حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

حضرت علی (ع) در سفر حجه الوداع چه زمانی به پیامبر (ص) ملحق شدند؟
حضرت علی (ع) در آن زمان در یمن بود، چون پیامبر حضرت (ع) را با 300 نفر به یمن فرستاد، و عده ای از جمله قبیله ی «همدان» به دست با کفایت حضرت (ع) مسلمانان شدند. ولی عده ای مخالفت کردند و در جنگ شکست خوردند و غنایمی از جمله پارچه به دست آورد. حضرت (ع) بعد از انجام این ماموریت ، زودتر از سپاهیانش، در مکه به حجاج ملحق شد و به محضر پیامبر (ص) رسید، و گزارش مأموریت را تحویل داد، و دوباره پیش سپاهیانش برگشت، آنجا مشاهده که آنها پارچه‌‌های غنیمتی مشاع را بین خودشان تقسیم کرده بودند و حق تصرف نداشتند. و حضرت (ع) آن پارچه‌‌ها را پس گرفت، این باعث شد که آنها در مکه پیش پیامبر شکایت کنند. و پیامبر در جوابشان فرمود: لاتشکوا علیا، فانه اخشن فی ذات الله ان یشتکی علیه؛ از علی (ع) شکوه نکنید، که او در راه خدا قاطع از آن است که از او شکایت کنید. رسول خدا (ص) از حضرت (ع) پرسید: یا علی چطور احرام بستی؟ فرمود: خدایا آنطور احرام می بندم که رسول خدا (ص) احرام بسته.
ابن کثیر(از علمای قرن دهم،‌‌ شامی اموی مذهب) در کتاب البدایه و النهایه اش،‌‌ این شبه را القاء کرده است،‌‌‌‌ اینکه رسول خدا (ص)‌‌ در غدیر خم‌‌‌‌ «ولی» در من کنت مولاه فهذا علی مولاه، را به معنی دوست مطرح می کند،‌‌‌‌ خواست کدورت و حسادت را از دل همراهان یمنی و بعضی مسلمانان نسبت به علی (ع) بیرون کند، ایشان شیعیان را رافضی خطاب می کند و در قضیه ی‌‌‌‌ کربلا یزید را تبرئه می کند.
جواب این شبه این است که؛ کدورت بین علی (ع) و همراهان یمنی در مکه حل شده بود، چه دلیلی دارد که قضیه ی مربوط به 300 نفر را در میان جمع 100 هزار نفری( کمتر از 10 هزار ننوشته اند) مطرح کنند. دیگر اینکه پیامبر (ص) در خطبه فقط این قضیه را مطرح نکرد، بلکه حضرت (ص) خبر رحلت و مسئله ی جانشینی‌‌‌‌ و اولی بودن خودش را اقرار گرفت، و مولا علی (ع) را به عنوان اولی و مولی بعد از خودش مطرح کرد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.