پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

خانم خانه داري هستم که سال گذشته مدتي در خانه کار در آمد زا انجام دادم و مقداري پول به مبلغ سه مليون تومان جمع آوري کردم. پس از مدتي به فکر پرداخت خمس آن افتادم و با توجه به اينکه دقيقا نمي دانستم از چه ماهي اولين حقوق اين کار به دستم رسيده به طور تخميني ماه ارديبهشت گذشته را به عنوان سال خمسي خود قرار دادم اما دو روز بعد از موعدي که براي خودم مقرر کردم ،قبل از اينکه موفق به پرداخت خمس شوم ،مقداري از اين پول را براي خريد يک فيش آپارتمان خرج کردم و مقداري از آن به نظرم آمد که مفقود شده اما اکنون فهميده ام که در اختيار برادرم بوده و من فراموش کرده بودم .حالا با توجه به اينکه از ابتدا هم مردد بودم که سال خمسي براي خود مقرر کنم يا اينکه هر پولي که سال بر آن گذشته خمس آن را بدهم ،چند سوال دارم : اولا پولي که براي فيش آپارتمان پرداخت کردم ،خمس بر آن وارد مي شود يا نه؟ به چه علت؟ ثانيا با توجه به نياز شديدي که الان به مابقي پول دارم ،آيا بايد خمس آن را بپردازم ؟ اگر خمس آن را بپردازم کسري ام را بايد از طريق قرض کردن جبران نمایم با تشکر از پاسخگویی شما من مقلد آیت الله نوری همدانی هستم

پرسشگر گرامي با سلام سپاس از ارتباط تان با اين مرکز
پاسخ 1 - پولي که هزينه آپارتمان کرده ايد، در صورتي که مي خواهيد آپارتمان ، خانه مسکوني شما باشد، خمس ندارد، ولي در اين صورت چون سال خمسي مشخصي نداشته ايد، بايد با مرجع تقليدتان و يا با نماينده ايشان مصالحه انجام دهيد .
اگر آپارتمان مازاد بر زندگي شما است، يعني خانه محل سکونت داريد، حالا خانه اضافه بر زندگيست ، بايد خمس آپارتمان را پرداخت کنيد.
پاسخ 2 - به پولي که سال خمسي بر آن گذشته است و تبديل به هزينه هاي زندگي نشده ،خمس تعلق مي گيرد .
پاسخ 3 - در صورتي که خمس به شما تعلق بگيرد و نتواني پرداخت کني، مي تواني اجازه تصرف بگيري و يا دستگردان بکني تا کم کم پرداخت کني . (1)
پي نوشت:
1 . شماره تلفن دفتر آيت الله نوري همداني در قم 02517741850 است .