با سلام و خسته نباشید .
در جایی مطرح شد بستن آب در جنگ بر امام حسین اولین بار نبوده که در اسلام اتفاق افتاده بلکه پیامبر در یکی از غزوه های خود برای شکست دشمن آب را بر دشمنان خود در آن جنگ بسته است.
آیااین گفته صحت دارد .
با تشکر از شما.
 

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
مطالبی که در باره بستن آب بر دشمن توسط پیامبر (ص) نقل کردید، صحت ندارد . برخی نقل کرده اند که یکی از مسلمانان در جنگ بدر چنین پیشنهادی کرد و چنین اتفاقی افتاد. اما این ادعا دروغ است . متاسفانه در تاریخ اسلام موارد متعددی یافت می شود که مطالب خلاف واقع به پیامبر و مسلمانان نسبت داده شده است . برای آگاهی بیشتر به گفتار زیر توجه نمایید:
در کتاب‌های تاریخی آمده که یکی از اصحاب به نام «حباب بن منذر» پیشنهاد کرد که سپاه اسلام، در کنار نزدیک ترین چاه به محل استوار دشمن، مستقر شود و چاه‌های دیگر را از بین ببرد . بر سر چاهی که فرود آمده‌اند، حوضی بسازند و پر از آب کنند. آن گاه با دشمن بجنگند و نگذارند دست آن ها به آب برسد. از سوي اين مورخان كه عمدتا اهل سنت هستند، نقدي درباره اين جریان تاريخي بيان نشده است. ظاهر نوشته هاي آنان چنين است كه آن را پذيرفته اند. (1)
اما از نظر ما این روایت به دلایل زیر، نمی‌تواند معتبر باشد:
1. در مکانی که کفار قریش، مستقر شدند، «عُدْوَةُ القُصْوى» (قسمت بال) آب یافت می‌شد.
2. کفّار قریش، زودتر از مسلمانان، وارد منطقه بدر شدند . منطقی نیست آنان در جایی استقرار یابند که آب نباشد و اجازه بدهند که دشمنان آنان، در جایی که چاه‌های آب است، استقرار یابند.(2)
3. ابن اسحاق نقل می‌کند که چون مشرکان به سوی حوضی که مسلمانان درست کرده بودند، رفتند، پیامبر فرمان داد که بگذارید از آب استفاده کنند.(3)
4. جلوگیری از استفاده دشمن از آب، با اخلاق و سیره پیامبر و مبانی اسلام، منافات دارد.
5. روایت مذکور، مرسل است . فقط نام برخی از راویان در سند ذکر شده است.(4)
6. روایت را محمد بن حُمَید (ابن حمید)، ابو عبدالله رازی متوفای سال 248 هجری(5) از سلمه بن فضل رازی ابرش، متوفای سال 191 هجری(6) نقل کرده است. بیش تر رجال‌ شناسان محمد بن حمید را موثق ندانسته اند. برخی او را دروغگو به حساب آورده‌‌اند.(7) همچنین سلمه بن فضل را برخی چون نسائی ضعیف شمرده و بخاری درباره وی می‌گوید: احادیثی که نقل کرده، مورد انکار عالمان قرار گرفته است.(8)
7. در تفاسیر نیز آمده که دشمن پیش از مسلمانان وارد منطقه بدر شد و چاه‌های آب را در اختیار گرفت . مسلمانان نیاز شدیدی به آب داشتند که خود را شستشو داده و تشنگی خود را برطرف نمایند . باران الهی فرود آمد و مشکل مسلمانان برطرف شد.(9) آیه 11 سوره انفال به این مطلب اشاره دارد: «آبی از آسمان برای شما فرو فرستاد، تا به وسیله آن شما را پاک و پاکیزه نماید و پلیدی شیطان را از شما دور سازد».
از مطالبی که ذکر شد، روشن گردید که پیامبر در جنگ بدر، دشمن را از استفاده از آب محروم نساخت . این روش میان مسلمانانِ پای‌بند به مبانی اسلام، کار خلافی به شمار می‌آمد . هیچ گاه مسلمانان راستین، چنین عملی انجام نمی‌دادند .
پی‌‌نوشت‌ها:
1. تاريخ طبرى، محمد بن جرير، ج‏3، ص957، ترجمه ابو القاسم پاينده، تهران، اساطير، چ پنجم، 1375ش؛ کامل ابن اثیر، ج 2، ص 122، 1386 - 1966م، ناشر: دار صادر للطباعة والنشر، دار بيروت للطباعة و النشر؛ بلاذری؛ الطبقات‏الكبرى، محمد بن سعد كاتب واقدى، ج‏4، ص 478، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374شُ.
2. جعفر مرتضى، الصحیح من سیرة النبی الاعظم، ج 5، ص 2910تا293، ناشر دار الحديث، چاپ اول، 1385 ش.
3. سیره ابن هشام، ج 2، ص 234؛‌ کامل ابن اثیر، ج 2، ص 123.
4. تاریخ طبری.
5. سير أعلام النبلاء، ذهبي، ج 11، ص 506، چاپ: 1413 - 1993، ناشر: مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان.
6. همان، ج 9، ص 50.
7. همان، ج 11، ص 503 ـ 505.
8. همان، ج 9، ص 50؛ لسان المیزان، ابن حجر، ج 3، ص 70، سال چاپ: 1390 - 1971 م، ناشر: مؤسسة الأعلمي للمطبوعات، بيروت، لبنان.
9. تفسیر نمونه، ج 7، ص 106؛‌ مكارم شيرازى، ناشر: دار الكتب الإسلامية، تهران، سال چاپ: 1374 ش‏؛ الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، ج 9، ص 18 ـ 19، ناشر: دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه، قم، 1417 ق‏ .