پرسش 46 . آیا توبه واجب فورى است؟

فوریت وجوب توبه، از راه عقل و نقل قابل اثبات است.
دلیل عقلى: مرگ هر لحظه انسان را تهدید مى‏کند. از طرفى زمان مرگ را هیچ کس نمى‏تواند پیش بینى کند. چه بسا مرگ‏هاى ناگهانى آدمى را غافلگیر مى‏کند، که در این شرایط دیگر توبه سودمند نیست، پس عقل به سبب دفع ضرر احتمالى و احتیاط، بر فوریت توبه حکم مى‏کند.
اما دلیل نقل : با توجه به داورى عقل در این‏باره نیازى به دلیل شرعى نیست. آن چه از آیات و روایات استفاده مى‏شود در حقیقت مؤید و مؤکِّد حکم عقل خواهد بود. در متن آیات قرآن مجید در موارد مختلف به توبه امر شده است مانند « تُوبوا اِلىَ اللهِ جَمِیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکْمْ تُفْلِحُونَ؛ اى افراد با ایمان! همگى با توبه به سوى خدا باز گردید تا رستگارشوید» .195
در علم اصول بیان شده که تمام اوامر، ظاهر در فوریت است مگر این که دلیل برخلاف آن باشد. فرض این است که در این مورد قرینه برخلاف نداریم، بلکه در روایات فوریت توبه به طور صریح بیان شده‏است. امام على علیه السلام در وصایاى خود مى‏فرماید: « اگر گناهى مرتکب شدى، در محو آن با توبه شتاب کن» .196 از طرفى از »تسویف« که به معناى تأخیر در توبه و امروز و فردا کردن مى‏باشد، نکوهش و مذمت شده‏است. در روایتى مى‏خوانیم:« بیش‏ترین ناله‏هاى اهل دوزخ از تسویف است» .197
معناى لزوم فوریت توبه، آن نیست که اگر کسى توبه را به تأخیر انداخت، توبه‏اش پذیرفته نشود، چون در جاى خود ثابت شده که زمان توبه گسترش دارد. اما در این صورت کسى که توبه را به تأخیر مى‏اندازد، حکم عقل وشرع را نادیده گرفته و دچار غفلت شده‏است.