پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

برای دوری دختر 16 ساله از دوست شدن با پسرودختر بی راه چه کنم؟

خیلی جا داشت که نسبت خود را با دختر 16ساله بیان می کردید تا با توجه به نسبتی که با او و میزان مسئولیتی که در قبال او و رفتارهایش دارید، شما را راهنمایی می کردیم. به هر حال اگر از بستگان درجه یک او مثل مادر و خواهر به حساب می آیید،
برای این که بتوانید او را ارشاد و هدایت کرده و اشتباهش را گوشزد کنید، بایستی دامنه ارتباط خود را با او افزایش دهید. ارتباط عاطفی خود را با او تقویت کنید تا بتوانید با زدن پل ارتباطی او را به پای میز مذاکره بکشانید .سپس در یک فضای آرام و با آرامش با او گفتگو کنید. برای این منظور نکات زیر را عملی سازید:
1- به هیچ وجه وي را به خاطر ارتباطش با پسران و دختران بی بند و بار و دوستان ناباب سرزنش و ملامت نكنيد. در اين وضعیت بهتر است از نصيحت مستقيم دوري كنید . از درگيري با ايشان بپرهيزید كه اثر معكوس دارد. لجاجت او را بيش‌تر مي‌كند. هرگز نمى توان با خشم و خشونت، نوجوانى را از اشتباه باز داشت. روح نوجوان بسيار آسيب پذير است. در برابر برخورد قهر آميز واكنش نشان مى دهد، از اين رو بايد مواظب بود تا لطمه اى به شخصيت او وارد نشود.
2- اخلاق و رفتار و برخورد شما باید عاقلانه و صحيح باشد. كج فكري، كوتاه بينى و كج خُلقى بازدارندگى دارد. از ‌تاثير گفتارها و نصايح شما مي‌كاهد.
3- حتي المقدور به او احترام گذاشته و مورد محبت خود قرار دهيد. زمينه پرخاشگري و تندي را فراهم نكنيد. معمولاً در افرادی که درون خانواده از نظر عاطفی و احساسی ارضا نمی‌شوند و کمبود محبت دارند، انگیزه برای برقراری چنین ارتباط‌هایی بیش‌تر است.
4- معمولاً نوجوانان در این سن به ارتباطات اجتماعی اهمیت می دهند. ارتباطات زمینه را برای همسرگزینی و ازدواج آنان فراهم می کند. بنابراین، در برخورد با او نسبت به اصل ارتباطات اجتماعی و نیاز به ازدواج با دید مثبت بنگرید. آن را تأیید کنید. نسبت به فعاليت هاي ديگرش و نيازهاي مختلفي كه دارد، تا آن جا كه توان داريد ،براي وي دلسوزي كنيد و به او كمك نماييد.
5- تا آن جا كه ممكن است، تندي ها و بدرفتاري ها او را تحمل كنيد تا زمینه برقراری ارتباط عاطفی شما با وی فراهم گردد.
6- بگوييد كه به او علاقه مند هستید، موفقيت او را خواهانید . در هر كاري آماده كمك به او هستید . در هر امري سازنده و مثبت پشتيبان او هستید . از او حمايت خواهید کرد. اين را در موقعيت هاي مختلف به او ياد آور شويد تا احساس كند از وي حمايت مي شود و مدافع و دلسوز خوبي دارد.
7- اگر اهل مطالعه است، كتاب هايي در زمينه ارتباط دختر و پسر و آسیب های آن و دوستی های نامناسب تهيه کنید و در اختيارش قرار دهيد يا مثلاً به او بگوييد اين كتاب ها را مطالعه كردم، بسيار با ارزش و خوب و مفيد بود. اگر دوست داري ،شما هم مطالعه كنید. البته می توانید بخش هایی از آن ها را با او به مباحثه بپردازید . او را عملاً وارد بحث کنید. غیر مستقیم او را با آسیب های این گونه روابط آشنا سازید.
8- هر چه بيش تر به او نيكي و احسان كنيد. از طريق دادن هديه به مناسبت هاي مختلف، اظهار محبت و كمك كردن به وي در موقعيت هاي مختلف، اعتماد او را به خود جلب كنيد. مطمئن باشيد پس از مدتي نظر وي به سوي شما جلب خواهد شد و به حرف تان ارزش قائل می شود و به آن اهمیت می دهد.
9- بعد از جلب اعتماد و ارتباط عاطفی با او، ببینید علت و انگیزه این که به چنین مسیر خطرآفرینی گام نهاده چیست. چرا تصمیم نامناسبی گرفته است. بخشی از انگیزه دختر و پسر، ریشه در گرایش جنسی و غریزی دارد. فعالیت غُدَد جنسی در دوره بلوغ از یک طرف و کمبود عاطفی که برخی از دختران درون خانواده احساس می‌کنند، آن ها را به سوی برقراری رابطه با جنس مخالف و دوستی های بی ضابطه سوق می‌دهد. این گونه دوستی‌ها چون با انگیزه جنسی و غریزی (که گاه از دید شخص هم مخفی شده و به صورت دیگر جلوه می‌کند) و با احساس کمبود محبت و پر کردن خلأ عاطفی همراه است، غالباً به نتایج غیر قابل پیش‌بینی منجر می‌شود.
10- وظیفه شما در حال حاضر نسبت به او، آگاه کردن وی از آسیب های ارتباط دختر و پسر و پرهیز از دوستان ناباب و امر به معروف و نهى از منكر است. امر به معروف و نهى از منكر مسئوليت بزرگى است كه بايد با ظرافت خاص انجام گيرد. طبيعى است كه اگر اين فريضه الهى به طور شايسته عملى نگردد، چه بسا اثر معكوس خواهد داشت.
چنانچه راهکارهای بالا موثر واقع نشد، بهتر است از یک روانشناس متخصص و متعهد کمک بگیرید. به هیچ وجه مسئله را کم اهمیت نپندارید. آمار نشان می دهد که بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب هایی که گریبانگیر نوجوانان می گردد، از ارتباط های به ظاهر کوچک و غیر منطقی شروع شده است.