پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام...خسته نباشید..ولادت امام حسین(ع) رو به شما تبریک میگم. من سئوالم در مورد برخی از موسیقی هاست. اگر اشتباه نکنم و درست متوجه شده باشم از نظر اسلام موسیقی و نوازندگی در صورتی اشکال شرعی نداره که قنایی(یا غنایی-نمیدونم درستش چه جوریه) نباشه و شعرش ، شعری باشه که هیچ مشکلی نداشته باشه و منحرف کننده و یا مبتذل نباشه و موسیقی هم نباید ریتمیک باشه و آدم رو از خود بیخود کنه..... و خب خیلی از موسیقی ها هستند که ریتم های تقریباً تندی دارند و مجوز هم دارن. من سئوالم در مورد اونا نیست. اونا رو تقریباً قبول میکنم چون مجوز دارن.البته نه همه رو. در طرف مقابل این موسیقی ها ، موسیقی هایی هستند که نه ریتم خیلی تندی دارن و نه شعری که مبتذل باشه و ... اما مجوز ندارن(و خوانندگانشونم فکر نکنم داخل کشورمون باشن) شاید به این خاطر که چون اینجا نخوندن و یا درخواست مجوز نشده و یا ... اینها غیرمجاز به حساب میادو مجوزی ندارند.) میخوام بدونم که آیا گوش دادن به آهنگ ها و موسیقی های این چنینی که ریتم خیلی تندی ندارن و شعرشون هم مشکلی نداره( ولی مجوز ندارن به دلایلی که گفتم) میشه گوش داد یا نه؟ اشکال شرعی نداره؟؟؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباط با اين مركز
موسيقي بر دو قسم است:
1 ـ موسيقى مطرب و مناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي.
2 ـ موسيقى غير مطرب و معمولى كه انسان را به هيجان شهوى وادار نمي‌كند.
در اسلام قسم اول موسيقي حرام شده . اما قسم دوم و هم چنين موسيقي‌هاي مشکوک( حرمت و حليت آن مشکوک است) گوش دادن به آن ها از نظر فقهي اشکال ندارد، مگر اين که کسي بخواهد احتياط کند.
آهنگ ها و آوازها را مى توان به سه دسته تقسيم كرد:
ا ) آهنگ ها و آوازهايى كه به شيوه مجالسِ عيش و عشرت و محافلِ رقص و پايكوبى اجرا مى شود . انسان را از حالتِ اعتدالِ فكرى و ذهنى دور مى سازد . به بى بند و بارى ، لاقيد بودن و بى تعهّد زيستن دعوت به تشويق مى كند. اصطلاحاً به آن «ساز و آوازهاى مبتذل » مى گويند .
ب ) هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراى معنايى با شكوه و زيباست و هم از نظر اجرا ، خوب و زيبا اجرا مى شود . در عين حال تناسب و شباهتى با ساز و آوازهاى مجالس لهو ، عيش و عشرت و فساد ندارد . گوش دادن به نوع اوّل حرام است ; امّا نوع دوم اشكال ندارد .(1)
ج ) ساز و آوازهايى كه نسبت به آن شك داريم و نمى دانيم آيا از نوع اوّل است تا از آن پرهيز كنيم و يا از نوع دوم است تا پرهيز لازم نباشد . گوش دادن به موارد مشكوك (نوع سوم ) اشكال ندارد;(2) امّا بهتر است كه به اين نوع آهنگ ها هم گوش نكنيم .

پي نوشت ها:
1 . الميزان ، ج 14 ، ص 379 ؛ تفسير ابوالفتوح رازى ، ج 8 ، ص 92 ، انتشارات اسلامي.
2 . توضيح المسائل مراجع ، ج 1 ، ص 632 ، جامعه مدرسين حوزه علميه قم .