حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

آيا ولادت در درون خانه خدا فقط مختص به امبر مومنان علي(ع) است يا پيش از آن حضرت افراد ديگري هم در خانه خدا به دنيا آمده اند؟
مشهور امر بین علمای شیعه و آنچه مورد اتفاق بین علمای شیعه و مشهور بین اهل سنت هست، این است که تنها علی (ع) در درون کعبه متولد شد و نه پیش از او و نه بعد از او کسی درون کعبه متولد نشد. لکن در بعضی منابع غیر شیعی، حکیم بن حزام، برادر زاده ی حضرت خدیجه کبری(س)، در کعبه متولد شده است.
بعضی اصلا تولد امام علی (ع) را ذکر نمی کنند، و بعضی هر دو را ذکر می کنند، ولی تحلیل گران ما در تاریخ تولد حکیم بن حزام را در کعبه قبول ندارند و گزارش مربوط به آن را نقد می کنند. یک نشانه اش این است که راوی این روایت که حکیم بن حزام در کعبه متولد شده است، از زبیریان هست.
در یک جمع بندی، این شبیه سازی و منقبت سازی برای آن منقبت امام علی (ع) صورت گرفته است، که ارزش و فضیلت آن انحصار را برای حضرت امیرالمومنین (ع)  را از بین ببرند. که شبیه حدیث پیامبر که فرمود : انا مدینه العلم و علی بابها، و بعد آورده اند که فلان حیتانها، و مشخصا این شبیه سازی ها را ابن قتیبه دینوری در اول کتاب الامامه و السیاسه آورده است.
استاد در کتاب «الصحیح من سیره النبی الاعظم» حسابی به این امر پرداخته و آن را نقد کرده است، و یدالله مقدسی از فضلای حوزه علمیه قم، در کتاب « بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان (ع) » تحقیقی در این زمینه ها دارد، و در بحث امام علی (ع) به محل تولد حضرت می پردازد و قول تولد حکیم بن حزام را نقد می کند و قبول ندارد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.