گروه اخلاق و تربیت

از سوی گروه علمی اخلاق مرکز ملی پاسخگویی برگزار شد:
در این نشست علمی سؤالات پرتکرار و مهم در زمینه نفس، وسواس نفسانی و سیر و سلوک از نظر اخلاق طی دو جلسه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، نشست گروه علمی اخلاق در دو جلسه با موضوعات مهم نفس، وسواس نفسانی و سیر و سلوک از نظر اخلاق برگزار شد.

در این جلسه استاد رستگار «استاد و پژوهشگر» سوالات پرتکرار در این زمینه مانند تعریف معرفت نفس، علت خودشناسی، تفاوت بین نفس و روح، کیفیت تفکری که انسان را به معرفت نفس می رساند و اثرات آن، فرق خودشناسی عرفانی با خودشناسی روان شناسی، چگونگی معرفت نفس که باعث معرفت خداوند می شود، معنای حدیث من عرف نفسه فقط عرف ربه، تعریف حدیث نفس و تفاوت آن با وسوسه نفس، فرق بین وسوسه اخلاقی و وسواس روان شناسی، تفاوت عزت نفس با اعتماد به نفس، نشانه های عزت نفس، تفاوت عزت نفس و غرور و خود بزرگ بینی را مطرح و پاسخ های متقن آن را ارائه کرد.

وی در انتهای جلسه لیستی از کتاب های مفید در این زمینه در سه سطح معمولی، متوسط و عالی را جهت استفاده کارشناسان و هم معرفی به پرسشگران مرکز ملی متناسب با سطح آنها ارائه نمود.

از سوی بخش پشتیبانی علمی مرکز برگزار شد:
در این نشست علمی نشست علمی موضوع: حدیث شناسی اخلاقی با موردکاوی روایت‌های احادیث پاداش‌های شگفت‌انگیز با رویکرد پاسخ به سوالات اخلاق ارائه شد.
مرکز ملی پاسخگویی

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، حجت الاسلام والمسلمین محمد عالم زاده نوری در این نشست رویکردهای حدیث شناسی اخلاقی را با تمرکز بر احادیث پاداش های شگفت انگیز به کارشناسان گروه اخلاق و تربیت ارائه کرد.

در این نشست که همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، حجت الاسلام عالم زاده با اشاره به برخی از آثار و ثواب‌هایی که در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) آمده بصورت غیرقابل باور، مبالغه‌آمیز و غیرمنتظره دیده می‌شود گفت: در این روایات برای یک عملِ به‌ظاهر کوچک، ثواب و عقاب یا اثری بسیار بزرگ بیان شده که در تلقی اولیه، بسیار عجیب و نامتناسب به‌نظر می‌رسد.

وی افزود: مشکل آشکار این متون، مخالفت آنها با نظام عدالت الهی است. ازاین‌رو بسیاری از مبلغان دینی احساس می‌کنند مفاد این متون، نظام ذهنیِ مردم را در باب معارف دینی برهم می‌زند و منشأ بدفهمی و کژتابی است و مشکل دیگر، اختلافی است که در پاداش برخی از اعمال وجود دارد.

در این نشست پس از ذکر نمونه‌های متعددی از این موارد در آیات و روایات و دسته‌بندی آنها،‌ به نقل و بررسی آرای مفسران و شارحان حدیث پرداخته شد.

معاون تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه با اشاره به تعدد و تنوع تلاش مفسران و شارحان حدیث نشان خاطر نشان کرد: اصل این اشکال برای آنان بسیار جدی بوده و ظواهر آیات و روایات برای آنان قابل پذیرش نیست. ازاین‌رو تلاش کرده‌اند متن آیه یا حدیث را با مَحمل موجّه و احتمالات متعددی مانند ضعف سندی، اختصاص به مورد خاص، مجازگویی به اهداف تربیتی، عدم توفیق نااهلان، ناتوانی ادراکات انسان از تصور پاداش‌های اخروی و ... توجیه کنند.

این جلسه با پرسش و پاسخ کارشناسان پیرامون این موضوع به اتمام رسید. شایان ذکر است نشست‏های علمی در بخش‏ پشتیبانی علمی مرکز در گروه های قرآن و حدیث، احکام، اخلاق، مشاوره، کلام و تاریخ، با رویکرد پاسخگویی به طور پیوسته با حضور اساتید مبرز برگزار می‏شود.