حکم نماز وروزه دانشجو

بنده پسری 17 ساله هستم و باید برای تحصیل در ایام ماه رمضان به تهران که در فاصله ی 50 کیلومتری ما سات بروم میخواستم بدانم چه مجتهدی نماز و روزه مرا کامل میداند تا در این مورد به او عدول نمایم یاتفدیم صمیمانه ترین احترامات به شما فرزندان بحق اسلام

با عرض سلام و تشکر از ارتباط تان با اين مرکز.
دانشجوياني که در شهري غير از وطن خود تحصيل مي­کنند، اگر کثير السفر باشند، نماز آن ها در محل تحصيل و در بين راه، به فتواي اکثر مراجع تمام است و روزه صحيح است. (1) به فتواي مرحوم امام (ره) و رهبرمعظم انقلاب(2) نماز شكسته و روزه صحيح نيست، ولي رهبر معظم انقلاب اجازه داده اند که دانشجويان مقلد ايشان در اين مسئله به فتواي مرجعي که نماز دانشجويان کثير السفر را تمام مي­دانند، مراجعه کنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه­شان را بگيرند.
به نظر آيات عظام، فاضل، بهجت، زنجاني، صافي، اگر دانشجو در کم­تر از 10 روز يک مسافرت به مقدار مسافت شرعي داشته باشد، نمازش تمام است.
آيت الله گلپايگاني و آيت الله تبريزي، در هر هفته يک مرتبه رفت و آمد داشته باشد، نمازش تمام است. به
به فتواي آيت الله مکارم و آيت الله سيستاني اگر در هر هفته سه روز رفت و آمد داشته باشد، نمازش تمام است. اگر در هفته دو روز رفت و آمد باشد، به نظر آيت الله سيستاني احتياط واجب آن است که جمع بين شکسته و تمام نمايد. به نظر آيت الله مکارم احتياط مستحب درجمع بين شکسته و تمام است. اگر يک روز رفت و آمد داشته باشد، نماز شکسته است. (3)
نيز به فتواي آيت الله مکارم اگر ماندن در محل تحصيل طولاني( حداقل براي مدت يک سال) باشد، شهر محل تحصيل در حکم وطن است. نماز و روزه در آن جا تمام است و لازم نيست قصد ده روز نمايد. (4)
با توجه به اختلاف نظر مراجع در اين مسئله، در نامه بعدي ضمن توضيح مسئله خود که چه مدت رفت و آمد داريد و هر از چند روز رفت آمد داريد ،مرجع تقليد خود را معين کنيد تا طبق فتواي مرجع تقليد شما پاسخ داده شود.
پي‌نوشت‌ها:
1. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 686، مسئله 1312 و 1313.
2. همان، ص 716.
3. سؤال تلفني از دفتر ايت الله سيستاني و مکارم.
4. آيت الله مکارم استفتاآت جديد، ج1 س227وج2، س 289.

با سلام دانشگاه من روبه روی حرم امام خمینی است (دانشگاه شاهد)ومنزل بنده در اکباتان .من تقریبا 4 روز در هفته یا کمتر به دانشگاه میروم حکم نماز و روزه من چگونه است؟

نماز و روزه شما تمام است.(1)
پي نوشت:
1.آيت الله فاضل، توضيح المسائل ،م 1325.