جنابت در حال روزه

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

با سلام... حکم منی و جنابت در مورد روزه؟ به چه طریق و مقدار و حالتی میگویند فرد جنب شده انواع آن و مقدار آن؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
انسان با دو چيز جنب مي شود :
اوّل: جماع يعني نزديکي کردن؛ اگر انسان با کسي نزديکي كند. و به اندازه ختنه گاه يا بيشتر دخول محقق شود چه در زن باشد يا در مرد، و در زن چه نزديکي از راه پشت باشد يا از راه جلو، بالغ باشند يا نابالغ اگرچه منى هم بيرون نيايد هردو جنب مى شود. و اگر شك كند كه به مقدار ختنه گاه وارد شده يا نه، غسل بر او واجب نيست.
دوّم: بيرون آمدن منى، چه در خواب باشد يا بيدارى، كم باشد يا زياد با شهوت باشد يا بى شهوت، با اختيار باشد يا بى اختيار(1)
نشانه هاي خروج مني در مردان سه تا است 1- باجستن و پرش خارج مي شود 2- همراه بالذت و شهوت خارج مي شود 3- همراه باسستي بدن است. ولى در زن و مريض لازم نيست آن آب با جستن بيرون آمده باشد، بلكه اگر با شهوت بيرون آمده باشد در حكم منى است و لازم نيست بدن او سست شود.
اگر رطوبتى از انسان خارج شود و نداند منى است يا بول يا غير اينها، اگر هيچ يك از اين سه نشانه يا بعضى از اينها را نداشته باشد، حكم منى را ندارد، غسل هم ندارد و لباس و بدن را هم نجس نمي کند و وضو را هم باطل نمي کند.
بنابراين اگر عمداروزه دار با يکي از اين دو چيز جنب شود روزه اش باطل مي شود و اگر عمدا جنب نشود روزه اش باطل نمي شود و اگر در خواب يا بيداري، بدون اختيار از کسي مني خارج شود غسل واجب است ولي روزه اش باطل نمي شود و اگر رطوبتي خارج شود وشک کند که مني است يانه و نشانه هاي مني رانداشته باشد غسل واجب نمي شود و روزه اش صحيح است.
پي نوشت:
1. .توضيح المسائل، آيت الله فاضل مسأله 347.
2. همان، مسأله 348

کسی که روزه گرفته و بعد از اذان صبح بخوابد و در خواب جنب شود آیا روزه اش باطل است واگر باطل نیست چه کار کند و نماز ظهر را چگونه بخواند

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
روزه اش صحيح است و براي نماز ظهر بايد غسل جنابت کند.(1)
پي نوشت:
1. توضيح السمائل مراجع، ج1 ،م1633.

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.