پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام و تهیت؛ اگر شخصی روزانه مبلغی را درون قلک بیندازد با علم به اینکه وجوه جمع آوری شده صرف امورات مسجد خاصی( ساخت بنا، مراسمات مذهبی، اطعام دهی و ... ) می گردد: 1-آیا عمل وی مصداق " صدقه " ( که دفع کننده هفتاد بلا است ) را دارد یا مشمول خیرات می گردد. 2-آیا کمک به مسجد بدین نحو از مصادیق "مصارف صدقه" می باشد. 3-لطفاً مصارف "صدقات" را برشمارید.

پرسشگر گرامي با سلام سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
پاسخ 1 و 2 - کمک به مصارف مسجد و مراسم مذهبي مصداق خيرات و صدقات مي باشد .
پاسخ 3 - انسان مى تواند صدقات مستحبي و زكات را در هشت مورد مصرف كند.
اوّل: فقير و آن كسى است كه مخارج سال خود و عيالاتش را ندارد. كسى كه صنعت يا ملك يا سرمايه‏اى دارد كه مى‏تواند مخارج سال خود را بگذراند، فقير نيست.
دوم: مسكين و آن كسى است كه از فقير سخت‏تر مى‏گذراند .
سوم: كسى كه از طرف امام عليه السلام يا نايب امام، مأمور است كه زكات را جمع و نگهدارى نمايد و به حساب آن رسيدگى كند و آن را به امام عليه السلام يا نايب امام يا فقرا برساند .
چهارم: كافرهايى كه اگر زكات به آنان بدهد ،به دين اسلام مايل مى‏شوند، يا در جنگ به مسلمانان كمك مى‏كنند .
پنجم: خريدارى بنده‏ها و آزاد كردن آنان .
ششم: بدهكارى كه نمى‏تواند قرض خود را بدهد .
هفتم: سبيل اللَّه، يعنى كارى كه مانند ساختن مسجد منفعت عمومى دينى دارد، يا مثل ساختن پل و اصلاح راه كه نفعش به عموم مسلمانان مى‏رسد و آنچه براى اسلام نفع داشته باشد، به هر نحو كه باشد .
هشتم: ابن السبيل، يعنى مسافرى كه در سفر درمانده شده . احكام اين ها دررساله عمليه بيان شده است . (1)
چون کمک به انجمن هاي خيريه براي بيماران از کارهاي خوب و مورد رضايت خداوند مي باشد ، دادن زکات و صدقه به انجمن خيريه بيماران سرطاني از باب (في سبيل الله) اشکالي ندارد .
پي‌نوشت‌:
1. توضيح المسائل مراجع، ج‏2، م 1925.