حکم نمره زیاد دادن

باسلام من مدرس هستم سوالي كه دارم در رابطه با نمره دانشجويان است هنگامي كه نمره آنها را اعلام ميكنم افرادي كه قبول نشده اند با مطرح كردن مشكلات عديده اي كه دارند با التماس و اصرار بيش از اندازه نمره ميخواهند و من نميدانم اگر به آنها نمره بدهم كار درستي است در حالي كه اصلا استحقاق آن را ندارند و اگر به آنها نمره ندهم آيا با توجه به مشكلاتي كه دارند مرتكب گناه شده ام؟ مثلا يكي از آنها متاهل است و ميگويد اگ از واحدي بيفتم همسرم ديگر اجازه ادامه تحصيل نميدهد . يكي ديگر از صبح تا شب براي تهيه مخارج تحصيل سر كار ميرود و ميگويد اگر بيفتم توان پرداخت هزينه دوباره را ندارم و ده ها مورد ديگر .لطفا مرا راهنمايي فرماييد با تشكر

پرسش 1:
نمره شرح : مدرس هستم .سوالي كه دارم در رابطه با نمره دانشجويان است. هنگامي كه نمره آن ها را اعلام مي كنم افرادي كه قبول نشده اند با مطرح كردن مشكلات عديده اي كه دارند با التماس و اصرار بيش از اندازه نمره مي خواهند و من نمي دانم اگر به آن ها نمره بدهم كار درستي است در حالي كه اصلا استحقاق آن را ندارند و اگر به آن ها نمره ندهم آيا با توجه به مشكلاتي كه دارند مرتكب گناه شده ام؟
پاسخ:
1) @@پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
نمره زيادي دادن اگر برخلاف مقررات نظام آموزشي و دانشگاه باشد، اشکال دارد . اگر بر خلاف مقررات نباشد، اشکال ندارد . کم وکيفش بستگي به نظر استاد دارد. ضمن آنکه استاد مي تواند معيارهاي مختلفي را در افزايش نمره در نظر بگيرد که معيارها يکسان نيستند . رعايت مقرراتي که سبب حفظ حق ديگران گردد ، لازم است . تخلف از مقرراتي که سبب تضييع حق ديگران، اختلال در نظام شود و يا مفسده داشته باشد، جايز نيست و گناه به حساب مي آيد.(1)
پي نوشت :
1 . آيت الله خامنه اي ، استفتائات ، ص 485 ، س 1983 .