حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

زماني كه به منزل حضرت زهرا حمله مي كنند امام علي (ع) در منزل بوده اند؟ آيا همسر امام حسن (ع) كه باعث شهادت ايشان شد از خوارج بود واگر اين گونه بود چرا امام حسن (ع) با چنين زني ازدواج كرد؟
آن روز نه تنها علي (ع) در خانه بوده، بلكه چند نفر ديگر از مخالفين سقيفه از جمله زبير بن عوام نيز در آن جا بوده اند. آن ها در واقع در خانه حضرت زهرا (س) متحصن شده بودند؛ زيرا در فشار بودند تا با ابوبكر بيعت كنند. ارزيابي اوليه نيز اين بود كه به حريم حضرت زهرا (س) تعرض نمي شود و كسي داخل خانه ايشان نمي شود كه بخواهند آن ها را به زور بيرون بكشند. بنابراين حضرت زهرا (س) آمد تا مانع ورود اين ها به خانه شود و نتوانند امام علي (ع) را به زور ببرند كه آن فاجعه رخ داد.
در مورد سوال دوم نيز بايد گفت كه زني كه امام حسن (ع) را به شهادت رساند جعده دختر اشعث بن قيس كندي بود كه بعد از پيدايش خوارج از سران آن ها بود ولي ثابت نيست كه اين زن خودش از خوارج بوده باشد. در مورد اين كه چرا امام حسن دختر يك خارجي را گرفته است؟ بايد گفت كه پيدايش خوارج بعدها بوده است و امام حسن (ع) سالها پيش با او ازدواج كردند. ازدواج معصومين (ع) بر اساس ظواهر امور بوده است و در اين گونه موارد، مطابق علم غيبشان عمل نمي كردند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.