با سلام
معروف شده که "فال چوب" منسوب به حضرت دانیال و امام صادق ع هست.اما من در صحت این مطلب دچار شک شدم.به این دلیل که مورد بظاهر تناقضی در نتیجه فال دیدم.
در تفسیر "ددب" در قسمت تفسیر دانیال نبی امده است که .... و دعای جوشن صغیر همراه خود را داشته باش....
ما میدانیم که دعای جوشن صغیر در زمان امام موسی کاظم بوجود امد اما چطور ممکن است حضرت دانیال که قرن ها پیش از امام موسی کاظم ع بودند،در تفسیر فال خودشان،توصیه به همراه داشتن جوشن صغیر کنند؟
و مورد دیگری هم دیدم
در تفسیر "آدد"
حضرت دانیال می فرمایند:
ای صاحب فال اگر عزم سفر داری مرو تا پانزده روز دیگر صبر کن تا سستی از طالعت بیرون شود...
و در تفسیر همین فال حضرت امام صادق ع میفرمایند:
ای صاحب فال اگر عزم سفر داری مرو،و تا یازده روز صبر را پیشه خود کن تا سستی از طالع تو بدور شود...

همان طور که مشاهده شد حضرت دانیال سفارش کردند 15 روز صبر شود ولی امام صادق ع فرمودند یازده روز!اخر چطور ممکن است؟این خود بنظر تناقض است

و اشکال بعدی اینکه در همه جا ذکر شده این فال منسوب است به حضرت دانیال ع و امام صادق ع.اما هیچ کدام اشاره ای به حدیث،منبع یا داستانی تاریخی نکردند تا بتوانیم برای این فال سند قائل شویم.
اخر مگر ممکن است؟اگر منسوب به حضرت دانیال بود،یقینا جزو معجزات حضرت بشمار می امد.و یقینا در تاریخ و روایات از ان ذکر میشد و به ان بعنوان معجزه ی ان حضرت ذکر میشد.اما من هر چه گشتم حدیثی پیدا نکردم
و اگر منسوب به حضرت صادق نیز باشد باز هم ممکن نیست حدیثی از ان موجود نباشد

در هر صورت بنده به روشن شدن صحت سقم این مطلب بسیار نیاز دارم.
برادر!باور بفرمائید به این فال بنا به دلایلی خاص بسیار احتیاج پیدا کردم ولی باید مطمئن شوم که ایا نتیجه ای که از این فال بدست می اید درست است یا خیر؟
با توجه به شک های بوجود امده بنظر می اید که عده ای این فال را ساخته اند ولی برای توجیه و قابل قبول کردن کارشان،از نام انبیا و امامان و ایات قران استفاده کردند.
ولله اعلم.
ازتان عاجزانه تقاضا دارم این موضوع را روشن کنید.زیرا به ان نیاز دارم و دستم به جایی بند نیست تا خودم متوجه حقیقت شوم
در زیر صورت الکترونیکی نسخه خطی کتاب فال چوب مورد اشاره را میگذارم تا خود ان را درسافت کنید:

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://nimasin.persiangig.c...
----
و مورد دوم هم اینکه میگویند فال انبیا منسوب به امام رضا ع است.
میگویند مامون از امام ع خواست تا برای او مطلبی بی اموزد تا به وسیله ان بی نیاز شود و پاسخ سوالاتش را بیابد.و امام ع نیز به او فال انبیا را اموخت.اما برای این حرف در کتاب خطی فال انبیا سند و ارجاعی قرار داده نشده و فقط همین مطلب را ذکر کرده و من نیز هر چه گشتم نتوانستم حدیثی برای تایید این مطلب پیدا کنم
ازتان میخواهم صحت یا کذب فال انبیا را نیز پیدا کنید.

فقط همین!یعنی خود را به زحمت نیافکنید بلکه فقط میخواهم بدانم ایا این 2 فال ایا واقعا منسوب به پیامبران وامامان هست یا خیر؟
حقیقتا نمخواهم شما را به زحمت بیافکنم.و فقط میخواهم بدانم ایا حقیقتا این 2 فال منسوب به پیامبران وامامان هست یا اینکه کذب است؟

با سپاس بسیار فراوان از شما

با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر محترم در اينترنت چيزي به نام فال چوب خيلي مطرح است و آن را به حضرات دانيال و امام صادق(ع) نسبت مي دهند، ولي در هيچ جا سندي براي آن ذكر نشده و روايت و عبارتي كه آن را در كتب روايي جستجو كنيم، يافت نشد.
فال و فال بيني به روش معمول در اين دوران در سيره معصومين ديده نمي شود.
مطلبي كه هست تفأل است يعني فال خوب زدن و تفسير خوب واقعيات است كه زياد به آن توصيه كرده اند بر خلاف فال بد زدن كه "تطيّر" ناميده مي شود و مورد نهي واقع شده است.
اما فال زدن به روش امروز و فال چوب چيزي در سيره آنان پيدا نكرديم.
استخاره اي هم كه در روايات آمده غير از فال هايي است كه متاسفانه امروزه باب شده است.
موفق باشید.