سلام پسری هستم 15 ساله به فتیش مخصوصا لیسیدن مکیدن پا خیلی علاقه دارم ا ما از لیسیدن جورااب وکفش بدم می یاد تا حالا هم سابقه فتیش نداشتم لطفا مرا راهنمایی کنید

با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
پرسشگر گرامي در مورد فتيشيسم بايد عرض نمايم كه اين عمل، در روانشناسي باليني جزو اختلالات جنسي مي باشد، كه از آن تحت عنوان « يادگار پرستي» ياد مي شود و يك عمل غير طبيعي بوده و بايستي هر چه سريعتر مورد درمان قرار گيرد. زيرا پس از تثبيت يادگار پرستي، اين نابهنجاري جنسي، گرايش به مزمن شدن دارد، كه موجب پريشاني يا اختلال عمده باليني در كاركرد اجتماعي، شغلي يا ساير زمينه هاي مهم مي شوند.
نكته مهم اينكه، از آنجا كه در اين نابهنجاري، معمولاً شي يادگار مثل جوراب، كفش و يا پا براي برانگيختگي جنسي، لازم يا به شدت مُرََّجَح است، در صورت فقدان آن احتمال دارد كژكاري نعوظي در مردان روي دهد. ( يعني مرد بدون لمس و يا نگاه و بو كردن اين شي يادگار، به حالت نعوظ، كه براي داشتن يك ارتباط جنسي كامل و لذت بخش با همسر نياز است، نمي رسد ) و در صورت وجود داشتن اين شي يادگار، از آنجا كه اين شي ديگر وسيله اي براي برانگيختن نيست، بلكه هدف برانگيختگي مي شود، همسر اين فرد احساس مي كند كه او ناديده گرفته شده است و يك شي به او ترجيح داده مي شود، كه اين بنوبه خود باعث مشكلات زيادي در ارتباط جنسي با همسر مي شود. هم چنين مي تواند باعث افسردگي، اضطراب و تنهايي فرد شود.
با توجه به مطالبي كه در بالا ارائه شد، به لزوم درمان چنين اختلال و نابهنجاري، پي مي بريم. لذا يكسري راهكارهاي درماني اختصاصي در اين جا ارائه مي شود و هم چنين يكسري راهكارهاي كلي ديگر است كه خدمت شما ارائه مي گردد، كه اميدوارم با عمل به اين راهكارها بر مشكلات خود غلبه نماييد:
1. در وهله اول شما بايستي، مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي خود را بالا ببريد. زيرا يكي از عوامل مهم گرايش به چنين رفتارهايي، فقدان مهارت هاي اجتماعي و ارتباطي كافي مي باشد، كه باعث پايين آمدن اعتماد به نفس فرد مي شود.
2. يكي از اميال و نيازهاي انسان، ميل به احترام مي باشد كه ناشي از حس عزت نفس و احترام به خود شخص مي باشد. هر گاه كه اين حس در انسان ضعيف شود، به اعمالي روي مي آورد كه در شان او نيست. بنابراين به ارزشهاي وجودي خويش توجه كنيد و سعي نماييد تلاش نماييد ظرفيت ها و استعدادهاي خود را شناسايي كنيد و به آنها جامعه عمل بپوشاني .
3. از جمله روشهايي كه مي تواند براي غلبه بر اين مشكل استفاده شود درمانگري تنفر انگيز و يا انزجار درماني است كه انشاء الله اين روش بعد از ازدواج شما مي تواند با مراجعه ي شما به يك سكچوال تراپيست به مرحله ي اجرا در بيايد، در اين روش هرگاه كه شخص با ديدن يا لمس كردن شي يادگار (مثل جوراب) تحريك مي شود، از يك محرك نفرت انگيز، استفاده مي شود، تا به مرور زمان در اثر همراهي اين محرك نفرت آور با شي يادگار، اين نفرت به شي يادگار منتقل شود و لذت و تحريك پذيري آن از بين برود. معمولا اين كار در كلينيك ها درماني بوسيله خوراندن يك داروي تهوع آور و يا شوك الكتريكي انجام مي شود (2). و يا اگر شخص نمي تواند به يك كلينك روان درماني مراجعه نمايد، بايد سعي نمايد همزمان با تحريك شدن توسط جوراب و يا پاي زني، خاطره اي تلخ و وحشتناك را كه قبلا براي اش اتفاق افتاده است ياد آوري نمايد و يا با بستن يك كش به مچ دست خود و كشيدن و رها كردن آن ( بگونه اي كه باعث درد و زجر شود)، به مرور زمان، لذت بخشي و تحريك كاذب اين اشياء را از بين ببرد.
نكته: در صورتي كه با انجام اين راهكارها موفق به ترك اين عمل نشد، بايستي حتما به يك روانشناس باليني كه در بالا معرفي شد مراجعه نمايد، تا با ايجاد شوك برقي و يا داروي تهوع آور ، به درمان شخص بپردازد.
من در اينجا در باره ي كنترل غريزه جنسي و شهوت و اجتناب از خود ارضايي مطالبي را به عرض مي رسانم البته شايد اين مطالب بطور مستقيم به پرسش شما مربوط نشود. اما خواندن آن خالي از لطف نيست، بي ترديد يكي از نيرومندترين غرايزي كه خداوند متعال در وجود هر انساني قرار داده است، غريزة جنسي و نيروي شهوت است. اين نيرو كه از ابتداي تولد به صورت نهفته در وجود آدمي به وديعه نهاده شده است، تا زمان بلوغ همچنان دوران آرام و بيتحركي را پشت سر مي گذارد؛ اما به محض شروع دوران نوجواني، آرام آرام زمان بيداري و شكفتگي آن فرا مي رسد و رفته رفته تمامي وجود فرد را دربرمي گيرد و بر تمامي رفتار او اثر مي گذارد، لذا لازم است بطور صحيح كنترل و مديريت شود، زيرا در غير اين صورت عوارض و پيامد هاي بسيار بدي را بر جاي خواهد گذاشت. يكي از بهترين راهها براي ارضاي صحيح غريزه جنسي و كنترل شهوت، ازدواج دائم و اگر مقدور نبود ازدواج موقت است. اما در مواردي كه بنا به دلايل و شرايطي اين امر ممكن نيست، بايد جوانان با كنترل غريزه جنسي و نيروي شهوت، عفت خود را حفظ نمايند، همانگونه كه خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايند:« و كسانى كه امكانى براى ازدواج نمى‏يابند، بايد پاكدامنى پيشه كنند تا خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز گرداند. پس بر هر فردي كه شرايط ازدواج را ندارد لازم است بگونه اي منطقي و صحيح غريزه جنسي خود را كنترل نمايد و اين راه ممكن نمي باشد، مگر با جلوگيري و اجتناب نمودن از زمينه ها و شرايطي كه شهوت زا بوده و انسان را مورد تحريك و در مسير حرام قرار مي دهند. زيرا هر رفتار (مثبت يا منفي) كه انسان دارد، زمينه ها و عواملي باعث بوجود آمدن آن مي باشند، در صورتي كه اين رفتار مثبت باشند، بايد اين زمينه ها و عوامل را تقويت نمود و در صورتيكه منفي باشند، بايد عوامل و زمينه هاي ايجاد كننده آنها را شناسايي نمود و آنها را از بين برد و يا از آنها اجتناب نمود . شهوت اگرچه يك رفتار و ويژگي است كه در وجود هر انساني (خصوصا جوانان ) مي باشد، اما در صورتي كه افراطي باشد و يا در زمان و شرايط نامناسبي بروز يابد و فرد نتواند آنرا بگونه اي صحيح كنترل نمايد، يك رفتار منفي تلقي مي شود كه بايد هر چه سريعتر كنترل شده و در مسيري صحيح جهت داده و مديريت شود. زيرا در غير اين صورت مانند آب شور كه هر چه انسان از آن بنوشد، سير نمي شود، تا زماني كه او را از بين ببرد، شهوت نيز اگر كنترل و مديريت نشود، روز بروز شعله ورتر شده و فرد را بدنبال خود مي كشاند، تا زماني كه او را در پرتگاه سقوط قرار دهد. البته اين سقوط بسيار خطرناك است، زيرا هم در جنبه معنوي زندگي تاثير دارد و با مقدمه شدن براي گناهان بسيار ديگري فرد را از رسيدن به كمال قرب الهي دور مي نمايد و هم در جنبه هاي مادي و دنيايي زندگي تاثير بسيار منفي مي گذارد، چراكه در بهترين زماني كه فرد آمادگي و زمان كافي براي بالا بردن ظرفيت ها و توانايي ها و بروز استعداد هايش را دارد (خصوصا در جواني كه زمان تحصيل و علم اندوزي مي باشد)، مسير ديگري را براي او ترسيم مي نمايد و با زيبا جلوه دادن اهداف كاذب و زودگذر، او را از رسيدن به اهداف معنوي و مادي والا ، دور مي نمايد، لذا لازم است زمينه ها و عوامل شهوت زا را از بين برد و يا از آنها اجتناب نمود. در اين رابطه راهكارهايي بيان مي شود، اميدواريم با ارادهاي قوي و تلاشي مضاعف اين موارد را عملي نماييد و به نتايج مطلوبي نائل شويد.
راهكارهاي كنترل غريزه جنسي و نيروي شهوت
پيش از بيان راهكارهاي عملي جلوگيري و اجتناب از شهوت جنسي و گناه، لازم است كه توجه داده شود، از عوامل مهم كشيده شدن انسان به گناه و زشتي، در مرحله اول، عدم معرفت و شناخت واقعي انسان، نسبت به خداوند متعال و با عظمت مي باشد. زيرا اگر انسان بتواند معرفت حقيقي نسبت به پروردگار بدست آورد، چنان محبت و لذتي در دل و قلب او جاي مي گيرد، كه حاضر نيست با هيچ لذتي آنرا معاوضه نمايد. چه برسد كه بخواهد آن را با لذت كاذب و زود گذر گناه، عوض نمايد. لذا دوست گرامي سعي كنيد با مطالعه و تامل، به شناخت دقيق و صحيحي از خداوند متعال دست يابيد و در همه حال آنرا سرلوحه اعمال خود قرار دهيد.
اما در مرحله دوم، آنچه كه باعث مي شود انسان به گناه و زشتي، روي بياورد، عدم شناخت ارزش وجودي خود و توانايي ها و ظرفيت هايي است كه خداوند متعال به انسان عطا نموده است. ظرفيت ها و استعدادهايي كه با توجه به آنها، همانگونه كه شاعر گرانقدر مي فرمايند: « رسد آدمي به جايي كه به جز خدا نبيند». يعني انسان به حدي مي رسد، كه بين وجود خود و معبودش هيچ فاصله و واسطه اي نيست و با قلب و دل با او درد دل و صحبت مي نمايد. اما اگر خداي ناكرده، ارزش وجودي و استعدادهاي بالاي خود را نشناسد، شيطان چنان او را فريب مي دهد و غرق در گناه مي كند. در اين رابطه در قرآن كريم بيان شده است: « اولئك كالانعام، بل هم اضل» ؛ اينان مانند حيوانات هستند و حتي از آنان نيز گمراه تر. بله انسان با قرار گرفتن در مسير گناه و زشتي از حيوان نيز پست تر مي گردد. در روايت شريفي از معصومين (ع ) نقل شده است: « رُبَّ شهوة ساعةٍ تورثُ حُزناً طويلا »؛ چه بسا لذتي كوتاه، اندوهي طولاني را در پي داشته باشد. لذا سعي كنيد كه با شناختن ارزشهاي وجودي خود، آنها را از هر گونه ناپاكي و زشتي دور بداريد. زيرا با هر قدمي كه شما در اين مسير بر مي داريد، خداوند نور دل شما را افزايش مي دهد و راه و مسير صحيح را براي شما روشنتر مي گرداند.
لذا دوست گرامي ضمن توجه به ارزشهاي وجودي خود، سعي نماييد زمينه ها و عوامل ايجاد گناه و شهوت را در خود از بين ببريد تا بتوانيد از اين عمل حرام ( خود ارضايي) اجتناب نماييد.
از جمله راهكارهاي اجتناب از شهوت و عمل حرام، خصوصا خود ارضايي، عبارت اند از:
1. اجتناب از نگاه‏هاى حرام و مناظر تحريك‏آميز
رسول اكرم(ص) مى‏فرمايند: «النظرة سهم مسموم من سهام ابليس فمن تركها خوفا من الله اعطاه الله ايمانا يجد حلاوته فى قلبه »؛ نگاه هوس‏آلود - تيرى است مسموم از تيرهاى شيطان - هر كس آن را به جهت خوف الهى ترك كند، خداوند ايمانى به او مى‏بخشد كه حلاوت آن را در قلب خود احساس مى‏كند.
همانگونه كه پيامبر (ص) مي فرمايند، انسان با نگاه حرام ، خود را در دام شيطان قرار مي دهد، چرا كه شيطان با فريب انسان اين امر را زيبا و موجه جلوه مي دهد و با به هيجان آوردن شهوت، قدرت تفكر را از او سلب مي نمايد و اين امر علاوه بر اين كه خودش گناه است، زمينه را براي بسياري از گناهان ديگر مانند، خود ارضايي را نيز، فراهم مي كند. لذا لازم است كه انسان از هر گونه نگاه حرامي پرهيز نمايد، و خود را در جايي قرار ندهد كه نتيجه آن نگاه و يا تصوير حرامي مي باشد.
2.اجتناب از اختلاط و ارتباط با نامحرم:
يكي از زمينه ها و عوامل مهمي كه باعث تحريك شهوت انسان مي شود، ارتباط و اختلاط با نامحرم مي باشد. هر چه كه فرد كمتر با نامحرم ارتباط داشته باشد، كمتر تحريك مي شود، بنا براين لازم است كه انسان مگر در موارد ضرورت، از اين عمل اجتناب نمايد.
پيامبر (ص) مي فرمايند: بين مردان و زنان (نامحرم) فاصله و جدايي بياندازيد، زيرا اگر ملاقات و روبرويي علني مردان و زنان صورت پذيرد، دردي بوجود خواهد آمد كه هيچ دوايي نخواهد داشت.
3. پرهيز از فكر و ترسيم صحنه‏هاى محرك در ذهن و خيال:
عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) نقل مى‏كند كه حضرت(ع) فرمود: «ان عيسى قال للحواريين:... ان موسى امركم ان لا تزنوا و انا آمركم ان لاتحدثوا انفسكم بالزنا فضلاً عن ا ن تزنوا فان من حدث نفسه بالزنا كان كمن او قد فى بيت مزوق فافسد التزاويق الدخان و ان لم يحرق البيت؛ عيسى به اصحاب خود گفت:... موسى به شما دستور داد كه زنا نكنيد و من به شما دستور مى‏دهم كه فكر زنا هم در سر نپرورانيد تا چه رسد به اين كه زنا كنيد ، زيرا كسى كه خيال زنا كند، مانند كسى است كه در خانه‏اى نقش و نگار شده دود و آتش به پا كند. چنين كارى گرچه خانه را نمى‏سوزاند ولى زينت و صفاى آن را مكدر كرده و فاسد مى‏كند.
فكر و خيال در بسياري از مواقع فرد را به سمت گناه مي كشاند. لذا لازم است كه فرد تا آنجاكه مي تواند از بروز افكار شهوت انگيز در ذهن خودش جلوگيري نمايد. براي اين كار چند راهكار زير توصيه مي شود:
الف) هميشه موضوعات مورد علاقه اي براي فكر كردن در ذهن داشته باشيد؛ موضوعاتي علمي، اجتماعي، سياسي، اعتقادي و مذهبي و ... و هر زمان كه افكار و تخيلات جنسي به ذهنتان هجوم آوردند، با پرداختن به آن موضوعات افكار خود را جهت داده و به سمت صحيحي هدايت نماييد. چرا كه ذهن انسان مخزن افكار و تخيلات او مي باشد، و اين افكار و تخيلات ناشي از موضوعات و رويدادهايي است كه با آنها درگير است، بنابراين لازم است كه انسان با پرداختن به موضوعات سالم و مناسب، ذهن خود را از درگير شدن در افكار و تخيلات نامناسب ( خصوصا شهوت انگيز ) محافظت نمايد.
ب) با عوض كردن موقعيت و جايگاه خود و يا با روش توقف فكر ، رشته اين افكار را پاره نماييد و افكار مثبتي را در ذهن خود جازيگزين نماييد (در اين روش به محض ورود افكار مزاحم و يا شهوت انگيز فرد بصورت بلند و يا زمزمه به خود مي گويد بس كن و رشته افكار را پاره كرده و از بين مي برد.
ج) استفاده از كش شوك: يكي از روش هايي كه براي از بين بردن و غلبه بر افكار شهوت انگيز بكار مي رود استفاده از كش شوك مي باشد، در اين روش كش نازكي را به مچ دست خود ببنديد و هنگام تحريكهاي جنسي آن را محكم كشيده و سپس رها كنيد. همراه شدن درد با آن فكر، كمكم باعث مي شود كه شما نسبت به اين افكار شرطي شده و با آمدن آن به ذهنتان، درد هم برايتان تداعي شود اين روش به شما كمك مي كند تا بتوانيد افكار جنسي را از ذهنتان دور كنيد.
د) تنظيم ساعات خواب: تنظيم ساعات خواب، يكي از مهمترين راههاي كنترل شهوت مي باشد، زيرا در زماني كه فرد به رختخواب مي رود، بيشتر مورد هجوم افكار و تخيلات شهواني قرار مي گيرد، بنابراين لازم است: ساعات خواب تنظيم باشد، يعني هر موقع كه شد به رختخواب نرود. بلكه در زمان معين و مشخصي صورت گيرد ، تا فرد زمان كمتري را در رختخواب بيدار باشد. زيرا بدن بر طبق ساعات بيولوژيكي تنظيم شده بخواب مي رود و يا از خواب بيدار مي شود.
4- قطع ارتباط با دوستان ناسالم و ارتباط با دوستان شايسته:
همانگونه كه پيامبر اكرم (ص) مي فرمايند: « الْمَرْءُ علي دينِ خِليله، فَلْيَنْظُر أحَدُكُمْ مَنْ يُخالِل » ؛ آدمي بر آيين دوست خود است پس هر يك از شما مواظب باشد با چه كسي دوستي مي كند. دوستان انسان در شخصيت و رفتار او نقش تاثير گذاري دارند، بنابراين لازم است كه انسان از ارتباط و هم نشيني با افراد ناصالح و ناسالم پرهيز نمايد و در مقابل با افرادي دوست و هم نشين شود كه به او در مسير كمال انگيزه و نيرو بدهد، نه اينكه با افكار و رفتار ناسالم او را از مسير درست منحرف نمايد.
در روايتي نقل شده است كه : « وَ قَالَ الحَواريُّونَ لِعيسي (ع) مَنْ نُجالِسُ؟ فَقَالَ مَنْ يُذَكِّرُكُمُ اللهَ رُؤيَتُهُ وَ يَزيدُ فِي عِلْمِكُمْ مَنْطِقُهُ وَ يَرغَبُكُمْ فِي الاخِرَهِ عَمَلُهُ »؛ حواريون از حضرت عيسي (ع) سؤال كردند ، با كه معاشرت كنيم؟ آن حضرت فرمود: با كساني كه نگاه كردن به آنها شما را به ياد خدا بيندازد و سخن گفتن آنها دانش شما را بيفزايد و كردار آنها رغبت شما را به آخرت زيادتر كند.
5- دوري از محيطهاي آلوده و ناسالم
يكي از عوامل بسيار موثر در كنترل شهوت، دوري نمودن از محيط هاي ناسالم تحريك كننده و شهوت زا مي باشد. زيرا انسان بطور مستقيم و يا غير مستقيم از محيط پيرامون خود تاثير مي پذيرد، پس بايد از قبل مراقب باشد كه به چنين محيط هايي راه پيدا نكند تا از تاثيرات سوء آنها در امان باشد. همچنانكه يكي از معصومين (ع) مي فرمايد: «لا تَصحَبِ الشَّريرَ فَإنَّطَبْعَكَ يَسْرَقُ شَرّاً وَ أنتَ لا تَعلَمْ»؛ از مصاحبت با مردم شرور و فاسد بپرهيز، زيرا طبيعت تو به صورت ناخودآگاه بدي و ناپاكي را از طبع منحرف او مي دزدد در حالي كه خود نيز از آن بي خبري.
6- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
حتماً براي اوقات بيكاري و فراغتتان برنامه اي داشته باشيد. خيلي از گناهاني كه انسان مرتكب مي شود به علت بيكاري و نداشتن برنامه است. اگر براي تمام زمان هاي فراغتتان برنامه ريزي كنيد خيلي راحت تر مي توانيد با غريزه جنسي كنار بياييد. شركت در فعاليت هاي فرهنگي، هنري، سياسي، ورزشي و ... مي تواند به شما كمك زيادي بكند.
حضرت امام صادق(ع) در حديث پردامنه «مفضل» مى‏فرمايند: «... وهكذا الانسان لو خلا من الشغل لخرج من الاشر والعبث والبطر الى ما يعظم ضرره عليه و على من قرب منه... »؛ ... و همين‏گونه انسان اگر بى‏كار و فارغ باشد، به بيهودگى و سرمستى دچار مى‏شود و بر اثر آن به مسايلى مبتلا مى‏شود كه زيان آن هم بر خود و هم بر نزديكان او سنگينى خواهد كرد... .
7- اجتناب شديد از گوش دادن به آوازها و موسيقى‏هاى تحريك‏كننده و مبتذل و همچنين گوش سپردن به سخنان تحريك‏آميز. زيرا اينگونه موسيقي ها بسيار بر انسان تاثير گذاشته و باعث تحريك قوه شهواني او مي شود.
8. روزه گيري و اعتدال در خوردن
پرخورى و و خوردن برخي غذاها، شهوت آدمي را تحريك مي كند. در حديثى پيامبر گرامى(ص) پس از آن كه جوانان را به ازدواج ترغيب مى‏كنند، مى‏فرمايند: «هر كس قدرت بر ازدواج ندارد، روزه بگيرد زيرا روزه نيروى غريزه او را تضعيف مى‏كند.» اگر مي توانيد هفته اي يك يا دو روز روزه بگيريد.(البته به شرطي كه برايتان ضرر نداشته باشد) و اگر نمي توانيد ميزان غذايتان را كمتر و فاصله بين وعده هاي غذايي تان را بيشتر نماييد. در ضمن برخي خوراك هاي مقوي نيز بسيار در تحريك شهوت موثرند، كه لازم است تا حد امكان كه براي بدن ضرر نداشته باشد از آنها كمتر استفاده نمود (البته لازم به ذكر است كه اين خوراك ها نسبت به افراد مختلف ، متفاوت مي باشند، لذا لازم است كه شما با تجربه نمودن و دقت در خوراك ها، آنهايي را كه بيشتر بر شما تاثير گذاشته شناسايي كرده و كمتر استفاده نماييد.
9. بلند نگه داشتن موهاي بدن
يكي ديگر از مواردي كه شهوت را كم ميكند، بلند نگه داشتن موهاي بدن است. در برخي از احاديث هم به اين مطلب اشاره شده است. يكي از توصيههايي كه پيامبر عزيزمان به فردي كه به خاطر بيپولي، توانايي ازدواج نداشت فرمودند، اين بود كه موهاي بدنت را بلند كن. البته دقت كنيد كه در اين صورت بهداشت را بايد بهتر و بيشتر رعايت كنيد تا مبتلا به بيماري پوستي نشويد.
11- پرورش تقوا و معنويت در وجود خويش
همة آنچه بيان شد، به نحوي مي تواند در كنترل شهوت و غريزة جنسي نقش داشته باشند، اما آن چه بيش از همه ضروري است و به صورت زيربنايي در شخصيت و رفتار مؤثر است پرورش معنويت و تقويت ايمان و تقواي الهي است. ما در عصري زندگي مي كنيم كه جهان به شدت در ماديات فرو رفته و يكسره غرق در جاذبه هاي نفساني و امور شهواني گرديده است. در شرايط كنوني، خلأ عظيم و هولناكي از اخلاق و معنويت پديد آمده و تمامي مشكلات انسانها نيز از همين جا ناشي شده است. لذا لازم است كه به دستورات ديني بيشتر عمل و توجه نماييد خصوصا به نمازهايتان بسيار اهميت دهيد و آنها را اول وقت و با طمأنينه و آرامش بيشتري بخوانيد، چرا كه قرآن كريم مي فرمايد: « اِنَّ الصلاةَ تنهي عن الفحشاءِ و المنكر»؛ همانا نماز (انسان را) از زشتيها و گناهان باز مي دارد.
12. تلاوت قرآن:
بى‏شك انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفكر در مضامين آن، شفاى هر دردى است كه به سرعت كار هر پريشانى را رو به سامان مى‏برد و زخم‏هاى پنهان را التيام مى‏دهد و همت‏ها را تا آسمان‏ها بالا مى‏برد و بشر را از فرو رفتن در عالم حيوانات ، نجات مى‏بخشد.
اميرمؤمنان(ع) مى‏فرمايند: «و تعلّموا القرآن فانه ربيع القلوب واستشفوا بنوره فانه شفاء الصدور و احسنوا تلاوته فانه انفع القصص »؛ قرآن را فرا گيريد. زيرا قرآن بهار دلهاست و از نور آن بر مرض‏ها و دردهاى خود مرهم بگذاريد. زيرا آن داروى شفابخش سينه‏هاست و آن را نيكو تلاوت كنيد كه به يقين سودمندترين قصه‏هاست.
13.لباس هاي تنگ و چسبان نپوشيد، زيرا باعث تحريك بيشتر و تفكر بيشتر نسبت به مسائل جنسي مي شوند .
14. ورزش را در برنامه هاي خود بگنجانيد . هم صبح ها حدود نيم ساعت و هم عصرها و شبها در يك باشگاه ورزشي در رشته مورد علاقه تان، ثبت نام نماييد. چرا كه ورزش باعث متعادل كردن انرژي رواني بدن و هم چنين انرژي جنسي مي شود.
15. كتب اخلاقي مانند: معراج السعاده مرحوم نراقي و كتب شهيد دستغيب، خصوصا گناهان كبيره را مطالعه بفرماييد.
- كوتاه كردن مدت حمام: قرار گرفتن در هواى گرم و مرطوب يكى از عوامل تحريكات جنسى است، بخصوص اگر بدن انسان لخت و برهنه باشد. در هنگام استحمام به نكاتى كه در پى مى آيد، توجه لازم مبذول داريد:
1. سعى كنند مدت حمام كردن تان كوتاه باشد، زمان زيادى در حمام نمانيد.
2. به آلت تناسلى خود در آينه و يا به طور مستقيم توجه نكنيد.
3. از بازى با آلت خود و ماليدن آن اجتناب نماييد.
4. براى نظافت موهاى بدن خود، از داروهاى نظافت بهداشتى مثل «موبر» استفاده كنيد.
5. در حمام، هيچ گاه كاملا عريان نشويد، بلكه از شورت يا لنگ استفاده نماييد.
6. حتى الامكان موهاى زايد بدن خود را با فاصله بيشترى ازاله كنيد يعنى سعى نماييد موى بدن خود را بيشتر نگه داريد. (ولي نبايد فاصله كوتاه كردن زياد طولاني شود، چون باعث كثيفي مي شود و به تبع خارش ايجاد مي كند و اين خارش خودش باعث خودارضايي فرد مي شود.)
موفق باشید.