سوال)اول
یکی ازکارشناسان دینی در رسانه ملی چندین بار این مطلب را عنوان کرد که یکی از دلایلی که خداوند یکی از 14 معصوم را زن قرار داد این است که خانم ها به امامان معصوم اعتراض ننمایند که بگویند معصومان با توجه به اینکه از جنس مرد هستند با مشکلات خانم ها آشنایی ندارند. پس به این خاطر خداوند حضرت زهرا را در میان معصومین قرار داد تا با مشکلات زن ها آشنا باشد. حالا سوال من این است که اگر اینگونه است پس آیا اینکه می گویند حضرت زهرا مشکلاتی که زنها در ماهانه دارند را ایشان نداشتندیعنی ایشان حیض نمی شدند. آیا این مطلب صحت دارد؟ اگر صحت داشته باشد پس چگونه مشکلات زنها را درک می کردند؟!!! چون یکی از سخت ترین مشکلات بانوان همین مشکل ماهانه ای است که با آن مواجه هستند. مگر ایشان از جنس انسان ها نبودند؟ با توجه به اینکه گفته می شود که خداوند سخت ترین مصائب را برای معصومین قرار داده است، این مطلب در مورد حضرت زهرا دور از عقل می باشدو با عدالت خداوند منافات دارد.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت گرچه در باره فلسفه خلقت حضرت زهرا ع به آن صورت كه در پرسش و به نقل از كار شناس محترم آمده، در روايات چيزي مطرح نشده و صحيح به نظر نمي رسد، ولي در مجموع حضرت داراي ويژگي هاي متعددي هستند كه از آن جمله مسله بتول بودن ايشان است؛ بتول به زني گفته مي شود كه خون حيض نبيند. و علت اين كه به حضرت زهرا (ع) لقب" بتول" داده شد اين است كه آن حضرت هيچ گاه حائض نمي شدند.(1)
شيخ صدوق از حضرت على (ع) روايت كرده كه از رسول خدا (ص) سؤال شد: اى رسول خدا بتول يعنى چه؟ از شما شنيده‏ايم كه گفته‏ايد مريم و فاطمه هر دو بتول هستند. پيامبر فرمود: بتول آن زنى را مي گويند كه حيض نمى‏شود؛ زيرا حيض براى دختران انبيا ناپسند است.(2)
همچنين در روايتي از امام باقر (ع) از پدرانش نقل شده كه فرمودند: فاطمه (ع) دختر پيامبر (ص) طاهره ناميده شد؛ زيرا آن حضرت از هر نوع پليدي پاك است و هيچ وقت خون حيض و نفاس نديده است.(3)
پس در مجموع در اصل مسله جاي تريد نيست. اما اين امر منافاتي با آگاهي عميق ايشان از همه رنج ها و مشكلات مردان و زنان از جمله مشكل عادت زنانه ندارد؛ بخصوص كه ايشان ده ها و بلكه صدها رنج مضاعف را به جهت عمق معارف و ادراكات والاي خود در دل داشت كه هيچ فردي در اين امور با وي قابل مقايسه نيست.
در هر حال فاطمه زهرا سلام الله عليها علي رغم بتول بودن سرمشق همه زنان است. زيرا هزاران مسأله مشترك بين ايشان و توده زنان وجود دارد كه زنان مسلمان مي توانند در آن موارد از ايشان الگو بگيرند و اين مسائل تنها اختصاص به عادت ما ها نه ندارد.
بنابر اين، اين كه حضرت زهرا ع بتول بوده، سبب عدم درك مشكلات زنان از سوي ايشان نمي شود؛ از باب مثال يك پزشك با اين كه خودش سالم است و درد و مريضي ندارد، ولي مشكلات بيماران مختلف را درك و راه درمان و علاج را براي ايشان ارايه مي كند؛ به علاوه برخورداراي از يك موهبت اگر بي دليل و معيار باشد و يا درمقابل تكاليف و مسئوليت هايي را در پي نداشته باشد مي تواند نوعي تبعيض به حساب بيايد، در حالي كه مي دانيم در مورد حضرت اين گونه نبوده است.
پي نوشت ها:
1. مجلسي، محمد باقر، بحار الأنوار، نشر دار الاحيا التراث العربي بيروت، 1403 ق، ج‏43، ص 15.
2. شيخ صدوق، علل‏الشرائع، ناشر داورى، بي تا، ج 1، ص 181، ح 144.
3. بحارالأنوار، ج 43، ص 19.
موفق باشید.