اصلاح ابرو وصورت دختر وپسر

با سلام حدود 1-2 هفته پیش دو سوال در مورد به آدرس اینترنتی شما ارسال کرده ام، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ام

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
تاكنون از طرف شما سه ايميل به اين مركز ارسال شده كه به تمام آن پاسخ داده شده است. اگر سوال خاصي داريد در ايميل بعدي براي ما ارسال نماييد تا پاسخگوي شما باشيم.
ضمنا در ادامه تمام سوال و جواب هاي شما جهت اطلاع تان براي شما ارسال مي گردد.
موفق باشيد.
پرسش: فلسفه ‌عدم اصلاح صورت براي يک دختر مجرد شرح آخه چطور مي توان صورت را اصلاح کرد ولي آن را از نامحرم پوشاند، مگر اينکه با پارچه اي کل صورت را پوشاند که در اين صورت امکان برقراري ارتباط با ديگران مشکل مي شود؟
پاسخ:
در مورد برداشتن ابرو توسط دختران بايد توجه کنيد که از نظر شرعي برداشتن ابرو اشکالي ندارد و هيچ فرقي بين زنان و دختران وجود ندارد . اما اگر از نظر عرفي زينت محسوب مي شود بايد از نامحرم پوشانده شود. (زن باشد يا دختر) البته برخي از مراجع آن را زينت نمي دانند ، چون در عرف مردم زينت محسوب نمي شود. در عين حال با توجه به عرف جامعه ما خوب نيست که دختر قبل از ازدواج ابروي خود را بردارد. البته عرف در زمان هاي مختلف مي تواند تغيير کند .

پرسش: با توجه به اينکه در جامعه فعلي اکثر دختران مجرد صورت و حتي ابروي خود را اصلاح مي کنند، آيا چنين امري به عنوان عرف جامعه تلقي مي شود؟
پاسخ:

اصلاح و آرايش کردن دختران مجرد و چيدن زير ابرو به خودي خود اشکال ندارد ، ولي در بيرون از خانه اگر جلب توجه نامحرم نمايد، پوشاندن آرايش و ... از نامحرم واجب است.(1)
لطفاً در ارتباط هاي بعدي نام مرجع خود را ذکر کنيد.
پي نوشت:
1. سؤال تلفني (7840001-0251) از دفتر آيت الله مکارم شيرازي. و از ساير مراجع .

پرسش: با توجه به اينکه اصلاح صورت از نظر اسلام اشکالي ندارد ،ولي از نظر عرف اشکال دارد؛ آيا با توجه به شرايط فعلي جامعه ما اصلاح صورت براي يک دختر مجرد گناه محسوب مي شود؟

پاسخ: اصلاح صورت براي زن و دختر اشکال ندارد .

پرسش: بين ابروي دختر و زن چه تفاوتي وجود دارد که اصلاح ابرو براي دختر حرام است و در صورت اصلاح ابرو بايد از نامحرم پوشانده شود ولي براي يک زن اشکال ندارد؟

پاسخ: اصلاح ابرو براي دختر و زن اشکال ندارد.
در پوشاندن آن از نامحرم هم فرقي بين دختر و زن نمي باشد.

پرسش: نظر شما(مراجع تقليد) راجع به اصلاح ابرو به صورت دخترانه براي يک دختر چيست؟(فقط ابرو را مرتب مي کنند ولي آن را باريک نمي کنند.)

پاسخ: برداشتن ابرو براي دختران از نظر شرعي اشكال ندارد، ولي اگر عرفا زينت حساب شود و يا سبب جلب توجه نامحرم گردد، پوشاندن آن واجب است (1) دراين مسأله بين زن و دختر فرق نمي باشد. .
پي نوشت:
1. آيت الله فاضل لنکراني، جامع المسائل ج1، مسأله1707 سؤال تلفني(0251-7740611) از دفتر آيت الله وحيد خراساني.

پرسش: در پايان هر پاسخ منبع مورد استفاده را ذکر بفرماييد.
پاسخ: سعي اين مرکز براين است که منبع را ذکر کند. ولي در مواردي چون نيازي نيست ممکن است ذکر نشود .