حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

خطبه غدیر چگونه جمع آوری شده است؟
قضیه و خطبه ی غدیر و سخنان رسول خدا( ص) به حدی از تواتر است که 110 نفر از صحابه آن را نقل کرده است، و با اطمینان می گوییم که در تاریخ اسلام چنین قضیه ای با این حد تواتر، یا یکی دو تا بیشتر نداریم. و به حدیثی متواتر می گویند، که راویان و ناقلان آن خبر آن قدر زیاد است که عرفا و به صورت معمول شک و شبه ای وجود نداشته باشد که همه ی آن افراد بخواهند خبر دروغی را نقل کنند.
این یک خطبه و یک قضیه، به وسیله ی راویان متواتر و متعدد و با انواع روایت ها توسط راویان حدیثی نقل شده است، یعنی بعضی کل خطبه با مقدمات و موئخرات، و بعضی قسمتی از خطبه و برخی فقط آن قسمت که فراز «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را دارد، نقل کرده است، و این قسمت اخیرش متواتر لفظی هم هست. مثلا از یک صحنه ی تصادف بسته به افراد مشاهده کننده و حاضر در صحنه، قسمت هایی و یا کل حادثه ممکن است، نقل شود. این شیوه ی نقل دلیل بر دروغ بودن قضیه نیست.
علامه ی امینی این خطبه را از میان منابع حدیثی جمع آوری کرده است، و در قالب یک خطبه شکل داده است. همچنین طبری کتابی در صحت سند احادیث غدیر نوشته است، و برخی این خطبه را در خط فضائل نقل کرده است، که عملا سند ولایت و خلافت امیرالمومنین (ع) را زنده نگه داشته است. و حضرت (ع) هم چند بار در این زمینه با مردم مناشده کرد، یعنی از مردم خواست که مردم شهادت دهند که چه کسانی این خطبه را از رسول خدا(‌ص) شنیده است، تعدادی بلند شدند و شهادت بودند که در آن واقعه حضور داشته است.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.