پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما در اين ماه عزيز؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز؛
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله مي فرمايد : افشاي سر و راز برادر مسلمان خيانت است .(1) در برخي آيات قرآن از نمامي و سخن چيني به شدت مذمت شده است (2)، حقيقت نمامي همان افشاي راز ديگران است (3)در برخي روايات آمده است جاهل و نادان شش علامت و نشانه دارد
يکي از آن ها افشاي راز ديگران است.(4) افشاي راز ديگران نشانه بخل و حسادت (5) و سقوط و بي اعتباري شخص مي باشد( 6). بنا براين هر فرد صاحب فکر و خِرَد برخود لازم و واجب مي داند براي حفظ آبرو و منافع و نجات دنيا و آخرت ، درون خويش را از اين صفت زشت پالايش و پاک کند . ظلمت و تيرگي هايي که از به کار گيري و بروز اين رذيله در دل و روح او ايجاد شده رهايي يابد . براي نجات از آتش جهنمي که با اين کار براي خود تهيه کرده و برافروخته است، اقدامي نمايد . براي رسيدن به اين هدف مقدس نخست بايد توبه کند . با اقرار به گناه و اشتباه خود در پيشگاه خدا ، توبه کند . بااظهار شرمندگي و پشيماني بسيار استغفار کند . از خدا ي مهربان عفو و آمرزش طلب کند. زيرا انسان با گناه خويش نخست به خدا ظلم مي کند که قانون و دستور او را نا ديده گرفته است . با افشاي راز به بنده اش ستم روا داشته است .پس با عزمي آهنين مصمم باشد که ديگر گرد اين گناه نرود حتي فکر انجام آن را در ذهن خود نپروراند .
در گام بعدي اگر مي تواند از طريق حضوري ، نامه ، تلفن و بالاخره به صورت مستقيم يا به واسطه از آن فرد حلاليت و رضايت بگيرد، مگر آن که عذر خواهي و رضايت گرفتن باعث بروز فتنه يا فساد و کدورت بيش تر بشود ،يا طرف رضايت ندهد و يا در دسترس نباشد . در همه اين فرض ها وظيفه اش اين است که براي آن شخص نيز استغفار کند . اعمال خيري مثل انفاق و صدقه انجام دهد و ثوابش را هديه آن فرد کند .
پي نوشت ها :
1. مستدرک ، ج8 ، ص398.
2. قلم (68) آيه 11.
3.کشف الريبه ، ص43.
4. معدن الجواهر ، ص53 و شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد ، ج20 ، ص 302.
5. بحار ، ج 75، ص235.
6. همان ، ص229.