پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
در خصوص حديث كساء دو مسئله قابل طرح و بررسي است:

مسئله اول اصل وقوع واقعه كساء است و مسئله ديگر حديث كساء منقول از حضرت زهرا (س) است كه در برخي كتب مانند انتهاي مفاتيح الجنان نقل شده است.

در خصوص اصل واقعه كساء بايد بگوييم كه واقعه‏ كساء كه در جريان نزول آيه‏ تطهير (1) و به دست مبارك پيامبر گرامي اسلام (ص) تحقق يافته، امري است مسلم و قطعي. و اين واقعه كه در متون و احاديث فراواني از اهل تسنن و تشيع نقل شده است، از جمله مواردي است كه بيانگر مقام شامخ اصحاب كساء (امام علي، حضرت فاطمه، امام حسن، امام حسين)مي‏باشند. اين واقعه به گونه‏ متواتر از محدثان شيعه و سنّي نقل گرديده و شواهد و قراين بسياري در تاريخ مؤيد آن مي‏باشد. (2)

از اين رو، پنج نفري كه در آن روز مشمول آيه‏ شريفه و لطف ويژه‏ الهي قرار گرفتند به نام "اصحاب كساء" و "پنج تن آل عبا" شناخته و معروف شده اند.

اما مسئله دوم حديث كسائي است كه به نقل از حضرت زهرا (س) در برخي از كتب نقل شده است.

گرچه در اصل واقعه كساء ترديدي نيست. اما در خصوص سند اين حديث مباحثي مطرح است چنانكه آيت الله مكارم شيرازي در انتهاي كتاب مفاتيح نوين و قبل از نقل اين حديث مي نويسد كه اين حديث نخستين بار در كتاب منتخب طريحي از علماي قرن يازدهم آمده است. محدّث بزرگوار، مرحوم حاج شيخ عباس قمي، در منتهي الآمال، در شرح زندگاني امام حسين‏ (ع) پس از بيان اين نكته كه "حديث اجتماع خمسه طيبه‏عليهم السلام تحت كساء" از احاديث متواتره است، مي‏نويسد:"اما حديثِ معروف به حديث كساء كه در زمان ما شايع است، به اين كيفيت در كتب معتبر و معروف و اصول حديث و مجامع متقنه محدثين ديده نشده، مي‏توان گفت از خصايص كتاب منتخب است. "

پس از كتاب منتخب، اين حديث در كتاب عوالم آمده است. صاحب كتاب عوالم "شيخ عبداللّه بحراني" از شاگردان مرحوم علّامه مجلسي و از علماي قرن دوازدهم است. در اين كتاب براي اين حديث سندي ذكر كرده است كه از جهات سندي جاي تأمل دارد و اشكالاتي برآن وارد است. ولي از آن جا كه محتواي حديث اشكال خاصي ندارد و بعضي از علما به قرائت آن اهميت مي‏دادند و با توجه به "احاديث من بلغ" مي‏توان آن را به "قصد رجا" و به اميد برآورده شدن حاجات خواند. "(3)

البته ناگفته نماند كه علمايي مانند آيت الله ميلاني به اشكالات سندي كه به اين حديث وارد شده پاسخ داده اند كه براي مطالعه مي توانيد به كتاب با پيشوايان هدايت‏گر (4) مراجعه كنيد.

پي نوشت ها:

1. " إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً"(أحزاب(33) آيه 33).

" فقط مي‏خواهد پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد. "

2. ر. ك: آيت الله ميلاني، سلسلة اعرف الحق تعرف اهله‏، قم، نشر حقايق، بي تا، ج38(آيه التطهير)، ص 10.

3. ر. ك:آيت الله مكارم شيرازي، مفاتيح نوين، قم، نتشارات امام علي ابن ابيطالب(ع)، ص 1165.

4. آيت الله ميلاني، با پيشوايان هدايت‏گر، قم، نشر حقايق، 1388ش، ج‏2، ص 202.