پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
استفاده از آلات موسيقي( مثل ني و سنتور و سه تار و تار و ... ) بر دو گونه متصور است: حرام و حلال.
موسيقي حرام عبارت است از: آهنگ هايي که مطرب(شادي آفريني که معمولا در انسان تحول غير اختياري ايجاد کند و از خدا غافل نمايد) و متناسب با مجالس لهو و لعب و عياشي و گناه باشد.
موسيقي که به اين کيفيت نباشد و يا مشکوک باشد حلال است. (1)بنابراين استفاده اين ابزار و آلات که نام برديد، اگر به نحو مطرب و مناسب مجالس لهو و لعب و مجالس فساد نواخته شود ،جايز نيست .
غنا و موسيقي‌هاي شهوت انگيز انسان را به لهو و لعب و عيّاشى و دور شدن از خداوند سوق مي‌دهد که مخالف فلسفه خلقت انسان است، نيز باعث تزلزل اعتقادات مذهبى مي‌شود، از اين رو ‌از رسول گرامى اسلام(ص) نقل شده:
«‌سه چيز قلب انسان را از قساوت پر مي‌کند: شنيدن و گوش دادن به‌صداها و گفتارهاى لهو؛ دنبال صيد رفتن براى خوشگذراني؛ به دربار شاهان رفت و آمد كردن».(2)
‌همو فرمود: «‌چهار چيز قلب را فاسد مي‌كند و موجب نفاق قلبى مي‌شود: گوش دادن به لهويات؛ فحّاشي‌كردن؛ به دربار سلاطين رفت و آمد كردن و دنبال صيد رفتن».(3)
امام صادق(ع) فرمود: «‌زن آوازه خوان (‌مغنيّه) ملعون است . هركس او را به منزل دعوت كند و به او پول ‌بدهد، ملعون است».(4)
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .
پي ­نوشت­ها :
1. امام خميني، استفتا آت، ج2، س25، ازکسب هاي حرام؛ آيت الله خامنه اي ،استفتاآت، س1128و1132؛ آيت الله فاضل لنکراني،جامع المسائل، ج1، س978و999
2 . ‌ميزان الحكمه، عنوان 3122.
3 . ‌همان، عنوان 3122.
4. ‌همان، عنوان 3123.