ماه رمضان هر سال با عید فطر به پایان می رسد، در این میان ممکن است که رمضان سالی به جای 30 روز 29 یا 28 روز باشد و از آنجا که روزه گرفتن در عید فطر حرام است ، روزه داران منتظر اعلام عید فط هستند. سوال اینجاست که مثلا سالی ماه رمضان با 29 روز به پایان یافت در اینصورت تمام مناسبت های قمری باید عقب بیان. پس چرا روز عاشورا و تاسوعا از جاشون تکون نمی خورند (روز عاشورا روزه گرفتن حرام است) پس مردم چرا منتظر اعلام اینکه فلان روز روز عاشوراست نمیمانند
در صورت کلی با تغییر زمان عید فطر چرا مناسبتهای قمری در تقویم شمسی ما سر جایشان میمانند اما برای عید فطر به جستجوی ماه هستند و با تغییر زمان عید فطر بقیه منلسبتها از زمان اورده شده در تقویم جابحجا نمی شوند؟

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
در تقویم های شمسی و قمری منجمان بر اساس قواعدی علمی که در اختیار دارند، اول هر ماه و آخر هر ماه را پیش بینی و مشخص می کنند. از نظر دینی مثلا اول و آخر ماه رمضان باید با دیدن هلال ماه مبارک رمضان روزه گرفته شود . با دیدن هلال ماه شوال مسلمانان افطار کنند. با تغییر اول ماه مناسبت های دینی پیش بینی شده در تقویم ها هم باید تغییر کنند . با فرا رسیدن ماه محرم الحرام روز تاسوعا همیشه روز نهم ماه محرم و عاشورا روز دهم محرم باید باشد . در این تغییری نباید داده شود، هر چند ممکن است هلال اول ماه محرم با تقویم اختلاف داشته باشد ،مثلا تقویم عاشورا را پنجشنبه نوشته باشد، ولی ماه یک روز زودتر دیده شود و عاشورا روز چهارشنبه باشد.
روزه گرفتن در روز عاشورا كراهت دارد ( 1 ) و در روز تاسوعا كراهت ندارد .
پي نوشت :
1 . آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل ، م 1469 .