پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
خداي عزوجل رسولش را نسبت به ولايت علي (ع) مأمور ساخت؛

پرسش:

يك حديث از ائمه ع درشان نزول آيه تبليغ نقل بفرماييد؟

 پاسخ:
مرحوم كليني در كتاب شريف اصول كافي در حديث معتبري از زراره و ساير روايان از امام باقر (ع) ‌نقل می‌کند كه حضرت فرمود:
 خداي عزوجل رسولش را نسبت به ولايت علي (ع) مأمور ساخت و آيه: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ» (1) را بر او نازل فرمود و ولايت اولو الامر را واجب ساخت و مردم ندانستند كه مقصود از ولايت چيست، خداوند حضرت محمد (ص) را مأمور نمود تا ولايت را براي آنان تبيين و تفسير نمايد چنانكه نماز و زكات و روزه و حج را براي آنان تبيين نموده بود و چون اين مسئله بر پيامبر (ص)‌ نازل شد حضرت دل‌تنگ شد و ترسيد كه مردم از دين خود برگردند و او را تكذيب كنند، ازاین‌جهت دل‌تنگ شد و به پروردگارش مراجعه كرد، خداي عزوجل به او وحي فرستاد: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» (2) او هم امر خداوند متعال را اعلان كرد و به امر ولايت علي علیه‌السلام در روز غدير خم قيام نمود و مردم را براي نماز جماعت بانگ زد و فرمان داد كه حاضرين به غائبين برسانند ... (3)
پی‌نوشت‌ها:

1. سرپرست و وليّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آن‌ها كه ايمان آورده‏اند، همان‌ها كه نماز را برپا مي‏دارند و در حال ركوع، زكات مي‏دهند. (مائده (5)، آيه 55).

2. اي پيامبر، آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل‌شده است، کاملاً (به مردم) برسان و اگر نكني، رسالت او را انجام نداده‏اي، خداوند تو را از (خطرات احتمالي) مردم، نگاه مي‏دارد. (مائده (5)، آيه 67).

3. كليني، محمد بن يعقوب، كافي، اسلاميه، 1362 ش، ج‏1، ص 289.