سلام میخواستم بدانم کتاب هایی نظیر تنبیه الخواطر المواعظ العددیه علل الشرایع الفردوس مکارم الاخلاق و کنز الاعمال و المعجم الکبیرجقدر است و حدیث هایی که دررابطه به طب پیامبر یاسایر ائمه اطهار در آهنا است چه مقدار معتبراست؟

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
درباره اعتبار كتابها و آثاري كه توسط بزرگان و علماي دين نوشته شده، در مورد هيچ كتابي به طور كلي و قطعي نمي توان گفت كه داراي اعتبار صددرصد و بدون نقص است. مگر قرآن كريم كه كتابي آسماني و وحياني است و قطعي الصدور و از تمام جهات معتبر است. به همين خاطر درباره كتابهاي حديثي كه مجموعه اي از احاديث فقهي، اعتقادي، اخلاقي و... را جمع آوري كرده اند براي اينكه بدانيم كدام احاديث معتبر و كذام نامعتبرند، بايد آن احاديث از حيث سند و دلالت و جهت صدورشان بررسي شوند كه اين كار تخصصي است و مربوط به علما و دانشمندان حديث شناسي و علم رجال است.
اما كتبي كه شما از آنها نام برديد بيشتر آنها كتب اخلاقي است و مجموعه روايات اخلاقي از ائمه معصومين(ع) در آنها جمع آوري شده است مثل: تنبيه الخواطر كه به مجموعه ورام مشهور است، تحرير المواعظ العددية و مكارم الأخلاق، اين كتب مجموعه احاديث اخلاقي را از كتب قديمي روايي جمع آوري كرده اند و توسط علماي بزرگي مثل مرحوم طبرسي، ورام بن ابي فراس و مرحوم آيت الله مشكيني نوشته شده اند.
كتاب علل الشرايع از كتب معتبر و معروف مرحوم شيخ صدوق است كه مورد استناد علماي ديگر مثل مرحوم مجلسي و شيح حر عاملي بوده است.
كتاب المزار الكبير كه مجموعه اي از ادعيه و زيارات را جمع آوري كرده توسط محمد بن جعفر مشهدي نوشته شده است.
همانطور كه گذشت اين كتب شامل مجموعه احاديث اخلاقي و ادعيه و زيارات مي باشند و علما و بزرگان علم حديث شناسي و رجال درباره اعتبار يا عدم اعتبار احاديث اخلاقي يا احاديثي كه در رابطه با طب و امثال آن آمده، مثل احاديث فقهي و احكام عمل نمي كنند كه سند روايت و تك تك راويان را مورد بررسي قرار دهند، از اين رو اين كتب مورد اعتبار است، مگر اينكه حديثي در آنها باشد كه با قرآن يا حكم قطعي و ضروري عقل منافات باشد و ضعيف يا جعلي بودنش معلوم باشد.
موفق باشید.