم و احتمال به يك سمت شك داشته باشيم ،بايد با احتمال نماز را ادامه دهيم؟ فرق شك بين حالت نشسته و ايستاده چيست؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
1- اگر کسي در نماز شک کند، بايد کمي فکر کند . اگر يقين يا گمان به يک طرف شک پيدا کند، همان طرف را بگيرد . به گمان و احتمال خود عمل کند.(1)
2- در اصل حکم شک، بين حالت نشسته و ايستاده فرق نمي کند، مثلا اگر کسي بين سه و چهار شک کند، فرق نمي کند در حالت نشسته باشد. بنا را بر چهار مي گذارد و در حال ايستاده باشد ،نيز بنا را بر چهار مي گذارد، البته شک گاهي در حال ايستاده پيش مي آيد و گاهي در حال نشسته اما در اصل حکم فرق نيست.
اگر منظور از سؤال شما چيزي ديگري باشد ، لطفا در نامه بعدي روشن تر بنويسيد تا مطابق سؤال شما جواب ارسال نمائيم.
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله1166و1199 ( در مسائلي که رهبري فتوا نداشته باشد و علم به اختلاف فتواي رهبري با امام نباشد، فتواي امام خميني براي مقلدان رهبري حجت است ( پاسخ سوال هاي مورد ابتلا از رهبري، سؤال1).

پرسش 2:
كسي كه گاز روده اش زياد است و گاهي حتي بعد از اتمام وضو هم بلافاصله وضو باطل مي شود چه بايد بكند؟اگر در بين نماز باشد چه؟اگر نتواند تا آخر نماز وضو را نگه دارد چه؟
پاسخ:

در صورتي که از اول وقت نماز تا آخر وقت فرصت پيدا مي کنيد که باد معده خارج نشود ، نماز را در همان وقتي که فرصت پيدا مي کنيد بخوانيد. اگر احتمال مي دهيد در آخر وقت بتوانيد با وضو نماز را بخوانيد، بايد صبر کنيد و در آخر وقت نماز را بخوانيد.
اما اگر در تمام وقت نماز باد معده خارج مي شود و نمي توانيد جلو گيري کنيد، بعد از وضو فورا مشغول نماز شويد. اگر به مقدار واجبات نماز بتوانيد از خارج شدن باد معده جلو گيري کنيد، فقط واجبات نماز را بخوانيد و مستحبات آن را نخوانيد.
اگر جلو گيري از آن اصلا ممکن نباشد و بي اختيار خارج مي شود، بعد از وضو فورا مشغول نماز شويد، گرچه بين نماز باد معده خارج شود ،نماز صحيح است، ليکن در صورتي که ممکن باشد ، ظرف آبي پهلوي خود بگذاريد. بعد از خارج شدن باد معده بدون آن که از قبله منحرف شويد ،در بين نماز فورا همان جا تجديد وضو کنيد و نماز را ادامه دهيد . لازم نيست نماز را از اول بخوانيد، بلکه ادامه نماز را بخوانيد ،نماز صحيح است.
اما اگر وضو گرفتن در بين نماز ممکن نباشد، به نماز ادامه دهيد . هر چند در وسط نماز باد معده بي اختيار خارج شود ، نماز صحيح است.(1)
پي نوشت:
1.امام خميني،توضيح المسائل، مسأله 306؛ 308 ؛311 و 312 ( در مسائلي که رهبري فتوا نداشته باشد و علم به اختلاف فتواي رهبري با امام نباشد، فتواي امام خميني براي مقلدان رهبري حجت است ( پاسخ سوال هاي مورد ابتلا از رهبري، سؤال1).

.

پرسش 3:
اگر گاز روده به مقدار خيلي كم باشد چه؟اگر فقط احساس كنيم كه بادي خارج شده ،ولي مطمئن نباشيم چه؟
پاسخ:

در صورتي که يقين و اطمينان به خارج شدن باد معده نباشد و صرف احساس باشد، وضو باطل نمي شود و نماز صحيح است. تا زماني که انسان يقين به خارج شدن باد معده و باطل شدن وضو پيدا نکند، وضويش صحيح است . بنا مي گذارد که وضويش باطل نشده است.(1) اگر کسي وسواس داشته و نسبت به اين مسائل حساس شده باشد ،به شک و وسواس خود اصلا توجه نکند.
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله300.

پرسش 4:
اگر بعد از حمام موها را با حوله خشك كنيم و فقط كمي نم داشته باشد، ولي محل مسح را كاملا خشك كنيم ، در هنگام شستن صورت كه ريشه هاي مو اطراف صورت كمي نم دارد ، وضو اشكال دارد؟
پاسخ:

در فرض سؤال که جاي مسح سر و پا خشک باشد ، وضو صحيح است (1). خيس بودن صورت و دست ها در هنگام وضو اشکال ندارد.
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله256.
پرسش 5:
اگر شست پا موقع مسح حركت كنه وضو باطله؟
پاسخ:

در صورتي که شست پا مختصري حرکت کند و با کشيدن دست مسح روي شست پا صورت بگيرد ، وضو صحيح است. اما اگر حرکت شست پا طوري باشد که بدون کشيده شدن دست مسح شود ، وضو باطل است.(1)
پي نوشت:
1. امام خميني، توضيح المسائل، مسأله255.
پرسش 6:
اگر از آب دست قبل از مسح پا آب روي آن موضع بريزد، وضو اشكال دارد؟ اگر ريمل كه به مژه زديم ، پاك كنيم، ولي بعدا كمي سياهي ببينيم ،بايد نمازي كه با آن حال خوانديم ، قضا كنيم؟(درصورتي كه تلاش كرديم كه كاملا برطرف شود ، ولي بعدا بفهميم نشده) 7.چگونه با النگو در دست وضو بگيريم؟
پاسخ:

1- بايد آبي که روي موضع مسح ريخته شده است، قبل از مسح برطرف شود. موضع مسح خشک باشد و يا در قسمت ديگري از پشت پا که آب نريخته است ، مسح نمايد.(1)
2- اگر جرم ريميل از بين رفته و فقط رنگ آن مانده باشد ، اشکال ندارد ، وضو و غسل صحيح است.(2)
3- بودن النگو اشکال ندارد . چنانچه در وقت وضو و غسل آب به زير النگو برسد، وضو و غسل صحيح است.
پي نوشت ها:
1. آيت الله خامنه اي، اجوبه الإستفتائات، سؤال 112 و142.
2. همان، سؤال140.