سلام علیکم
احتراماً برای بنده سوالاتی به شرح ذیل پیش آمده است لطفا راهنمایی بفرمایید:
با توجه به اینکه پرداخت مهریه از سوی مرد به زن امری بدیهی است و اکراه از این عمل بر طبق احادیث امری زشت و نکوهیده است نظیر
1- رسول گرامی اسلام حضرت محمّد مصطفی صلوات الله علیه و آله و سلّم در این باره فرموده اند:
« هر کس زنی را با مهریه بگیرد، ولی در نیّت پلیدش قصد پرداخت مهریه را نداشته باشد، روز رستاخیز در قیافه زناکاران می آید. » ( کنز العمّال-ج16--ص323 )
2- امام علی علیه السلام فرموده اند:
« هر کس در مورد پرداخت مهریه به زنش ستم کند، که بوسیله آن زوجیّت او مباح گردیده، گرفتار زنا شده است. » ( بحار الأنوار- ج103 -ص 352 )
امام صادق علیه السلام فرموده اند:
« مردی که زنی را به همسری می گیرد، و قصد پرداخت مهریه او را ندارد، عمل او حکم زنا را دارد. » ( وسائل الشیعه - ج 15- ص21 )
و همچنین فرموده اند:
« کسی که در ازدواج خود قصد پرداخت مهریه را ندارد، عروسی اش در حکم زنا است. » ( وسائل الشیعه - ج 15- ص 22)
و از طرفی دختران امروزی قائل به مهریه های سنگین هستند -طبق عرف- و مردان نیز توانایی پرداخت ندارند اما بهر تقدیر پذیرفته اند
1- "آیا یقین داشتن مرد مبنی بر اینکه او در طول زندگی خود نمی تواند مهریه را کامل پرداخت کند؛ آیا ازداوج او هم مصداق احادیث بالا و همانند کسی است که نمی خواهد مهریه را بدهد می شود؟
2- آنگاه حکمش چیست؟
3- اگر چنین اتفاقی افتاده باشد آیا راهکاری وجود دارد؟
4- آیا مهریه بالا قبول نمودن و عدم پرداخت آن، از نظر اینکه باعث گسترش این امر نامبارک در جامعه می شود آیا تبعات عمل نیز متوجه فرد میگردد؟
5- در ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا علیها سلام ، حضرت رسول صلی الله علیه وآله به حضرت امیرالمومنین علیه السلام امر نمودند مهریه را در روز عقد حاضر کنند ولو اینکه زره ای باشد که برای محافظت وجود مبارک حضرتش، آیا این امر نشان دهنده اهمیت مهریه است و آیا نباید مرد در روز عقد مهریه را تمام و کمال آماده داشته و تحویل دهد؟
6- بنده تا حالا نتوانسته ام به کسی دروغ بگویم حتی گفته ام "بنده مهریه ای را قبول می کنم که بتوانم در طول عمرم پرداخت کنم و بیشتر از آن را نمی پذیرم "؛ اما خانم ها این مسئله را بی احترامی دانسته و جواب رد می دهند آیا هدف وسیله را توجیه می کند که بنده به او دروغ بگویم و ازدواج کنم البته علی رغم میل باطنی . پس لطفا راهکاری را پیشنهاد دهید چون مایل به ازدواج هستم اما نمی خواهم دروغ هم بگویم؟ پدرم نیز فقر است.
از آنجائیکه خداوند از آگاهان نسبت به نادانان عهد و پیمان گرفته لطفا جهل بنده را برطرف کنید؟؟ در پایان برای شما طول عمر پر برکت، و از خداوند متعال برای شما توفیقات روز افزون را مسئلت می نمایم.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و تشکر به خاطر ارتباطتان با این مرکز؛
لطفا سوالات فقه و احکام شرعی خود را با ذکر مرجع تقلید به سامانه پیامکی مرکز با شماره 30009640 و نشانی اینترنتی http://30009640.ir/sms/ بدون نیاز به ثبت نام ارسال نمایید و یا با شماره تلفن 096400(بدون کد) تماس بگیرید.
اما سوالات غیر شرعی در زمینه های مشاوره، خانواده، اخلاق، قرآن، حديث، تاريخ، اديان، اعتقادي را به همین آدرس ارسال نمایید تا پاسخگوی شما باشیم.