پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

به نام خدا با سلام خدمت شما چند سوال داشتم از خدمتتون اول اینکه بازی با شطرنج و پاسور و منچ و دبرنا و تخته نرد چه حکمی دارد؟ دوم اینکه اگر در روزه ی مستحبی و یا روزه ی غذا اشتباها بخوریم و یا کاری کنیم که روزه را باطل می کند سهوا البته چه حکمی دارد؟ سوم این مطلب که در احکام روزه آمده که جماع روزه را باطل می کند و مثل اینکه تا ختنه گاه باید وارد شود تا حکم معنی پیدا کند اولا اگر تا ختنه گاه وارد نشود آیا باطل است ثانیا جسارتا این سوال رو می پرسم که در احکام طهارت آمده است که با انگشت بزرگ دست چپ باید محل خروج مدفوع را شست آیا وارد شدن انگشت اشکالی دارد برای تخلیه بهتر و آیا باعث باطل شدن روزه می شود؟ با تشکر

پرسش 1:

بازي با شطرنج و پاسور و منچ و دبرنا و تخته نرد چه حکمي دارد؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
پاسور يا شطرنج و امثال اين ها که در گذشته آلات قمار بوده اند، اگر الآن هم عرفا آلات قمار حساب شوند ، بازي با آن ها مطلقا حرام است ، هرچند بدون برد و باخت باشد. اما اگر الآن عرفا آلت قمار حساب نشود، بازي با آن بدون شرط بندي اشکالي ندارد، ولي بازي کردن با شرط بندي و برد و باخت حرام است.
بازى با هر چيزى كه مكلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جائز نيست.(1) بازى با هر وسيله‏اى كه جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشكال ندارد.
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، استفاتاءات، سؤال 1121.

پرسش 2:

اگر در روزه مستحبي و يا روزه غذا اشتباها بخوريم و يا کاري کنيم که روزه را باطل مي کند سهوا چه حکمي دارد؟

پاسخ:
خوردن و آشاميدن از روي سهو و فراموشي روزه را باطل نمي‏كند،(1) چه روزه واجب مانند ماه مبارك رمضان باشد و چه روزه مستحبي.چه روزه قضا .فتواي ايت الله خامنه اي هم در اين مساله مانند فتواي امام است .
پي‏نوشت‏:
1 . توضيح‏المسائل، مسئله 1575.

پرسش 3:

اين مطلب که در احکام روزه آمده که جماع روزه را باطل مي کند و مثل اينکه تا ختنه گاه بايد وارد شود تا حکم معني پيدا کند، اولا اگر تا ختنه گاه وارد نشود، آيا باطل است، ثانيا در احکام طهارت آمده است که با انگشت بزرگ دست چپ بايد محل خروج مدفوع را شست .آيا وارد شدن انگشت اشکالي دارد براي تخليه بهتر و آيا باعث باطل شدن روزه مي شود؟
پاسخ:
جماع روزه را باطل مى‏كند ، اگر چه فقط به مقدار ختنه‏گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد . ليکن اگر كمتر از مقدار ختنه‏گاه داخل شود و منى هم بيرون نيايد، روزه باطل نمى‏شود . ( 1 )
اين که فرموده ايد : در احکام طهارت آمده است که با انگشت بزرگ دست چپ بايد محل خروج مدفوع را شست، جائي نيافتيم ليکن تطهير کردن با دست راست ، مکروه است . ( 2 ) وارد شدن انگشت باعث باطل شدن روزه نمي شود .
پي نوشت ها:
1 . توضيح المسائل مراجع ، ج 1 ، ص 930 ، م 1585 ـ 1584 .
2 . همان ، ص 72 ، م 79 .