استاد حوزه علمیه اصفهان مطرح کرد؛
کارشناس پاسخگویی مشاوره مرکز ملّی پاسخگویی نمایندگی اصفهان، کمبود معلم اخلاق برای جوانان امروزی را به عنوان معضل در سبک زندگی ارزیابی کرد و گفت: تهذیب نف

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، جمال جمالی کارشناس پاسخگویی مشاوره نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و استاد حوزه و دانشگاه، در همایش مبلغان خواهر بسیج و در جمع مشاوران طلبه خواهر، گفت: اگر کسی یک نفر را نجات دهد گویی همه بشر را نجات داده است، منظور این است که اگر یک نفر را به ضلالت بکشد چون این بدی و منکر در جامعه پخش می شود گویی همه اعضای جامعه را کشته است و اگر شخصی به هدایت زنده شود می تواند این معروفات را در جامعه منتشر کند و به همین دلیل در حکم زنده کردن همه جامعه است.
 
وی مرگ عقیده و فکر را بسیار بدتر از مرگ جسمی دانست و ادامه داد: افراد با عقاید منحرف به منزله بمب های متحرک در جامعه هستند، مشاوره عقیدتی و روحی و روانی کار بسیار با ارزشی در جامعه امروز ماست و باید در این زمینه بسیار با همت و دقت وارد شویم.
 
مشاوران حلقه های اتصال مردم به امام زمان باشند
 
استاد حوزه علمیه افزود: بیماری های روحی و فکری بسیار خطرناک هستند، مشاور طبیب روح انسان هاست و کلام قدسی و معنوی یک مشاور به بیماران روحی نشاط و روحیه حقیقی می دهد، نزول حوائج مردم به سوی شما مشاوران و مبلغان روحانی به معنای وجود مقامی از باب الحوائجی شماست، بیماری و مشکلات و اطلاعات شخصی افراد نزد شما به امانت است.
 
استاد جمالی یکی از بزرگترین نیازهای جامعه را نیاز به پدر و مادر روحانی ارزیابی کرد و گفت: وضعیت کسی که پیر و مرشد و راهنما ندارد بدتر از کسانی است که پدر و مادر ندارد، ائمه طاهرین(ع) فرموده اند کسانی که معلم اخلاق و مرشد ندارند نابود هستند، جوانان ما باید حتماً در زندگی الگوهای بزرگ و معنوی و معلم اخلاق داشته باشند.
 
وی اظهار داشت: مشاور حلقه اتصال یک جوان به یک پیر و مرشد است، شما باید در حکم کلیدهای اتصال مردم به امام زمان(عج) باشید، در قدیم جوان ها پیر و مرشد داشتند، اما امروزه این فرهنگ دینی در زندگی و سبک زندگی ما به فراموشی سپرده شده است.
 
کارشناس پاسخگویی مشاوره نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان ابراز داشت: مشاوره یک فن بسیار پیچیده و مشکل است، یک مشاور خوب باید در چندین حوزه علمی احاطه داشته باشد، امروز بسیاری از مشاوران در جامعه کامل نیستند و اگر مشاوره کامل به افراد نمی دهید آن ها را از این حقیقت آگاه کنید و بیماران را به افراد متخصص در رشته های مختلف وصل کنید، مشاور باید همه بیماری های روحی و روانی را بشناسد و باید با داروهای روانی آشنایی داشته باشد.
 
استاد جمالی بیان داشت: مراقب باشیم هیچ گاه در کار تخصصی که با آن آشنایی نداریم دخالت نکنیم و نسخه تجویز نکنیم، نمونه های زیادی از دخالت پزشکان در کار مشاوران وجود دارد که سبب انحراف مسیر درمان بیماران شده است، مشاور باید مسائل اخلاقی و حقوقی و جامعه شناسی و علوم تربیتی  و مدارج رشد را بداند و زبان بلیغ و شیوایی داشته باشد، اسلام شناسی بخشی از لازمه های یک مشاور است.
 
برخود غیر تخصصی مشاور سبب نابودی بیمار می شود
 
وی برخوردهای غیر تخصصی یک مشاور را عامل نابودی همیشگی بیماران دانست و تصریح کرد: ایمان رکن اصلی ویژگی های یک مشاور است، متأسفانه برخی بی اخلاقی ها و انحرافات عمدی از سوی مشاوران در سطح جامعه وجود دارد که ریشه همه این ها در عدم ایمان و توجه به دین در وجود برخی مشاوران است، انسان مؤمن دروغ نمی گوید و در تنهایی گناه نمی کند، برخی مشاوران غیر مذهبی در اصفهان پسرها را به خودارضایی و گرفتن دوست دختر ترغیب می کنند که این مشکل جوانان را چند برابر می کند.
 
محقق علوم قرآنی تصریح کرد: امام صادق(ع) بالاترین صفت مؤمن را رازداری می دانستند، نباید مسائل زندگی افراد و مشخصات آن ها را برای احدی بیان کنید، راستگویی و امانتداری شرط تشخصیص ایمان در وجود افراد است و نماز و روزه و ظواهر دیگر نمی تواند ملاک تشخیص ایمان در انسان ها باشد.
 
استاد جمالی با تأکید بر به روز بودن مشاوران با مسائل روز، بیان داشت: مشاور باید عادل باشد و از گناهان دوری کند، احساس همدلی و انس میان مشاور و مراجعه کننده از نکات بسیار مهم است، باید حتی از بیمار برای مراجعه به شما تشکر کنید و به شخصیت بیمار اهمیت زیادی بدهید و این اطمینان را در فرد ایجاد کنید که می تواند همه مشکلات خود را به راحتی با شما در میان بگذارد.
 
مشاور نباید نقش قاضی را ایفا کند
 
وی با اشاره به اینکه مشاور باید حوصله و صبر فراوان داشته باشد، ابراز داشت: همیشه صبر کنید تا بیمار شما خالی شود و زود درباره بیماری و منشأ مشکل فرد قضاوت نکنید، همچنین خودتان را به عنوان قاضی و حکم کننده به بیمار روحی خود معرفی نکنید، چرا که قضاوت مشاور اثر تخریبی جدی بر روی فرد خواهد داشت، از معرفی مقصر جداً پرهیز کنید، مشاور باید به فکر درمان روح فرد باشد.
 
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 65 سوره مبارکه نساء اظهار داشت: خداوند در این آیه شرط ایمان افراد را اطاعت از توصیه های پیامبر اسلام(ص) می داند، طوری با بیمار برخورد کنید که احساس کند نسخه شما شفابخش است و باید برای درمان خود آن شیوه درمانی و نسخه شما را به خوبی عمل کند.
 
استاد جمالی ریشه یابی مشکلات را رمز درمان روح بیمار عنوان کرد و بیان داشت: نظارت بر روند درمان بیمار از لازمه های کار مشاور است و مشاور باید تا رسیدن بیمار به مرحله نهایی درمان پیگیری کند و مرحله به مرحله روند درمان شخص را بررسی و دنبال کند.
 
تهذیب نفس و توجه به علم اخلاق گمشده امروز مشاوره هاست
 
وی اظهار داشت: تهذیب نفس و توجه به علم اخلاق گمشده امروز مشاوره ها در جامعه است، روح افراد تنها با رسیدن به معنویت آرام می گیرد و گاهی هیچ دارویی برای درمان افراد مؤثر نیست و تنها مراجعه به یک استاد اخلاق بزرگ می تواند درمان نهایی فرد باشد، شما مبلغان و روحانیان خواهر می توانید در احیای این گمشده جامعه تأثیر بسزایی داشته باشید.
 
کارشناس پاسخگویی مشاوره نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان با اشاره به آیات قرآن کریم در دعوت کردن مردم با عمل به سوی خود، گفت: لازمه جذب مردم و جوانان اینست که با عمل نیک خود آن ها را به سوی خود جذب کنیم، افرا تنها با زبان و سخنرانی جذب نمی شوند و اگر بیمار جذب شما نشد دیگر نمی توانید مشکل او را حل کنید.
 
استاد جمالی بیان داشت: مشاور باید تفکر صحیح و راه حل مشکل بیمار را با او در میان بگذارد تا خودش بتواند به مسیر صحیح و ریشه مشکل خود پی ببرد و در مسیر حل مشکل حرکت کند تا به تدریج درمان شود.