پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

با سلام آیا شما چیزی در مورد زنای ذهنی می دانید؟ من یک راه درمان برای آن می خواهم برای دوستم چون خیلی از این مسئله رنج می بره و میگه کلا نمی توانم در صورت یک مرد که حتی استادش باشه نگاه کنه و وقتی که با یک مرد صحبت میکنه در مورد مسائل درسی و یا حتی پرسیدن سوال درسی اصلا تمرکز حوا نداره.لطفا مرا راهنمایی کنید. باتشکر

باعرض سلام و تشکر از ارتباط شما با اين مركز.
فكر گناه، گناه نيست تا وقتي كه انسان خود را به گناه آلوده نكند، حتي اگر مقدمات آن را فراهم كرده باشد، گناهي در نامه او ثبت نمي‏شود اما فكر وانديشه گناه، پاكي و صفاي قلب را از بين مي برد . انسان را به ارتكاب آن وا مي دارد. حضرت علي(ع) فرمود: "من كثر فكره في المعاصي دعته إليها؛(1) كسي كه در مورد گناهان زياد فكر كند، گناهان او را به سوي خود مي كشند".
نيز فرمود: "خوض النّاس في شي‏ءٍ مقدّمة الكائن؛(2) فرو رفتن و تفكّر در مورد چيزي، سرآغاز وجود و پيدايش آن چيز است".
از اين رو حضرت مسيح به پيروان خود فرمود: "موسي بن عمران به شما دستور داد زنا نكنيد، اما من به شما سفارش مي كنم فكرزنا را هم نكنيد، زيرا كسي كه به زنا بيانديشد، مانند كسي است كه در اتاق زيبا و رنگ آميزي شده‏اي، آتش روشن كند. در اين صورت هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد، لكن دست كم دود آن را سياه و خراب مي كند".(3)
بنابراين از نظر رواني فكر گناه، وجود انسان را آلوده و مضطرب مي سازد.
با توجه به ويژگي هاي ذكر شده در نوشتارتان دوست تان از اضطراب و وسواس فكري رنج مي برد كه بايد به درمان اين دو مشكل بپردازد. درمان اضطراب و افسردگي در نوع پيشرفته نياز به درمان دارويي دارد . به اين منظور بايد نزد روان شناس مراجعه نمايد كه به نظر مي رسد دوست تان داراي اين ويژگي ها مي باشد. بنابراين حتماً نزد متخصص رفته و با دارو درماني سبك و برخي از تمرين ها از حالت اضطراب بيرون‌ آيد.
پي‌نوشت‏ها:
1. غررالحكم،ج5 ،ص321.
2.همان، ج3،ص451.
3. بحارالانوار، ج 14، ص 331.