وسواس طهارت

سلام. من در انجام غسل خود را مجبور می کنم که (با عرض معذرت)بین عورت حتما دست بکشم . نحوه انجام غسل من:سر و گردن ، با آب دوش ، جلو،عقب،سمت راست و سمت چپ سر. شانه راست:ازگردن به سمت دست راست،دست راست را بلند می کنم،پشت راست به سمت باسن دست لای باسن می کشم، جلوی راست ،ازسمت دست به طرف عورت دست را لای عورت می کشم وپایم رابلند می کنم.شانه چپ :گردن به سمت دست وآن رابلند می کنم،پشت چپ به سمت باسن ، دست لای باسن ، جلوی چپ به سمت عورت ، پا را بلند می کنم و دست لای عورت می کشم. برای طهارت پس از بول نیز خود را مجبور می دانم که با فشار آب محل خروج ادرار راباز کنم چون فکر می کنم که اگر آب رااز بالا بر یزم(با توجه به دستگاه تناسلی خانم ها ) آب به محل خروج ادرار نمی رسد.دیگران به من گفته اند که افراط واسراف می کنی .پاسخ شما می تواند بسیار راه گشا باشد،چون به درستی آن اطمینان دارم.در واقع مشکل من در نحوه برداشت از رساله با دید ریز بینانه است و ترس از اینکه اشتباه کنم و عملم درست نباشد.تصمیم گرفتم هرچه شما گفتید انجام دهم حتی اگر از دید خودم درست نباشد.راستش دیگه خسته شدم.اجرتان با خدا و با سپاس فراوان.

پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
گرفتار وسواس در طهارت و نجاست شده اید. برای آن که از این حالت بیرون بیایید و بتوانید مثل سایر مردم غسل کنید و نسبت به طهارت و نجاست به طور متعارف رفتار کنید، لازم است به نکات زیر توجه نمائید.
1-در اسلام مسأله طهارت و نجاست به صورت بسیار آسان مورد توجه قرار گرفته، یعنی قانون اصلی در اسلام آن است که تا نسبت به چیزی صد در صد یقین به نجاست آن پیدا نکنید، محکوم به طهارت است . به علاوه مراد از یقین انسان های عادی و متعارف است. یقین افرادی که متاسفانه این مشکل را دارند ، هیچ اثر و اعتباری ندارد .
ریشه اصلی وسواس القاءات شیطانی از طریق ایجاد اختلالات روحی است. شیطان برای تسلط بر انسان های مومن از آن استفاده می کند.
در روایت آمده است :« إِنَّمَا یُرِیدُ أَنْ یُطَاعَ فَإِذَا عُصِیَ لَمْ یَعُدْ إِلَى أَحَدِکُم‏» (1)یعنی شیطان می خواهد در طاعت او باشید . وقتی شیطان را مخالفت کردید، به سوی هیچ یک از شما باز نمی گردد.
وسوسه ها و خیالات همه از شیطان است تا فکر و اوقات ارزشمند مؤمنان را گرفتار نماید و از این طریق حواس پرتی و کم حوصله گی و رنجش ایجاد نماید.
اعتنا کردن به وسوسه به فتوای همه مراجع حرام می باشد. امام خمینی فرموده:
وسوسه از شیطان است . این گونه اشخاص نباید به شک و وسوسه‌شان اعتنا کنند. در موردی که شک می‌کنند لباس‌شان پاک است یا نه، باید بگویند: پاک است. اعتنا کردن به وسوسه حرام است.(2)
گاهی افراد وسواسی می گویند: اگر به شک خود توجه نکنیم «به دلم نمی‌چسبد»، این جمله نیز از وسوسه شیطان است. نباید خواسته دل را بر دستورات دین مقدم کرد. اعمال وسواسی بازتاب بدی برای دیگران دارد . آنان را نسبت به دین و ایمان بدبین می‌کند . این گناه شخص را مضاعف می‌کند. چنین شخصی تنها برای خود مشکل ایجاد نمی‌کند، بلکه دیگران را نیز اسیر وسواسی می‌سازد. بیماری وسواسی به تدریج حلاوت ایمان را در سایه تکرار این گناه از بین می‌برد . فرد را به جایی می‌رساند که مرتکب گناهان بزرگ می‌شود. حتی به خداوند متعال هم جسارت می‌کند. اگر خوب فکر کنید ، عمل وسواسی یک نوع مخالفت با خدا و رسول است.
در زمان رسول خدا، پاک‏ترین و بهترین انسان‏ها زندگی می‏کردند. آب لوله کشی و امکانات امروز نبود . زمینه نجس شدن لباس و بدن به مراتب بیش تر از زمان حالا بوده است، ولی در عین حال خود پیامبر مثل مردم عادی زندگی می کرد . اصلا در مورد طهارت و نجاست رفتار غیر عادی انجام نمی داد. هم چنین ائمه علیهم السلام.
2- عرق و چربی بدن مانع رسیدن آب بر پوست بدن و مانع از وضو و غسل نمی باشد . غسل کردن با وجود چربی طبیعی بدن صحیح است. نیاز به شستن با صابون و امثال نمی باشد.
3- با امکانات امروز و دوش های حمام، حداکثر وقت برای غسل کردن پنج دقیقه است. زیاد ماندن زیر دوش حمام به خاطر غسل ، هم اسراف آب است و شرعا اسراف حرام است و هم تضییع وقت و عمر می باشد.
رَسُولُ اللَّهِ فرمود:
الْوُضُوءُ مُدٌّ وَ الْغُسْلُ صَاعٌ وَ سَیَأْتِی أَقْوَامٌ بَعْدِی یَسْتَقِلُّونَ ذَلِکَ فَأُولَئِکَ عَلَى خِلَافِ سُنَّتِی وَ الثَّابِتُ عَلَى سُنَّتِی مَعِی فِی حَظِیرَةِ الْقُدْسِ؛
وضو با یک مد آب یعنی حدود 750 گرم و غسل با یک صاع یعنی حدود سه لیتر آب انجام می گیرد . به زودی مسلمانانی خواهند آمد این مقدار را کم خواهند دانست. اینان بر خلاف سنت و روش من عمل خواهند کرد. هر کس بر روش و سنت من عمل کند، در بهشت با من خواهد بود(3)
امام باقر فرمود : پیامبر با یک صاع (3 کیلو)آب غسل می کرد.(4)
این اختصاص به رسول خدا ندارد. ما هم می توانیم با 3 کیلو آب غسل نماییم ، یعنی این مقدار آب برای غسل کافی است. می­توانید امتحان کنید.
اگر انسان در وضعیت کم آبی قرار داشته باشد، متوجه می­شود که 3 لیتر آب کاملا برای غسل کافی است.
مستحب است براى غسل بیش از سه لیتر آب مصرف نشود .
4- در صورتی که بدن نجس باشد ، پیش از غسل اگر بعد از برطرف شدن عین نجس از بدن یک مرتبه آب روی آن بریزید، جایی که نجس است پاک می شود . دوباره شستن برای طهارت بدن لازم نیست.
اگر زیر دوش حمام غسل می کنید، با رفتن زیر دوش حمام سریع سر و گردن را بشوئید. همین مقدار که آب به تمام جاهای سر و گردن برسد و خیس شود،کفایت می کند.
بعد از آن سمت راست بدن را از گردن به پایین زیر آب قرار دهید . با قرار دادن بدن زیر آب دوش حمام آب ماده سیال است. سریع به همه جا می رسد . می توانید در آن حالت دست هم بکشید که آب سریع تر به جاهای بدن برسد. بعد از آن سمت چپ بدن را زیر دوش حمام قرار دهید و غسل صحیح است.
با زیر دوش قرار گرفتن فوراً سر و گردن خود به خود شسته می شود . طرف راست و چپ هم معطلی ندارد.
زیر دوش حمام به مجرد ریختن آب روی بدن، همه جا را می پوشاند، یعنی هر جا که آب ریخته شود، خصوصاً انسان در موقع غسل دست هم می کشد و جائی نمی ماند که موجب شک شود،
کسانی که وسواسی هستند ، به صورت متعارف غسل کنند. اگر اطمینان هم پیدا نکردند و به نظر خودشان به جایی از بدن آب هم نرسد ، به این احتمال توجه نکنند .
آیت الله مکارم در این زمینه می فرمایند: افراد وسواسی، در غسل، به مقدار سایر مردم آب بریزند. به همان قناعت کنند، هر چند در غسل و طهارت شک داشته باشند غسل شان صحیح است . ما مسؤولیّت شرعى این کار را مى‏پذیریم .(5)
باید فکر کنید که عمل شما با عمل پیامبر و امامان چقدر تفاوت دارد. وقتی درست فکر کردید، از وسواس هم دست می کشید. چند مسئله در رساله آقای مکارم است. از شماره 139به بعد را حتما مطالعه کنید.
پی نوشت ها:
1. الإستبصار،ج1، ص374،باب 217، باب من شک فلم یدر صلى رکعة أو ...
2. امام خمینی، استفتاآت، ج 1، سؤال 64 از احکام وضو.
3. وسائل الشیعه، ج 1، ص 483.
4. همان، ص 338.
5. آیت الله مکارم، احکام بانوان، احکام وسواس، ص 30.

سلام علیکم از وقتی شروع به خواندن رساله کردم زندگیم نابود شده و همیشه زندگیم به تطهیر و تشخیص نجاست خلاصه شده واقعا کار خاصی نمی توانم بکنم و یا جاری برم. و چون بیشتر مردم در مورد نجاسات زیاد رعایت نمی کنند واقعا دچار مشکل هستم. مثلا در مورد خون و خشکهای آن خیلی رعایت نمی کنند اصلا نجس نمی دانند.کودکان بدنشان مدام زخم است و راحت زیرآب می برن و بدون اینکه خون را بر طرف کنند به همه جا می مالند و حتی خود بزرگسالها هم همین طور مثل کودکان بی خیال هستند.وهمین موضوع کافیه که با کسی رفت و آمد نکنیم و از دیگران دوری کنیم. من در مورد همین خون با دو گروه افراد بر خوردم اکثر مردم بسیار ب یتفاوت نسبت به خون و خشکه های روی آن هستند و بدون از بین بردن خشکه خون و یا خود خون فقط معمولی آب می ریزن و می رن و یک عده ی خیلی کمی هم که رعیا می کنن مثل من گرفتار هستند. و وقتی بدنم زخم می شود دیگر تا مدتها نه غسل و نه وضو و نه نماز تا کامل خوب شود .چون به هیچ وجه نمی توانم تشخیص دهم سله روی زخم خون هست یا نه؟می دانم اگر با شستن برود و یا رنگ خون بدهد خون است و در غیر اینصورت خون نیست.اما هر چیزی را زیاد بشوریم می رود و می شود خون و یا بعضی های رنگهای مختلفی دارند یکی رنگ زرد می ده یکی رنگ نارنجی و یا زرد پررنگ و بعضی هم رنگ قرمزی توش است. و در مورد تطهیر بدن هم فهمیدم به موهای بدن خوب آب نمی رسد اگر کوتاه و یا زیاد بلند نباشد اگر آب را از بالا بگیریم فقط از ریشه مو می گذرد و بالای آن آب نمی گیرد و حتما باید آب را روی تک تک موها ببریم که برای غسل و تطهیر وقت گیر است. در مورد تطهیر منی و آبی که از روی شهوت خارج می شود (چون استبراء نمی توانم بکنم)واقعا مشکل دارم. ای کاش خدا اینقدر در مورد مسائل طهارت سخت نمی گرفت و مثل بدن حیوانان ما را هم می گفت با برطرف شدن پاک است و نیاز به آب ریختن نیست.و اینقدر مردم گرفتار این مسائل نبودن و فقط به فکر گناه نکردن و رسیدن به کمال بودن. مثلا یک مسلمان همش باید مواظب باشه بدنش خون نیاد و یا پوستش با شدت و سوزش کنده نشه و یا به همسرش نزدیک نشه چون ممکن آبی خارج بشه که اگر استبراء نکرده باشه نجس هستش و لباسش نجس می شه. خیلی نوشتم می دونم سرتون شلوغه ببخشید. الان فقط حسرت یک چیزو می خورم که ای کاش به سمت اسلام نرفته بودم و رساله نمی خوندم فقط نماز می خوندم و روزه می گرفتم برام بهتر بود ای کاش ای کاش ای کاش لطفا در پاسخ سوال مطالبی که در مورد وسواس توضیح می ده رو ندید چون بارها خوندم از سایت خودتون و به کسانی که چنین مشکلی رو دارن.فقط خواهشا موردهای که من مشکل دارم رو اگر راهی هست توضیح بدید. من مقلد آیت الله سیستانی هستم.

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با اين مركز
وسواس یکی از پیچیده ترین اختلالات روانی است. خود درمانی در بسیاری موارد کم اثر است. همان گونه بسیاری از بیماری های جسمی مثل ناراحتی قلبی- عروقی و .... با خود درمانی صرف برطرف نمی گردد. بیمارهای روانی که بیماری مربوط به مغز و نورون های عصبی است، با پرس و جو کردن های پی در پی، تلفنی و اینترنتی (در مورد احکام و مشاوره وسواس و ...) حل نمی گردد.
ضروری است فرد مبتلا به وسواس برای درمان خود به تنها راه های مؤثر و راهگشا متوسل شود. درمان وسواس باید تحت نظر روانپزشک و روان شناس به طور همزمان قرار گیرد. در بسیاری موارد دارو درمانی یا روان درمانی تنها نیز جواب نمی دهد. وسواس باید طی جلسات مداوم روان درمانی(به طور متوسط 25 جلسه) و زیر نظر متخصص درمان گردد.
مطالعه کتاب ، مقاله و یا مشاوره تلفنی یا اینترنتی در زمینه وسواس تأثیری اندک و موقتی دارند . به هیچ وجه جای مراجعه حضوری را نمی گیرند.
اما در کنار توصیه به مراجعه به متخصص توجه شما را به چند نکته کلی جلب می نمایم:
1. این مشکل برای افراد بسیار نادری اتفاق می افتد. بسیاری از افراد متدین و مقید به دستورات اسلام با رعایت احکام نجاست و پاکی با مشکل مواجه نمی شوند. آیا زندگی خود مراجع که در صف اول رعایت مسائل اسلام هستند ،با مشکل مواجه است؟ آیا افراد متدینی که با آن ها برخورد دارید ،مانند شما فکر می کنند و زندگی برای آن ها هم این قدر سخت است یا اینکه باید مشکل را در جای دیگری جستجو کرد ؟
مشکل شما این نیست که رساله خواندید. بسیاری از افراد هستند که رساله خوانده اند، ولی در زندگی مشکلی ندارند. این گونه نیست که بگویند ای کاش رساله نخوانده بودم و به طرف اسلام نیامده بودم. با گفته شما باید پیشوایان اسلام که خود مروج و مبین اسلام هستند،به سختی زندگی کرده، در رفت و آمد های خود زیاد دقت کرده باشند،در حالی که در تاریخ زندگی این بزرگان اصلا به این سختی ها و مشکلات اشاره نشده است.
2. طبق روایات اسلامی و آموزه های دینی در اسلام حکم هیچ چیزی مثل طهارت و نجاست آسان گرفته نشده، به این مضمون احادیث بسیاری وارد شده است.
در نجاست و پاکی یقین به معنای صد در صد لازم است، یعنی اگر احتمال خیلی خیلی قوی بدهید که یک چیز نجس است و باز احتمال کوچکی برای طهارت وجود داشته باشد، کافی است که آن را پاک بدانید و مانند یک شیء کاملا پاک با آن برخورد کنید. با توجه به این مطلب یقین داشتن به این مطلب که وسایل دیگران (هر چند که نسبت به طهارت و نجاست بی موالات باشند) نجس است، به راحتی حاصل نمی شود.
3. سله بستن زخم دلیل نمی شود که وضو و یا غسل خود را ترک کنید. بعد هم به این بهانه نماز نخوانید. این کارها و افکار شیطانی است. آن مکّار حیله گر راه های بسیاری برای گمراهی بندگان خداوند دارند. هر کس را به شیوه ای فریب می دهد . یکی از شگرد های عجیب شیطان این است که معمولا انسان ها را با همان چیزی که به آن اعتقاد دارند و در همان راهی که هستند، فریب می دهد ،مثلا ممکن است یکی را با عبادت و کار های خوب فریب بدهد. او را به عجب و تکبر بکشاند. فردی را به این بهانه که وظیفه دیگری ندارد و تنها راهش همین است،فریب می دهد. مطمئن باشید که این فکر شیطانی است.
فرق سله با خون بسته شده این است که خون با مقداری خیس شدن حل می شود و از بین می رود، ولی سله مانند پوست بدن است و با خیس خوردن از بین نمی رود .در صورتی که روی زخم سله بسته باشد، پاک است . می توانید به صورت عادی وضو بگیرید. اگر یقین داشته باشید که خون است و نمی توانید آن را برطرف کنید ،وظیفه شما تیمم است. (1)
3. در غسل، شستن موهای بلند لازم نیست . همین که آب به پوست انسان برسد کافی است .لازم نیست آب را موی خود برسانید(2) بلکه مطمئن باشید که اگر به گونه ای که افراد معمولی خود را می شویند، همان گونه رفتار کنید، خواسته یا نخواسته آب به همه جا می رسد.
به افراد متدیّن و معمولی که در اطراف شما زندگی می کنند نگاه کنید. آن ها برای شستن لباس و یا برای وضو و غسل از چه مقدار آب استفاده می کنند، شما هم همان گونه رفتار کنید . ببینید آن ها چگونه خود را می شویند،شما هم همان گونه برخورد کنید، مثلا با یک سطل دو لیتری به راحتی می توان همه سر و موهای سر را شست.
در استبرا در مرحله اول اگر می توانید مشکل عدم استبرا را حل کنید. اگر ممکن نیست، بدانید در صورتی که انسان استبرا نکند، اگر سریع بعد از بول کردن مایعی خارج شود ،نجس می باشد اما اگر بعد از گذشت زمان باشد، مثلا بعد از یک ساعت باشد، به گونه ای دیگر بولی در مجرای ادرار نمانده باشد ، آب خارج شده اگر منی نباشد ،نجس نیست.(3)
مشکل از احکام اسلام و رساله ها نیست. مشکل در توجه کم به آنچه که اسلام از ما خواسته و عدم دقت در یادگیری مسائل شرعی می باشد.
پی نوشت ها:
1. آیت الله سیستانی ، توضیح المسائل ، م 336 و 337.
2. همان ، م 378.
3. همان ، م 72.