پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و تشکر از پاسخ شما سوال بعدی من راجع به وام های خانگی است که افرادی جمع می شوند و پول روی هم می گذارند و هر ماه قرعه کشی کرده و یک نفر به عنوان برنده از امتیاز وام استفاده می کند آیا این وام از نظر شرعی مشکل ندارد ؟ البته تمام افرادی که در قرعه کشی شرکت می کنند نسبت به این شرایط آگاهی و رضایت کامل دارند . و گفته می شود مقدار پولی که به عنوان قسط پرداخته ایم و سال بر آن گذشته و هنوز در قرعه کشی برنده نشده ایم مشمول خمس می شود آیا درست است ؟ نظر به اینکه ما به آن پول دسترسی نداریم و اگر در دست بود خرج می شد . دوم اینکه پولی که به دیگری قرض داده ایم و یکسال دست او مانده مشمول خمس می شود ؟ سوال سوم من مربوط به حج است بنده سالها پیش مبلغی پول از طریق ارث بدست آوردم که آن موقع چون همسرم وضعیت مالی خوبی نداشت همه آن را در اختیار او قرار دادم و او صرف خرید یک زمین و اقدام برای خرید منزل نمود حالا پس از سالها خانه را فروخته و زمین همچنان بلا استفاده باقی مانده است و از آن انتظار سود دهی دارد البته پس از فروش خانه من پول خود را مطالبه نکردم و او صرف خرید زمین بلا استفاده دیگری نمود که آن هم همچنان بدون مشتری مانده است با توجه به اینکه حالا ما مستاجر هستیم و تمام سعی ما برای خرید خانه است آیا ما مستطیع هستیم ؟ علاوه بر آن در این اوضاع که ثبت نام برای مکه بی نتیجه است و سالها طول می کشد آیا باید ثبت نام کنیم؟ با تشکر از پاسخ شما

پرسش 1:
خمس و حج شرح : سوال بعدي من راجع به وام هاي خانگي است که افرادي جمع مي شوند و پول روي هم مي گذارند و هر ماه قرعه کشي کرده و يک نفر به عنوان برنده از امتياز وام استفاده مي کند. آيا اين وام از نظر شرعي مشکل ندارد ؟ البته تمام افرادي که در قرعه کشي شرکت مي کنند، نسبت به اين شرايط آگاهي و رضايت کامل دارند . و گفته مي شود مقدار پولي که به عنوان قسط پرداخته ايم و سال بر آن گذشته و هنوز در قرعه کشي برنده نشده ايم ،مشمول خمس مي شود ، نظر به اينکه ما به آن پول دسترسي نداريم و اگر در دست بود ،خرج مي شد؟
پاسخ:
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
گرفتن اين وام از لحاظ شرعي اشکال ندارد . در صورتي که سال بر آن بگذرد ، خمس آن واجب مي شود اما بعد از اينکه پول خود را دريافت کرديد، واجب است که خمس آن مقداري که خودتان پس انداز کرده ايد بپردازيد ،نه کل آنچه که به عنوان وام گرفته ايد .(1)
پي نوشت :
1. سوال تلفني از دفتر (7741850-0251 ) آيه الله نوري همداني .
پرسش 2:
پولي که به ديگري قرض داده ايم و يک سال دست او مانده، مشمول خمس مي شود ؟

پاسخ:
در صورتي که به راحتي مي توانيد پول خود را پس بگيريد ،بايد خمس آن را پرداخت کنيد .اگر اطمينان به وصول قرض خود نداريد ، هر وقت که قرض خود را پس گرفتيد، بايد خمس آن را بدهيد.(1)
پي نوشت :
1. آيه الله نوري همداني ، استفتائات ج2 ، س 737 .
پرسش 3:
سال ها پيش مبلغي پول از طريق ارث به دست آوردم که آن موقع چون همسرم وضعيت مالي خوبي نداشت، همه آن را در اختيار او قرار دادم و او صرف خريد يک زمين و اقدام براي خريد منزل نمود. حالا پس از سال ها خانه را فروخته و زمين همچنان بلا استفاده باقي مانده است و از آن انتظار سود دهي دارد. البته پس از فروش خانه من پول خود را مطالبه نکردم و او صرف خريد زمين بلا استفاده ديگري نمود که آن هم همچنان بدون مشتري مانده است. با توجه به اينکه حالا ما مستاجر هستيم و تمام سعي ما براي خريد خانه است آيا ما مستطيع هستيم ؟ علاوه بر آن در اين اوضاع که ثبت نام براي مکه بي نتيجه است و سال ها طول مي کشد، آيا بايد ثبت نام کنيم؟
پاسخ:
اگر مالي که به عنوان ارث به شما رسيده، به اندازه مخارج حج باشد ، مستطيع هستيد.
در صورتي که براي حج ثبت نام نمي کنند، اگر مي توانيد بايد فيش آزاد بخريد .در غير اين صورت بايد صبر کنيد تا زماني که ثبت نام شروع شود. اگر آن موقع مستطيع بوديد ،بايد ثبت نام کنيد اما شوهرت درصورتي مستطيع مي شود که علاوه بر داشتن مخارج رفت و برگشت حج، شغلي داشته باشد که با درآمد آن بتواند زندگي را اداره کند و يا مالي داشته باشد که با آن مخارج زندگي را تامين کند. نيز بايد خانه يا پول آن را داشته باشد. در غير اين صورت مستطيع نمي باشد.(1)
پي نوشت :
1. سوال تلفني از دفتر(7741850-0251) آيه الله نوري همداني .