پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

دختري هستم 20 ساله و باكره كه به دليل غلبه شهوت و ترس از گناه نياز به ازدواج را درخود احساس ميكنم.اما مادر پسري كه قصد ازدواج بااو را دارم با اين وصلت مخالف است.ايا من و او ميتوانيم به عقدموقت و صيغه هم دراييم البته بدون اذن پدرم.بايد اضافه كنم كه مطمينم كه ايشان پدر واقعي بنده نيستند.همچنين مرجع تقليد بنده مرحوم ايت الله بهجت{رض} بودند و در حال حاضر ايت الله مكارم شيرازي ميباشند.در صورتي كه ميتوانيم به عقد موقت هم دراييم حدود رابطه زناشوييمان چگونه بايد باشد؟تاكيد ميكنم از به گناه افتادن ميترسيم و قصدمان برقراري رابطه جنسي شرعي ميباشد. با تشكر

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
نظر مراجع عظام تقليد در مورد اذن پدر متفاوت است.نظر برخي مانند آيت الله بهجت اين است كه: اذن پدر تکليفا لازم است، يعني اگر بدون اذن پدر، عقد خوانده شود ،عقد صحيح است، ولي فردي که بايد اذن مي گرفت و نگرفته ، معصيتکار است(توضيح المسائل مراجع،ج2،مسئله2376).
نظر آيت الله مكارم اين است : دختري كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است، يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد، چنانچه باكره باشد ،احتياط آن است كه با اجازه پدر يا جد پدري ازدواج نمايد، ولي اگر همسر مناسبي براي دختر پيدا شود و پدر مخالفت كند ،اجازه پدر او شرط نيست، همچنين اگر به پدر يا جد پدري دسترسي نباشد و دختر هم احتياج به شوهر كردن داشته باشد، يا اين كه دختر قبلا شوهر كرده باشد كه در اين دو صورت نيز اجازه پدر و جد در ازدواج جديد لازم نيست.( توضيح المسايل، مسأله 2037)
بنابراين اگر بقا بر ميت مانده ايد ،مي توانيد طبق نظر آيت الله بهجت عمل كنيد، ولي اگر به طور كلي از آيت الله بهجت به آيت الله مكارم شيرازي عدول كرده ايد ، بايد طبق نظر آيت الله مكارم عمل كنيد.
در صورتي كه مطمئن هستيد كه ايشان پدر واقعي شما نيستند،بايد از جد پدري تان اجازه بگيريد . اگر جد پدري هم نداريد ،مي توانيد با تشخيص خود عمل كنيد.
در ازدواج موقت هم مثل ازدواج دايمي همه نوع رابطه زناشويي از همديگر جايز است، مگر اينكه از ابتدا شرط عدم دخول نماييد.
توصيه ما اين است كه با اين موضوع صرفاً از زاويه نياز جنسي نگاه نكنيد . به خطرات و‌ آسيب هايي كه در اين نوع عقد وجود دارد، توجه نماييد. عقد دائم تعهد و مسئوليت بيش تري را متوجه مرد خواهد كرد، اما در عقد موقت از آن مسئوليت ها خبري نيست. ضمن آن كه موقت بوده و با تمام شدن مدت، اين مسئله پايان مي يابد و همه چيز تمام مي شود، در اين دوره فرصت هاي را براي ازدواج و زندگي موفق از دست خواهيد داد. آيا فكر مي كنيد بعد ازچند سال ازدواج موقت مي تواند موافقت مادرش را به دست آورد؟! مطمئنا در اين چند سال اگر مورد بهتري از شما پيدا كند، به بهانه اين كه مادرم موافق نيست ،شما را با غم و غصه فراوان رها خواهد كرد .مادر او نيز با آگاهي از ارتباط شما، نظرش منفي تر خواهد بود. پس بايد خيلي مواظب باشيد و به بهانه اين كه نياز به ازدواج داريد، زندگي خود را تباه نسازيد.
با اين توضيحات پيشنهاد ما اين است كه: اگر فكر مي كنيد از جهات مختلف فرهنگي، اقتصادي، تحصيلي و سني و ... با همديگر سازگاري داريد و مي توانيد ازدواج موفقي داشته باشيد، از ايشان بخواهيد تا موافقت مادرش را به دست آورد. تا موافقت مادرش را به دست نياورده، تصميم به عقد موقت نگرفته و هيچ ارتباطي با ايشان نداشته باشيد. در اين صورت اگر ايشان خواهان شما باشد، تلاش خواهد كرد كه موافقت مادرش را به دست آورد. ولي اگر ارتباط تان ادامه داشته باشد، ايشان عملاً اقدامي نخواهد كرد.
موفق باشيد.