پرسش 11 . چرا در اسلام توبه تشریع شده‏است؟

تشریع توبه توسط خداوند بخشنده، قطعاً حکمت‏ها و اسرارى دارد که بر اهل معرفت مخفى نیست، مهم‏ترین رازهاى تشریع توبه عبارتند از:
1- یأس زدایى
خداوند براساس اصل« و رحمتى وسعتْ کلَّ شئٍ؛ رحمتم همه چیز را فرا گرفته» به گونه‏هاى مختلف بندگانش را مورد لطف و عنایت و رحمت خود قرار مى‏دهد. یکى از راه‏هاى رحمت الهى، تشریع توبه است، از این رو درِ توبه و عذرخواهى را به سوى بندگانش بازگذاشته است.
امام على علیه السلام مى‏فرماید: « فُتِحَ لَکَ بابُ الْمَتابِ وَ بابُ الاْ ِسْتِعْتابِ؛ خداوند در توبه و عذرخواهى را به رویت گشوده‏است» .61 امام سجاد علیه السلام در مناجات خود مى‏گوید: « اِلَهىِ أَنْتَ الَّذِى فَتَحْتَ لِعِبادِکَ باباً اًِّلىَ عَفْوِکَ سَمَّیْتَهُ التَّوْبََْ فَقُلْتَ تُوبُوا اِلىَ اللهِ تَوْبًَْ نَصُوحاً فَما عُذْرَ مَنْ أَغْفَلَ دُخُولَ اْلبابِ بَعْدَ فَتْحِهِ؛ معبود من، تو هستى که به روى بندگانت درى به سوى عفوت گشوده و نامش را توبه نهاده و فرموده‏اى: به سوى خدا باز گردید و توبه خالص کنید. حال که در رحمت باز است، عذر کسانى که از آن غافل شوند چیست؟»62
پس توبه، شاخه‏اى از رحمت بیکران الهى است که به منظور ایجاد امید در دل گناهکاران تشریع شده‏است تا از این طریق در کردار و آینده خود تجدیدنظر و بازنگرى کنند و از قانون شکنى دست بردارند.
2- جلوگیرى از استمرار گناه
توبه عامل کاهش گناه و کارهاى نادرست و ناهنجارى در جامعه است. هر انسانى در طول زندگى به دلیل طغیان غرائز ممکن است به گناه آلوده شود. اگر براى او راه جبران و اصلاح نباشد، با خود مى‏اندیشد سرنوشت من جز عذاب الهى نیست، پس چرا در باقیمانده عمر، از لذات نفسانى خود دارى کنم؟ با این عقیده به فکر اصلاح خود نمى‏افتد و به خلاف کارى خود ادامه مى‏دهد اما خداوند با تشریع توبه، به گناهکار این فرصت را مى‏دهد که بتواند گذشته خود را جبران کند. در چنین حالى تقصیرکار با خود مى‏گوید: اگر توبه کنم، خداوند همه گناهان پیشین را مى‏بخشد، پس چه بهتر که از فرصت استفاده کنم و از گناهان و جرائم خود بکاهم.
در قوانین بشر نیز این اصل مورد توجه قرار گرفته‏است. متصدیان امر اصلاح و تربیت به زندانیان مى‏گویند: اگر در زمان سپرى کردن کیفر جرم، رفتار خوبى از خود نشان دهند، از تخفیف (عفو و بخشش) برخوردار خواهند شد. بااین قانون، چه بسا زندانى، وضع خود را عوض مى‏کند، تا بخشودگى شامل حال او شود. از طرفى انسان پس از توبه احساس مى‏کند با خدا عهدى بسته است که تکرار گناه، عهد شکنى با خدا خواهد بود، پس به راحتى دوباره به دنبال گناه نخواهد رفت.
3- آرامش روان
توبه، یکى از راه‏هاى رویارویى با فشارهاى روانى و رسیدن به آرامش روحى است. یکى از روان‏شناسان مى‏گوید: شکنجه‏هاى وجدان اخلاقى بسیار جانکاه و توان فرساست و گاهى صورت پشیمانى به خود مى‏گیرد که آن را جز با جبران خطا یا فدیه نمى‏توان آرام کرد، به همین جهت آمرزیدن گناهان در ادیان داراى مقامى مهم مى‏باشد.63
با اعتراف صریح به گناه و یادآورى تقصیرها و کوتاهى‏ها، عقده درونى گشوده مى‏شود و پس از پشیمانى و زارى، حالت بازگشت و توبه به آدمى دست مى‏دهد. امام باقر علیه السلام مى‏فرماید: « به خدا قسم! هیچ کس از گناه و پیامدهایش رهایى نمى‏یابد مگر این که به صراحت [نزد خدا و نه بنده] به گناه خود اقرار کند».64
امام سجاد7 با پیشنهاد توبه به فردى، به نام «زهرى» که با انجام گناه به اضطراب و نگرانى مبتلا شده بود، او را از انزوا و افسردگى نجات داد و از آن پس در شمار یاران امام سجاد علیه السلام قرار گرفت.65
4- آثار و پیامدهاى سازنده
توبه آثار فردى و اجتماعى، دنیوى و اخروى فراوانى دارد که در جاى خود بحث شده‏است، مانند پاکسازى دل، نابودى گناه، جلب رضایت الهى و غیره که در مباحث آینده بدان پرداخته خواهد شد. بنابراین توبه به دلیل نقش ارزنده‏اى که در سازندگى آدمى و جامعه دارد و آثار فراوانى بر آن مترتب
است، تشریع شده‏است.