O پرسش 8 . توبه در اسلام چه جایگاهى دارد؟

توبه در اسلام، از جایگاه والا و رفیعى برخوردار است. براین اساس، توبه و مشتقات آن، بیش از هشتاد بار در قرآن آمده، در کتب حدیثى، بابى به عنوان توبه اختصاص یافته و محدثان به تشریح آن همت‏گماشته‏اند. توبه به دلیل برخوردارى از جهات مختلف در علم کلام، فقه، تفسیر و اخلاق توسط متکلمان، فقیهان، مفسران و علماى اخلاق بحث شده‏است.
در علم کلام، توبه از این جهت قابل توجه است که از عوامل مهم سقوط کیفر الهى به شمار مى‏رود، از این رو متکلمان اسلامى آن را در کنار مسائل مربوط به وَعْد و وعید (پاداش و کیفر) بیان کرده‏اند. از آن‏جایى که توبه مى‏تواند در تغییر احکام و اجراى حدود الهى نقش به سزایى ایفا نماید، در فقه مورد بحث قرار مى‏گیرد. اما از آن رو که سهم عمده‏اى در سازندگى و تهذیب نفس دارد (به طورى که فیض کاشانى و غزالى توبه را یکى از ارکان چهارگانه منجیات قرار داده‏اند)30 در علم اخلاق، فصلى جداگانه در بحث از توبه گشوده شده‏است. عارفان از آن به عنوان اولین رتبه‏اى که سالک راه حق باید طى کند، یاد کرده‏اند. مرحوم فیض کاشانى مى‏گوید: »توبه از گناه و بازگشت به سوى ستّار العیوب و علاّم الغیوب آغاز راه سالکان و سرمایه پیروزمندان و نخستین گام مریدان و کلید علاقه‏مندان و مطلع (سرآغاز) برگزیدگان و برگزیده مقربان است» .31
قرآن مجید و پیشوایان دین براى توبه و توبه‏کننده ارزش بسیارى قائل‏اند، تا جایى که قرآن مجید به صورت مؤکد و چندبار فرموده‏است: « اِنَّ اللهَ یُحِبُّ التَوَّابِینَ؛ خداوند توبه کنندگان را دوست دارد» .32 رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: »التائب حبیب الله؛ توبه کننده دوست خدا است» .33 امام سجاد علیه السلام در مناجات خود از توبه به عنوان در رحمت الهى یاد کرد و فرمود: « اِلهىِ اَنْتَ الَّذِى فَتَحْتَ لِعِبادِکَ باباً اًِّلىَ عَفْوِکَ سَمَّیتَهُ التَّوْبََْ34؛ خدایا، تو درى را براى عفو و بخشش روى بندگانت گشودى و آن را توبه نامیدى» .امام صادق علیه السلام از توبه به عنوان حبل الله (رشته الهى) یاد کرده است.35
در حدیثى مى‏خوانیم: خداوند به توبه کنندگان سه فضیلت داده که هر گاه یکى از آن‏ها را به جمیع اهل آسمان و زمین بدهد، مایه نجات آن‏ها است. سپس معصوم علیه السلام به آیه 222 سوره بقره اشاره مى‏کند و مى‏فرماید: هر کس را خداوند دوست دارد، او را عذاب نخواهد کرد. نیز آیه 7 تا 9 سوره مؤمن را قرائت فرمود: که دعاى فرشتگان نسبت به توبه‏کنندگان است.
در پایان با اشاره به آیه 70 سوره فرقان، فضیلتى دیگرى براى توبه ذکر فرمود و آن تبدیل بدى‏ها به حسنات است.36