پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

همبستری و رابطه با دخترباکره ای که عقدکرده بودبدون دخول حکم زنای محصنه دارد؟گناهش کبیره است یاصغیره؟شرایط توبه دراین زمینه به چه شکل است؟

ازدواج موقت یا دائم با دختر باکره بنا بر احتیاط واجب بدون اذن پدر دختر، صحیح نیست. (1) بنابراین، در صورتی که با رعایت شرایط، از جمله اذن پدر دختر، با دختر باکره عقد با شرط عدم دخول خوانده شده باشد و بعداً دختر راضی به دخول شود، دخول، زنا حساب نمی شود و گناه نیست.
اما اگر بدون اذن پدر دختر عقد خوانده شود، عقد اشکال دارد و در صورتی که حکم مسئله را نمی دانستند و اطمینان به صحت عقد داشته اند، در این صورت نیز گناه حساب نمی شود.
اما اگر حکم مسئله را می دانستند و می دانستند که عقد بدون اذن پدر دختر به احتیاط واجب صحیح نیست، در این صورت، هر نوع ارتباط غیر متعارف بین دختر و پسر جایز نیست و نزدیکی با هم زنا حساب می شود. البته حد شرعی زنا، اعم از محصنه و غیر محصنه، جاری نمی شود؛ به جهت آن که این نزدیکی، با خواندن عقد بوده است و شبهه برای اجرای حد می شود؛ ولیکن این ارتباط از جهت حکم تکلیفی، حرام و گناه است و باید توبه نمایند. (2)
شرایط توبه آن است که از گناهی که مرتکب شده اند، پشیمان باشند و تصمیم داشته باشند که دیگر مرتکب گناه نشوند و در برابر خداوند استغفار کنند و چنانچه با حضور قلب از خداوند طلب بخشش کنند و بگویند: استغفر الله، کفایت می کند.
ما مطابق فهم خود از سؤال شما، پاسخ دادیم؛ اگر منظور شما مطلب دیگری بوده، روشن تر سؤال نمایید تا جواب داده شود.

پی نوشت ها:
1. آیت الله خامنه ای، پاسخ سؤال های مورد ابتلاء، سؤال 50.
2. سؤال از دفتر آیت الله خامنه ای.