حکم وطن

مطلب ارسالی شما بعد تایید مدیریت در سایت نمایش داده خواهد شد.

شما فرمودید که : به نظر حضرت امام«رحمه الله» وطن عبارت است از مکانی که انسان آن را برای همیشه مسکن و مقر خویش برگزیده باشد. بنابراین، محلی که انسان برای همیشه تصمیم ماندن و زندگی در آن را نداشته باشد، وطن انسان به شمار نمیرود و احکام وطن بر آن مترتب نمیشود البتّه لازم نیست که انسان از روی میل و رغبت آن را برگزیند، بلکه اگر از روی ناچاری ناگزیر از انتخاب وطنی شود، باز وطن او خواهد بود. بنابراین من که از شهرم اصفهان بخاطر ازدواج باهمسر تهرانی ساکن اینجا شده ام ولی قصد بازگشت به وطن دارم ( زمانی که امکانش فراهم شود ) یعنی اینجا را برای همیشه اصلا نمی خواهم. پس تهران وطنم حساب نمی شود؟؟؟ و زمانی که هر هفته به اصفهان سر می زنم پس کلا این جا باید نماز شکسته بخوانم؟؟؟ و اصفهان وطن من است؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
بله تهران وطن شما نيست و اصفهان وطن شما مي باشد.
با توجه به اينکه شما قصد بازگشت به اصفهان داريد. تهران وطن شما نمي باشد و در صورتي که در تهران قصد ده روز نکنيد. نمازتان شکسته است و روزه شما صحيح نيست .(1)
پي نوشت :
1. امام خميني ، توضيح المسائل ، م1330 .

با سلام ما ساکن تهرانیم ولی یک خانه در اطراف رشت داریم و یک باغ چایی در خود رشت . که هر چند مدت یکبار چند روزی به آن خانه سفر می کنیم ، آیا حکم وطن را برای ما دارد؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
در صورتي که محل خانه شما در اطراف رشت وطن اصلي (محل تولد)تان بوده و مدتي در آن جا زندگي کرده باشيد و بعد بدون اين که از آن جا اعراض (قصد عدم بازگشت براي زندگي ) کنيد، به تهران آمده باشيد، آن جا هنوز وطن شما مي باشد.
و اما اگر وطن اصلي شما نبوده ،تا وقتي که براي زندگي دائمي به آن جا نرويد ،وطن شما محسوب نمي شود. در آن جا در حکم مسافر هستيد. نمازتان شکسته است و روزه صحيح نيست ، مگر اينکه قصد ده روز کنيد.(1)
پي نوشت :
1. امام خميني ، توضيح المسائل ، م1330 .

سلام من زادگاهم بوشهر است و در همین جا هم زندگی میکنم همسر من که به تازگی عقدکرده ایم در شیراز زندگی میکند وخودم نیز قصد رفتن به شیراز برای زندگی را دارم ولی زمان آن مشخص نیست شاید 2 سال دیگر آیا من میتوانم وطن دوم خود را شیراز قرار دهم همچنین رفت و آمد زیادی به شیراز دارم

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
بله مي تواني شيراز را وطن قرار دهي ولي بعد از اينکه براي سکونت به شيراز رفتي و قصد کردي که مي خواهي تا آخر عمر در شيراز زندگي کني بعد از دو سه ماه زندگي در آنجا وطن شما خواهد شد فعلا اگر رفت و آمد شما به شيراز زياد است مثلا هر هفته رفت و آمد داريد نمازتان بخاطر کثير السفر بودن به فتواي آيت الله فاضل کامل است و روزه صحيح است .(1)
پي نوشت:
1 . آيت الله فاضل ، توضيح المسايل م 1340 و م 1326 .

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. من ساکن اصفهان بودم و 3سه ماه پیش ازدواج کردم و با همسرم در خانه پدرشان که در شهرضابا فاصله 80کیلومتر از اصفهان قرار دارد مستقر شدیم.اما من دانشجوی دانشگاه اصفهان هستم و به همین خاطر از همان ابتدا باز به اصفهان رفت و امد داشتم.پس از ازدواج شهرضا را وطن خود قرار داده ام و نماز را در ان کامل می خوانم.با توجه به اینکه هیچ وقت 10روز کامل در انجا نبوده ام و به خاطر کلاسهایم به اصفهان می امدم و چند روز می ماندم.در مورد اصفهان هم چون قبلا وطنم بوده و احتمال نقل مکان من و همسرم در سالهای اینده و در نتیجه بازگشت من به اصفهان وجود دارد هنوز در اصفهان هم نماز کامل می خوانم.کار من صحیح بوده؟ و اینکه روزهای اول به توصیه دیگران که عقیده داشتند برای اینکه جایی وطن تو شود باید قصد کنی و یکبار ده روز در ان بمانی نماز را شکسته خواندم حال باید قضا انها را به جا اورم؟ من 4روز بعذ از عروسی به اصفهان امدم و باز برگشتم و هفته های بعد هم به همین منوال. از لطف و توجه شما بسیار ممنونم

با عرض سلام و تشکر ازارتباط تان با اين مرکز
به نظر آيت الله فاضل چون شهرضا را وطن خود اختيار کرده ايد و از طرفي از اصفهان که وطن شما بوده ، هنوز از آن اعراض نکرده ايد، نمازهاي تان در هردو مکان کامل است .در بين راه هم به خاطر کثير السفر بودن کامل است.(1)
نمازهايي را هم که شکسته خوانده ايد، باطل است و بايد قضا کنيد.(2)
پي نوشت ها:
1. آيت الله فاضل،توضيح المسائل،م1325و سؤال تلفني از دفتر ايشان.
2. همان،م 1372.