پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

من با رقصیدن حالت خاصی بهم دست نمیدهد و بالعکس کلی انرژی مثبت بهم دست میدهد.شنیدم گناه دارد اما اصلا نمیتونم دلایل قانع کننده برای نرقصیدن پیدا کنم تا خودم را قانع کنم بهمین دلیل تو دو راهی توبه موندم با توجه به جامع امروزی که تو مجالس اکثرا میرقصند رقص تبدیل شده به یک هنر زیبا چیکار کنم؟ البته من جلوی نا محرم نمیرقصم. بعد از مجالسم حجاب و پوششم مثل روزای قبل است. میگن خود رقص مشکل ندارد اما چون با موسیقی همراه است مورد دارد در رابطه با موسیقی هم همین نظر را دارم من برای فرار از ناراحتی ها و حالات افسردگی به موسیقی شاد پناه میبرم البته نه هر موسیقی دقت میکنم که کلمات ناشایست داخلش نداشته باشد. میدونم قرآن و دعا بهترین جایگزینه اما هم قرآن و دعا میخونم هم میرقصم و آهنگ شاد گوش میدم لطفا دلیل قانع کننده برام بیاورید تا هیچگاه دچار دو دلی نشم و بتونم دیگران هم قانع کنم.

پرسش: آيا رقصيدن گناه دارد؟

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
نظر مراجع معظم تقليد در مورد رقص مختلف است.به نظر مرجع خود عمل کنيد :
1- آيت اللَّه بهجت و آيت اللَّه اراكى(ره)، رقصيدن زن در مجالس زنان و حتى براى شوهر را جايز نمى دانند.
2- حضرت امام خميني(ره) و آيت اللَّه فاضل(ره)و آيت الله شبيري زنجاني رقص زن را فقط براى همسر خود جايز مى دانند. در غير آن جايز نمى دانند، اعم از مجلس عقد و عروسى و يا مولودى‏ها.(1)
3- آيت اللَّه تبريزى(2) و آيت اللَّه خامنه‏اى(3) و آيت الله صانعي (4) رقص را (چه براي خود و چه براي همسر و چه در مجالس) حرام نمى دانند، مگر اينکه مستلزم حرامى باشد ،مثلا با موسيقي حرام همراه باشد، يا در جلوي نامحرم صورت گيرد يا شهوت را تحريک کند.

پي نوشت ها:
1. سيد مسعود معصومى، احكام روابط زن و مرد، ص 138.
2. آيت الله تبريزي، استفتاآت، س1042.
3. آيت الله خامنه اي، استفتاآت، س 1170.
4. آيت الله صانعي، مجمع المسائل، ج1، س 960.

پرسش: موسيقي چه حكمي دارد؟
پاسخ:
2@@
موسيقي بر دو قسم است:
1 ـ موسيقى که به نظر عرف مردم، مطرب، و متناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي وعيش و نوش باشد. چنين مجالسي غا لبا همراه با هرزه گي ها مانند قمار وشراب و فساد هاي ديگر است. درچنين مجالسي معمولا انسان از ياد خدا غافل است و آلوده به گناه و معصيت مي شود.
اين نوع موسيقي به سبب ويژگي که دارد ، انسان را ازخداوند متعال و فضائل اخلاقي دور نموده و به سمت بي بند و باري و گناه سوق مي دهد.چنين موسيقي حرام است. مرجع تشخيص موضوع عرف مردم است .
2 ـ موسيقى غير مطرب و معمولى كه انسان را به هيجان شهوى وادار نمي‌كند مانند آهنگ هاي معروفي که اشعار مذهبي ، مرثيه ها و موزيک هاي نظامي و ورزشي با آن نواخته مي شود، اين نوع موسيقي حرام نيست.
مصاديق مشکوکي هم وجود دارد که به درستي شناخته نمي شود که آيا ازقسم اول است،يا ازقسم دوم و نظر به اين که درشبهات تحريمي مصداقي(يعني موارد شك)، اصل بر برائت(عدم گناه) است ،در مصاديق مشکوک برائت جاري مي شود.(1)گرچه خوب است که انسان احتياط کند.
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، استفتاآت ،سوال1127و1139؛ امام خميني، استفتا آت، ج2، س25، ازکسب هاي حرام؛آيت الله مکارم ،استفتاآت، ج3 ،سوال456 ؛آيت الله فاضل لنکراني، جامع المسائل، ج1، س978-999.