حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

در مورد زید بن ثابت توضیح دهید؟
زید بن ثابت از مسلمانان انصاری و از اهل مدینه بود. در ابتدای هجرت پیامبر به مدینه 11 سال داشت. در جنگ بدر به دلیل کمی سن شرکت نداشت، ولی در جنگهای بعدی همراه پیامبر بود. سواد را از یکی از اسرای جنگ بدر آموخت، و از جمله ی کتّاب وحی و از جمله ی نویسندگان نامه های رسول خدا (ص) بود، که امیرالمومنین علی(ع) سرآمد آن کتّاب بود.
از نقاط منفی زندگی اش؛ خزانه دار، و طرفدار عثمان خلیفه ی سوم بود. و در تصرفات نامشروع و ریخت و پاشهای خلیفه شریک بود. این کارهای خلیفه موجب شورشهایی شد و مسلمانان از مصر و کوفه آمدند، و خواستار برکناری کارگزاران و اصلاحات شدند، که با وساطت امیرالمومنین علی(ع)، قول اصلاحات از خلیفه گرفته شد و آنها راهی دیارشان شدند. ولی با خیانت مروان (پیشکار خلیفه) آنها دوباره برگشتند، و خلیفه کشته شد. آنها و اهل بادیه و اهل مدینه آمدند و با امیرالمومنین علی(ع) به عنوان خلیفه بیعت کردند، در این میان تنها 10، 12 نفر بیعت نکردند، که از جمله ی آنها زید بن ثابت بود.
در کتابهای مربوط به زندگی نامه ی اصحاب و کتب رجالی مثل؛ قاموس الرجال، اُسدالغابه، تنقیح المقال، العصابه فی تمجید الصحابه و ... زندگی نامه اش در ماده ی «ز» آمده است.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.