پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

سلام اگر هنگام نزدیکی پدر و مادر کودک (یک ساله-دختر)ناگهان از خواب بیدار شده و صحنه را مشاهده کند اولا چه تاثیری بر کودک دارد و ثانیا چگونه می توان اثرات مخرب این صحنه را در ذهن کودک از بین برد. با تشکر از لطف حضرات عالی

در کتب فقهی و اخلاقی سفارشاتی به والدین برای زمان انعقاد نطفه طفل صورت گرفته که شاید بتوان آن ها را یکی از علل بزهکاری کودکان در آینده دانست که برخی از احادیث و روایاتی که در این زمینه آمده ، به شرح ذیل است:
1- عن ابى عبد اللَّه علیه السّلام قال: لا یجامع الرّجل امرأته و لا جاریته و فی البیت صبىّ فانّ ذلک ممّا یورث الزّنا.(1)
امام صادق (ع) می فرمود: موقعى که در اطاق، کودکى حضور دارد ،مردان با زنان یا کنیزان خود نیامیزند، زیرا این عمل طفل را به راه بى‏عفتى و زناکارى سوق می دهد.
2- قال ابو جعفر علیه السّلام: ایّاک و الجماع حیث یراک صبىّ بان یحسن ان یصف حالک .(2)
امام باقر (ع) می فرمود: بپرهیز از آميزش در جایى که کودک ممیزى تو را مى‏بیند و رفتارت را چنان درک می کند که قادر است به خوبى براى دگران توصیف و تشریح نماید.
روایات به این معنا نیست که اگر کودکی یک بار این صحنه را دید ، حتما بزهکار شده و به انحرافات اخلاقی کشیده خواهد شد، بلکه به این معناست که دیدن این صحنه ها زمینه انحراف در کودک را فراهم می کند . هر بار که این صحنه را ببیند، یک نقطه سیاه در ذهنش به وجود می آید که اگر عوامل دیگری و یا این نقاط سیاه در ذهنش بیش تر شود، حتما به انحرافات اخلاقی کشیده خواهد شد.
بنابراین پدر و مادر باید مواظب باشند که کودک نه تنها صحنه را نبیند حتی صدای نفس های شان را نشنود. پس بهتر است برای دوری از انحراف اخلاقی و جلوگیری از بزهکاری کودکان در آینده، پدر و مادر در یک اتاق جداگانه ای باشند که این صحنه ها را نه تنها نبینند و نشنوند و یا حتی اگر هم در خلوت باشند ، بچه ها متوجه نشوند. ضمنا یک بار دیدن این صحنه هرچند در ذهن کودک باقی می ماند ، ولی اگر دوباره این صحنه ها را نبیند، به تدریج فراموش می کند.
موفق باشید.
پی نوشت ها:
1. روایات تربیتى، ج‏3 ،ص 86 .
2. همان .