با سلام و خسته نباشید.
دلیل ترس و درمان ترس از مرگ در جوانان چیست؟
با تشکر

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
علت ترس افراد از مرگ در چند چيز خلاصه مي شود كه به آنها اشاره مي كنيم:
الف) ترس از معدووم شدن
انسان هميشه از «عدم» گريزان است. اگر از فقر مي ترسد، براي اين است كه فقر، عدم ثروت است، و از جهل دلخوشي ندارد و از آن متنفر است، بدان جهت است كه جهل، عدم علم مي باشد و يا اگر مريضي را خوش ندارد، دليلش اين است كه مرض، نبود سلامت است، و همين طور مي بينيم كه از بيابان و خانه خالي وحشت دارد؛ زيرا كسي در آن نيست. او از مرده هم مي ترسد؛ چون روح ندارد.
با توجه به آن چه گذشت، علت نگراني برخي افراد از مرگ نيز روشن مي شود؛ يعني آن ها مرگ را نيستي مي انگارند و اصولا اعتقادي به معاد ندارند؛ بدين لحاظ دوست دارند و ترجيح مي دهند كه هميشه در دنيا زنده باشند.
ب) ترس از پرونده‌ي سياه اعمال
دسته اي از مردم - به خلاف دسته سابق - به مبدأ و معاد اعتقاد داشته و حتي مسلمان هم هستند؛ ولي آن قدر پرونده اعمال خود را سياه و تاريك مى‏بينند، كه شكنجه‏هاى طاقت‏فرسا و مجازات‌هاى دردناك بعد از مرگ را گويا با چشم خود مشاهده مى‏كنند و يا لااقل چنين احتمالى را مى‏دهند.
اين‌ها نيز حق دارند از مرگ بترسند، زيرا به مجرمى مى‏مانند كه از پشت ميله‏هاى زندان آزاد شده و به سوى چوبه دار مى‏رود.
ج) جهل
جهل به مرگ نيز، عاملي ديگر براي نگراني است. طبيعي است كسي كه حقيقت مرگ را درك نمي كند، از آن وحشت دارد. از روايات اهلبيت(ع) استفاده مي شود كه علل نگراني بعضي از مرگ، جهل آنان به مرگ است، و گرنه اگر كسي از حقيقت مرگ آگاهي داشته باشد، دليلي ندارد كه از آن بهراسد.
د) نا مأنوس بودن
با فرا رسيدن مرگ، انسان به عالمي به نام برزخ وارد مي شود كه هيچ گونه سنخيتي با جهان ماده ندارد. در آن جا بايد پاسخگوي سؤالات متعددي باشد و اين خود نيز ترسي در دل او جاي مي دهد.
راهكارهايي براي درمان ترس از مرگ:
1- انسان نسبت به مرگ شناخت كافي پيدا كند، آن را نابودي به حساب نياورد، بلكه آن را وسيله ارتباطي بين دنيا و آخرت و پل و گذرگاهي جهت رسيدن به جهان ديگر، بداند.
2- با آگاهي نسبت به آخرت و برزخ، و خوشي هاي مؤمنان در آنجا، سعادت و عزت وارستگان و نيكان در سراي ديگر دريابد كه براي زندگي جاودانه آخرت آفريده شده است نه براي زندگي زودگذر و فاني دنيا.
3- دنيا و بي ارزشي و فناپذيري آن را باور كند، در احوال آنها كه قبل از او مرده اند بينديشد، حتمي بودن مرگ براي تمام ابناء بشر را در نظر بياورد و تخلف ناپذيري از اين سنت الهي را درك كند.
4- براي آخرت و زندگي ابدي خود توشه اي بفرستد، كارهاي نيك انجام دهد، آن چه را كه عذاب و عقاب در پي دارد ترك كند، در برنامه زندگي خود، آخرت و زندگي اخروي را اصل و دنيا و زندگاني مادي را فرع قرار دهد، و در حقيقت دنيا را يك مزرعه و محل كسب، و آخرت را جاي برداشت محصول و استفاده از سود بداند.
اگر بيم مرگ به خاطر كمي توشه راه و ايمان و عمل صالح است، بايد خودمان را با توشه تقوا مجهز نماييم. همان گونه كه قرآن كريم سفارش مي فرمايد: «و تزودوا فان خير الزاد التقوي» توشه برداريد كه بدون شك بهترين توشه هاي راه شما تقوا مي باشد.
5- دلبستگي هاي دنيوي خود را به حداقل برساند، مال و ثروت را جاودانه نداند، از اموال خود در راه خدا خرج كند، و بداند كه هر چه بيشتر در راه خير انفاق نمايد بهره بيشتر اخروي خواهد برد، در حالي كه نگهداري و ذخيره سازي مال و ثروت جز وزر و وبال، نتيجه اي برايش ندارد. او جمع آوري مي كند و وارثانش از آن بهره مي برند، او تلاش مي كند و زحمت مي كشد و ديگران بر سر سفره آماده مي نشينند، اما در وقت نياز و حاجت دستش تهي خواهد بود.
6- اگر به خاطر تخلفات و گناهان بسياري است كه مرتكب شده ايم، بايد ضمن توبه و جبران آن، بدانيم كه خداوند «ارحم الراحمين» است و رحمت او بر غضبش پيشي دارد. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «لو تعلمون قدر رحمة الله لاتكلتم عليها» اگر مي دانستيد كه چقدر لطف و رحمت خداوند بزرگ است، بر آن تكيه و اعتماد مي كرديد و هرگز به خود ترس راه نمي داديد.
7. توجه به عموميّت مرگ: انسان بايد به اين واقعيت توجه كند كه مرگ يك سنت و قانون قطعى و خلل ناپذير حاكم بر نظام آفرينش است و همه موجودات - به جز خالق يكتا - با چنين پديده‏اى مواجه مى‏شوند؛ چنان كه قرآن در اين باره مى‏فرمايد: «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» آل عمران (3)، آيه 185؛ «هر نفس طعم مرگ را مى‏چشد». خود اين فكر موجب تسكين مى‏شود.
پرسشگر گرامی:
ضمن تشکر از ارتباط شما با این مرکز؛ با توجه به کمبودهای متعدد امکانات و کاهش اعتبارات پاسخگویی، مرکز ملی پاسخگویی ناگزیر به تغییر رویکرد و اقدام به تمرکز سامانه پاسخگویی کرده است.
از این رو پاسخ سوالات خود را از سامانه های زیر دریافت نمایید.
سامانه هاي فضای مجازی ( اينترنتي):
انجمن گفتگوی دینی: http://www.askdin.com
کانون گفتگوی قرآنی: http://www.askquran.ir
پاسخگوئی زنده اینترنتی از طریق سایت : http://www.09640.ir
سامانه پیامک(فقط احکام شرعی): به شماره 30009640 یا از طریق سایت http://www.30009640.ir
سامانه تلفني : 096400