حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

در مورد امپراطوری عثمانی توضیح بفرمایید.
امپراطوری عثمانی از سال 1772 میلادی (یعنی حدود 180 – 170 سال پیش از فروپاشی) بنا به علل داخلی(بی کفایتی سلاطین) و علل خارجی(دخالت کشورهای اروپایی)  و به دنبال جنگ جهانی اول دچار ضعف شد،    که به امپراطوری بیمار و در حال جان دادن معروف شد، و سرانجام در سال 1920یا   1922 از هم پاشید.   
و بر اساس پیمانی تحمیلی که میان سلطان محمد عثمانی و متفقین در فرانسه بسته شد، دچار تجزیه شد، و قسمتهای  عراق و فلسطین( ماورای اردن)، سوریه و لبنان تحت قیمومت فرانسه قرار گرفت. و منطقه ی آذربایجان و حجاز شبه جزیره ی بالکان( بوسنی هرزگویین) هم جدا شد.
در سالهای فروپاشی یک حرکت ملی گرایانه توسط مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک شکل گرفت، که از داخل با امپراطوری مبارزه کردند، و در باقیمانده ی عمر و خاک تحت تصرفش، در اکتبر 1923 میلادی جمهوریت لائیک( منهای دین) اعلام کردند، و خلافت لغو گردید. در حالیکه قبلا به نام دین حکومت می کردند، و خودشان را خلیفه ی اسلامی می دانستند.
سرنوشت آن بسیار عبرت انگیز است که چگونه به قدرت رسیدند و 600 سال حکومت کردند، و چگونه از هم پاشید. در کشورهای اسلامی مثل عراق دست استعمار و استبداد مطرح بوده است ولی مطابق وضع موجود، حکومت دست نخست وزیر شیعیان است.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.