حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

درمورد نامه‌ توبیخ آمیز امیرالمومنین(ع) به عثمان بن حنیف توضیح بفرمایید.
این نامه یکی از نامه های مهم و دارای نکات ارزنده ای در مورد دقت عمل و رفتار حضرت(ع) با کارگزارانش، و نشان دهنده ی نقاط درخشان حکومت امیرالمومنین علی(ع) هست.
می دانیم که جنگ جمل بعد از شش ماه از خلافت حضرت علی(ع) رخ داد. و حضرت در این مدت به شدّت درگیر امور جاری کشور بود، و فرصت سرخاراندن نداشت. در این اوضاع و احوال حضرت چقدر دقیق بوده است که گزارش رسیده است؛ عثمان بن حنیف والی بصره، در یک میهمانی اشرافی تنها با حضور ثروتمندان شرکت کرده است. و صحنه ی سفره را به تصویر می کشد، و اشراف را در اطراف آن سفره مجسم می کند، و به والی اش سفارش می کند که، از این گوشتهایی که به دندان می کشی، اگر شبه ناک است، نخور .
در همین نامه است که حضرت می فرماید: برای هر کسی امام و پیشوایی هست که به او اقتدا می کند و از نور او روشنایی می گیرد. امام شما از کل لباسهای دنیا دو تیکه لباس بیشتر ندارد( نه اینکه دو دست لباس). و از تمام غذاهای دنیا دو تا نان بیشتر ندارد، شما طاقت این را نمی آورید، ولی در تقوا و وارستگی با من همکاری کنید.
حضرت بر اساس این نامه، عثمان بن حنیف را برکنار نکرد، بلکه ایشان تا رفتن طلحه و زبیر به بصره، حاکم بود. آنها موهای سر و صورت و مژه هایش را کندند، و بیرونش کردند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.